BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 28 December 2012

Mendidik Anak Secara Fitrah



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




Terbaca ayat ini di status seorang rakan facebook, Pendidikan Anak Menurut Fitrah Islami.


"Seorang ibu perlu mendidik anak-anaknya dengan ilmu terutamanya ilmu fardhu ain dan pengurusan rumah tangga agar mereka mempunyai cukup persiapan untuk menghadapi alam berumah tangga apabila dewasa kelak."


Walau apa  pun,  seorang ibu wajar mentarbiyah perkara pengurusan diri terlebih dahulu kepada anak-anak sebelum perkara fadhu ain dan pengurusan rumah tangga searas usia mereka.


Apa yang pertama nak ajar mereka lakukan? Mandi sendiri, ambik pakaian sendiri, pakai pakaian sendiri, lepas mandi sidai tuala mandi, masukkan pakaian kotor dalam bakul. Bila usia meningkat sedikit, ajar mereka menggunakan bilik air dengan betul supaya bab taharah terjaga dan terpelihara.


Seingat ummi, memang sejak anak mumaiz lagi, seawal usia 4 tahun sudah dididik dengan pendidikan fardhu ain dan pengurusan rumah tangga. Didik anak adap sopan dan hal-hal aurat.


Sebab itu mana-mana anak yang lidahnya agak tajam /laser boleh terungkap perkataan ini, bila suatu hari jiran yang berusia dalam 30an datang bertandang ketika waktu tengah hari,  "ummi kata,  waktu tengah hari tak boleh datang rumah orang." Terkesima saya dan jiran tu. Terus jiran tu minta diri balik rumah semula. Anak-anak pulak, mereka ingat setiap adap peraturan yang telah kita tetapkan.  Larangan ini saya katakan pada anak-anak supaya mereka tahu adap berziarah ke rumah jiran atau kawan untuk bermain.



Waktu tengah hari , waktu sebuk nak sediakan makanan, nak hidang makanan, nak makan dan lepas tu nak solat bersama keluarga.  Jadi saya larang mereka ke rumah jiran , tak mahu jiran rasa kurang selesa dengan kehadiran anak-anak kita yang asyik nak bermain saja. Sekalinya sedap aja anak ni aplikasikan dalam kehidupannya dengan menasihati orang lain. Cumanya anak ni tak tahu kepada siapa patut dikatakan ayat larangan itu samada rakan sebaya atau orang tua.


Najdah dan Amiratun berusia 4 dan 6 tahun ketika dalam keretapi

Yang kedua, ayat laser seorang anak bila mana, seorang perempuan tidak menutup aurat dengan sempurna datang ke rumah, masih saya ingat masa itu umur anak saya tu 6 tahun, "dah besar kenapa tak pakai tudung?"  Adoiii... teguran ikhlas seorang budak! Kesannya, esoknya terus perempuan itu memakai tudung. Tidak pernah lagi saya melihat perempuan itu samada di rumah atau keluar rumah tidak bertudung. Agaknya hidayah Allah untuk dia berubah melalui seorang anak kecil.

cari pengalaman naik keretapi dengan ayah di Perak

Memang kita ajar anak perempuan tentang aurat seawal usia 4 tahun pun. Ajar pakai seluar panjang, ajar pakai tudung, ajar malu mandi tak tutup pintu. Zaman dulu ketika saya mendidik anak-anak memakai tudung ikut keadaan ketika tu. Mana ada tudung comel macam zaman ini. Tetapi anak-anak tetap mahu pakai dan mereka sendiri cari tudung apabila nak keluar rumah.

Usia najdah 8 tahun dan Amiratun 6 tahun di Terengganu

Usia Najdah 3 tahun

Belakang sekali, Amiratun berusia 7 tahun
Najdah berusia 7 tahun
Ini adalah antara gambar lama zaman anak-anak kecil dulu, bertudung ikut zaman itu. Bermakna walau zaman berubah, tudung tetap bertudung, aurat tetap ditutup.


Begitu juga dalam bab bersuci, menggunakan air mutlak untuk berwudhuk dan berintinjak. Tidak boleh buang air di lantai bilik air, takut tidak bersih cuci kaki, akan menyebabkan najis di bawa merata-rata dalam rumah. Saya didik mereka buang air di dalam mangkuk tandas. Jika tandas duduk, saya sediakan bangku kecil untuk mereka pijak berdiri dan duduk di mangkuk tandas.  Mesti cuci kami sebelum keluar tandas. Semua ini perlukan kesabaran dan tunjuk ajar yang betul.


Ajar anak beristinjak sendiri menggunakan paip getah supaya bersih


Bila bab bersuci telah diamalkan, barulah masuk bab wudhuk. Tunjuk ajar cara berwudhuk. Ada ibu bapa kata, tunggu nanti dah sekolah cikgu ajar la. Bagi saya, sapa yang ajar, dia dapat saham. Ilmu yang diajar jika digunakan akan jadi ilmu bermanafaat dan sampai dibarzakh nanti. Jadi kenapa nak tunggu ustazah sekolah ajar? atau ustaz ajar? Kitalah guru pertama yang patut ajar. Duduk sama-sama dalam bilik air, tunjuk cara berwudhuk yang betul. Hari ni tak ingat, esok ulang lagi. Lama-lama dia ingatlah. Bila bab berwudhuk lepas, barulah masuk bab solat.


Pernah kamu sebagai ibu bapa duduk dibelakang anak, ketika anak sedang solat untuk mempastikan pergerakkan tangan , kaki  dan cara yang betul rokok, sujud, tama'ninah, duduk antara 2 sujud dan duduk tahiyat akhir?


Semua ni kena didik dan pastikan betul seawal usia ketika memperkenalkan solat. Dan dari masa ke semasa kena cek dan lihat adakah betul atau tidak kedudukan kaki, jari dan sebagainya. Ada orang belikan buku, ada orang tayangkan cd atau video, tapi jika tidak ada pemantauan tak jadi juga. Kena lihat sama-sama, baca sama-sama dan perhatikan bila mereka melakukan.


 Alhamdullilah... anak menurut didikan cara tu.


Bila bab fadhu ain lepas, barulah masuk dalam urusan rumah tangga. Bila dan bagaimana? Kemas rumah, sapu lantai, sidai pakaian, angkat dari jemuran, lipat dan susun pakaian dengan kemas. Kena sabar sebab sambil kita ajar, mereka tetap dengan naluri nak bermain. Macam-macam idea mereka dapat ketika kita sama-sama melakukan kerja tu.


Saya ajar anak memasak nasi ketika itu saya sedang berpantang. Selepas melahirkan anak ke 6, Omar Abdul Azin. Amiratun Nazihah baru berusia 6 tahun. Saya ajar dia dari mula menyukat beras, cuci beras dan menyukat air. Selepas itu cara menggunakan periuk elektrik untuk masak nasi. Tunjukkan satu persatu dengan anak tu yang melakukan.


Ini kira kerja praktikal terus bukan ada teori. Sejauh manalah anak kecik 6 tahun boleh ingat jika ajar masak nasi secara teori. Ajar masak nasi secara prkatikal lebih berkesan. Cepat dapat dan ingat. Sama seperti kita ajar anak-anak solat, terus kepada praktikal lebih berkesan dari teori dahulu.


Sebelum-sebelum tu, telah tunjuk juga dan ajar buat minuman. Paling asas, cara membuat minuman coklat sendiri. Ajar cara makan sendiri, supaya tidak bersepah atau bertarabur.


Oh...jika mahu ditulis teliti banyak  yang ingin dikongsi. Nanti-nantilah pulak saya sambung ya...




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.




0 comments: