BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 7 January 2013

Atas Landasan Iman




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Di dunia ni masih ramai orang yang baik-baik. Hari ni saya bawa seorang pesakit ke poliklinik di BBU. Saya baru jumpa orang ni petang semalam jam 6.34 petang.

Dalam keadaan letih, saya bawa balik ke rumah. Sampai rumah, walaupun baru bertemu dengan saya, saya jemput masuk dan terus ajak duduk di meja makan. Saya sendukkan nasi, terus dia makan dengan selera. Mahu menangis saya melihat dia makan. Dia kata, tadi bas ada berhenti di Hentian Rehat, tetapi tak makan sebab harga makanan mahal. (mahal manalah makan tu ya sehingga dia tak mampu untuk membeli walaupun sebiji roti)

"Awak keluar dari rumah pukul berapa pagi tadi?" Tanya saya.

"Saya keluar dari rumah pukul 10.00 pagi, Saya dah bawa semua barang keluar dari rumah." Jawapnya.

Lepas makan , saya suruh naik atas untuk bersihkan diri, dan solat maghrib berjemaah.

Ketika menunggu solat isyak, dia bercerita kisah dirinya dan kisah keluarganya. Pilu dan hiba mendengar kisah nyata dalam kehidupan ini.

Sambil bercerita, saya membongkar pakaian terpakai yang dihantar ke rumah oleh beberapa kawan-kawan saya. Saya jumpa baju Tsaiz besar, kain batik, baju kurung , seluar panjang, baju labuh , telekung dan tudung. Nampaknya dia ni lebih memerlukan sebelum saya hantar pakaian terpakai ke tempat lain. Tadinya, Ketika saya jumpa, dia cuma berbaju sendat lengan pendek, legging paras lutut dan tidak bertudung.

Sambil saya mengeluarkan satu persatu pakaian dari dalam bungkusan plastik besar tu, saya ceritakan, tentang penutupan aurat. Selesai membongkar dan mendapatkan beberapa keperluan utama, saya suruh dia naik ke atas untuk beristirehat.

Subuh tadi, selepas solat saya agak, dia turun dengan berbaju longgar(baju yang diberikan malam tadi) dan bertudung. Syukur kepada Allah, mudahnya kita mentarbiyah kepada yang tulus mahu dibimbing di jalan lurus. Alhamdullilah...

Semalam ketika saya bertemu, dia kelihatan sangat daif. Daif dalam semua perkara. Daif agama, daif harta, daif jiwa dan daif kasih sayang. Saya nak bercerita dengan doktor tu pun , saya yang menangis.

Doktor sendiri melihat pun, terkesan. Manusia yang tulus , menjadi mangsa kerakusan nafsu serakah, menjadi mangsa ketipisan agama dan menjadi mangsa ketandusan kasih sayang.

Sepanjang doktor merawat, doktor tu bercerita, menasihati dan memberikan pandangan. Lembut kami berkomunikasi dengan pesakit ni. Melihat air mukanya pun kita terkesan dengan ketidakadilan manusia dalam melaksanakan tanggungjawab.

Di akhir rawatan, doktor memberikan butiran ubat yang diperlukan.

Di kaunter ubat , ketika mengambil ubat, kerani tu beri ubat, dan kata, ok..dah boleh balik.

Tak ada sebarang bayaran untuk rawatan menggunakan beberapa alat perubatan, konsultan dan ubat.

Rupanya, jika benar kita ikhlas mahu kembali di jalan yang lurus, Allah akan mendatang insan-insan berhati mulia untuk membantu tanpa kita ketahui dan kita duga. Subahanallah...


Jika ikutkan, doktor tu memang sibuk, tapi sanggup meluangkan masa lebih kurang 1 jam untuk sessi konsultan. Sedangkan di luar kamar doktor, lebih 25 pesakit menunggu giliran.


Kemanusiaan masih bertapak di hati ramai manusia yang bekerja atas landasan iman dan taqwa. Sebelum pesakit ini, saya pernah bawa bertemu doktor yang sama, kes penyakit dan rawatan yang sama, kos dibayar lebih kuran RM 240.


Dengan pesakit ini, melihat ketidakupayaannya, Allah berikan rezeki padanya kerana ketulusannya kembali ke jalan yang Allah redha.


Satu lagi pesanan saya pada mana-mana insan yang ingin membimbing mereka-mereka yang tersasar, bukan sekadar kata-kata diberikan, tetapi hulurkan tangan agar dia mampu berdiri. Jika dia berpakaian tidak wajar untuk menutup aurat, berikan pakaian, berikan perlindungan dan pimpin tangannya. Mereka mahu berubah, cuma kadang-kadang jalanya berliku dan kelam. Maka suluhlah agar jalan lurus terbentang dihadapan mereka.


Jangan pandang hina rendah mereka-mereka ini, mereka berada ditempat itu pun bukan atas pilihan mereka. Jika kita tidak pernah berada di tempat mereka , kita letakkan perasaan kita di tempat mereka supaya kita menyelami keadaan mereka.



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

1 comments:

Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

Nur Afifah, Najwa Rafflesia, Azati Mohamed and 9 others like this.

Abdul Rahman Wahab sakit apa ummi?

Mak Liza sakit wanita

Mak Liza tu saya tak menonton AJL, Allah berikan sesuatu bonus untuk saya.

Ummi Cekla Moga dipermudahkan segala urusan...

Mak Liza amin Ummi Cekla, terima kasih sokongannya.

Ct Nuur Zaleha Rosdiansah subhanaAllah...

Izatul Asyikin Umi, kes yg same cm aritu ke?
·
Mak Liza yes...

Izatul Asyikin Umi, gudluck...handle wif a gud care..kim salam die...

Mak Liza InsyaAllah Izat, terima kasih atas sokongan ...


Niena Hassan Semoga semua urusan ummi dipermudah olehNYA

Mak Liza amin ya Rabbal Alamin.

Siti Azura Azis Mudah-mudahan Allah terus membantu ummi dalam mentarbiyah dan menolong orang...aamiin. Membaca kisah ni pun terkesan di hati ni, ummi..ada air menitis tanpa sedar

Mak Liza amin dan terima kasih Siti Azura Azis.