BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 29 January 2013

Bantuan Kemanusiaan Untuk Pelarian Rohingya




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Berita yang menyedihkan tentang Pelarian Rohingya.

Depot Imigresen Pekan Nanas
Pagi tadi saya ke Depo Imigresen Pekan Nanas untuk menyerahkan pakaian kepada pelarian Rohingya yang terdampar di Langkawi 4 minggu lepas. Sebanyak 4 bundle pakaian terpakai ada kot lebih kurang 100 helai baju t yang dapat saya kumpulkan bersama seluar. Jumlah pelarian Rohingya yang dihantar ke situ lebih kurang 130 orang.

Berita tahanan mereka di sini, Sinar Harian.

Apa yang menyedihkan, menurut pegawai yang menerima sumbangan pakaian itu menyatakan, mereka tidak mempunyai sebarang pakaian langsung kecuali pakaian yang mereka pakai ketika di tahan tempoh hari.

MasyaAllah, bayangkan dah seminggu mereka dalam pusat perlindungan, mereka masih memakai pakaian yang sama dari hari mereka meninggalkaan Myanmar.

Mereka buka , cuci, dan pakai semula.Itu baju, kalau seluar macamana? Nak cuci, tukar dengan apa?

Menurut pegawai tu, "kesian mereka, nak solat pun payah sebab itu saja pakaian yang mereka ada."

Ayoh kawan-kawan, usahalah bantu mereka. Tadi bila saya dengar pegawai tu kata, mereka tak de apa-apa pakaian lain, terdetik nak belikan saja kain pelikat untuk mereka.

Saya pergi tinjau ke Pasar Harian kebetulan dibuka di Pekan Nanas, saya dah dapat anggaran jika sehelai kain pelikat, RM 7.50 x 130 = RM 975.00.

Jom kawan-kawan, bantu saya sumbang kain pelikat kat mereka, agar mereka dapat solat dengan sempurna. Tidaklah mereka terpaksa pakaian yang sama sepanjang masa siang malam. Sekurang-kurangnya kain pelikat tu boleh jadi kain untuk mereka tukar dengan sehelai seluar yang mereka pakai sementara dicuci.

Saya nak pergi beli kain pelikat ni esok secara borong. Sesiapa nak sumbang masukkan dalam Akaun No: CIMB 01180004462058 atas naman Halaqah Net Service. Sila maklumkan jumlah melalui sms di 0197799682.

Menyerahkan pakaian untuk pelarian Rohingya di Depot Imigresen


Jika pelarian lelaki di Pusat Perlindungan Depo Imigresen Pekan Nanas ini hanya mempunyai sehelai pakaian, maka bermakna di tempat lain-lain pun sama. Saya belum tahu di mana pelarian wanita di letakkan. Mereka juga tentu perlukan pakaian supaya dapat ditukar sekurang2 untuk mengerjakan solat.

Mereka datang naik bot panjang, bersesak, berhari-hari di laut tanpa membawa sebarang beg pakaian, bermakna mereka tak punyai pakaian lain untuk ditukar dan cuci. Bayangkan berapa lama mereka tak tukar pakaian.


LANGKAWI - Seramai 452 pendatang tanpa izin Rohingya yang memasuki perairan Langkawi ditahan di Kawasan Pantai Teluk Burau di sini, semalam.
Ketua Polis Daerah Langkawi Supt Harrith Kam Abdullah berkata dari jumlah itu seramai 431 adalah lelaki, 13 wanita dan 8 kanak-kanak.

Katanya, menurut saksi kejadian, bot kayu sepanjang 30 meter secara tiba-tiba menghampiri kawasan pantai pada jam 1.30 petang dan dengan pantas kelihatan beberapa pelarian terjun dan meluru ke kawasan pantai untuk meminta air.

Mereka difahamkan telah belayar dari Myanmar selama 12 hari dengan dikenakan bayaran setiap seorang sebanyak AS$300 oleh ejen yang tidak dikenali, katanya.

Agen berkenaan tidak memaklumkan lokasi yang akan dituju namun mereka telah diminta untuk terjun ke laut setelah menghampiri kawasan pantai.

Harrith Kam berkata, mereka kini ditempat di Ibu Pejabat Polis Daerah Langkawi dan akan diserahkan kepada pusat tahanan imigresen untuk siasatan lanjut. - Bernama 


Bukan payah pun kita nak bantu, buka almari pakaian kat rumah, selongkar stor, kumpulkan yang masih elok, hantar ke mana-mana Pusat Perlindungan untuk orang Rohingya yang baru tiba tu.

Berurusan dengan Pegawai Pusat Perlindungan tu tak sukar mana, bila kita sebut nak serahakan bantuan pakaian untuk mereka. Mereka ambik dan periksa dan seterusnya mereka agihkan.

Jom kawan-kawan bantu mereka.

Sedekah tidak mengurangkan harta, sebaliknya menambah harta dan menjauhkan kefakiran, kekurangan dan kesempitan. Allah akan gantikan dengan yang lebih baik.

“Katakanlah wahai Muhammad sesungguhnya Tuhan-Ku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya antara hamba-Nya dan Ia juga yang menyempitkan baginya, dan apa saja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya dan Dia sebaik-baik pemberi rezeki” (Saba’ – 39).

Pelarian di  tempatkan sementara waktu di perkarangan pejabat   APMM, Bukit Malut, Langkawi.


Baru sebentar tadi saya dapat bercakap dengan pegawai yang bertugas di AGENSI PENGUATKUASAAN MARITIM MALAYSIA, WILAYAH MARITIM UTARA, menurut pegawai bertugas berhubung dengan pelarian Rohingya yang masih berada di pengkarangan Pejabat Maritim, Bukit Malut, Langkawi.

Pelarian seramai 424 orang tu memerlukan makanan buat masa ini. Sudah 2 minggu mereka ditempatkan di sana. Status mereka masih belum diketahui jadi belum dihantar kemana-mana pusat perlindungan.

Sebelum ini aktivis Sani Araby Al-Kahery, NGO  MAPIM telah meninjau keadaan di sana dan memberikan sumbangan makanan dari pelbagai pihak.


Sapa berdekatan, hantarlah biskut, beras atau apa saja, tapi makanan yang mengeyangkan. Pakaian jangan hantar ke sana sebab nanti apabila mereka ditempatkan mana-mana Pusat Perlindungan, mereka tak boleh bawa pakaian-pakaian tu.

Pakaian hanya boleh dihantar ke Pusat Perlindungan seperti Depoh Imigresen saja yang berhampiran tempat anda.

Ini tinjauan oleh aktivis Sani Araby Al-Kahery di bawah NGO  MAPIM, video kapal yang mereka gunakan untuk belayar dari Myanmar ke sini.






Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.


0 comments: