BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 24 December 2012

Buat Aja Perkara Baik



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Masjid Tenggaroh 5, Jemaluang

Masjid dan surau adalah tempat mulia yang Allah angkat darjat ke dua-duanya menjadi tempat perhimpunan 5 kali sehari semalam.

Perhimpunan dengan mengerjakan solat berjemaah, bersama-sama mengagung dan menyembah dan mengESAkanNYA.Sepatutnya tempat murni dan bersih.

Kenapa mall yang jadi tumpuan manusia boleh bersih tetapi tidak dengan masjid atau surau?

Kita boleh jawap , mall ada cleaner yang cuci, ada orang membayar upah kepada pencuci dan memang ada sejenis perkhidmatan dalam bidang pekerjaan yang diperakui untuk mengendalikan kebersihan.

Masjid? Tak ada cleaner nak bersihkan. Sedangkan sebenarnya jika sapa-sapa yang melakukan pembersihan, menjaga kebersihan di masjid dan surau upah yang diperolehi jauh lebih tinggi bayarannya kerana Allah itu Maha Kaya.

Bersih itu sebahagian dari Iman, jika sebahagian ini dilakukan kita tinggal nak top up sebahagian lain dengan ibadah khusus yang diwajibkan saja.

Jom moga-moga kita pertingkatkan iman dan amal dalam meraih rahmat Allah Ta'ala. Kerja yang kita lakukan tak besar mana, manusia tak pandang pun, tetapi Allah pandang dan ada nilai di sisi Allah Ta'ala.

Semalam kebetulan pergi meminang di Felda Tenggaroh, singgah solat zohor di Masjid Tenggaroh 5. Kami tiba awal sebab rancangannya sebaik selepas solat zohor terus ke rumah yang dihajatkan.

Alhamdullilah, ada tempat untuk meluruskan urat saraf yang kejang kerana lamanya perjalanan dari Skudai ke sana.

Inilah jariah kecik 
Selepas menggunakan bilik air, bersegera saya ke kedai hardware berhampiran mencari saluran getah paip dan pengikatnya. Teringat di rumah masih ada baki saluran getah paip lebihan hari tu, tetapi tak ingat di bawa kerana ada di dalam kereta toyota hilux. Hari ni bermusafir guna kereta Naza.

Segalanya dipermudahkan Allah. Tak jauh dari masjid tu ada kedai hardware, beli getah 5 meter dan pengingkatnya supaya saluran getah tidak mudah tertanggal dari muncung kepala paip.

Sangat bersyukur kerana Allah masih memberikan peluang untuk melakukan sedikit jariah di masjid yang lebih jauh dari rumah. Akan datang dipastikan setiap kali bermusafir, ada bekalan saluran getah paip dibawa supaya dapat dipasang mana-mana masjid atau surau yang disinggahi.

Moga kita semua digolongkan dalam kumpulan hamba-hamba yang berada di jalan yang benar dalam redha Allah Ta'ala.

Ingat , apa kita buat dan war-warkan adalah tujuan mengajak orag lain buat sama, kerana perkara baik elok dikhabarkan bukan di rahsiakan, samada ikhlas atau tidak itu urusan Allah. Yang utama kita lakukan bukan untuk mendapat pandangn manusia.

Biarlah apa orang nak kata. Jangan hairaukan ujian dan mulut yang lain di luar sana ya. Ingatlah setiap kejian (kutukan) mereka itu pun pahala untuk kita. Suka tidak?.

Kalau tidak percaya tidak mengapa. Buat aje...




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: