BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 31 January 2013

Bila Adap dan Agama Seiring


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Jabatan Imigresen Kulaijaya
Hari ni saya sempatkan juga pergi sekali lagi ke Pejabat Imigresen Kulaijaya untuk membuat passport. Semalam pergi dah hampir tengah hari, nombor giliran dah habis, kaunter nombor suruh datang petang. Terus saya balik ke rumah.




Awal saya dan zauj pergi ambil nombor. Jam 7.58 dah terpacak depan kaunter nombor di Pejabat Imigresen. Tunggu giliran dipanggil untuk diberikan dokumen.

Alhamdullilah 30 minit selepas menunggu, giliran saya tiba. Mula-mula nombor giliran dipanggil ke kaunter 3. Di kaunter 3, pegawai bertugas tu lelaki. Bila dia lihat saya, terus dia minta saya tunggu sebentar dan menyerahkan nombor saya ke jiran kaunter sebelah yang pegawai bertugas adalah perempuan.


Bila saya ke kaunter pegawai perempuan, dengan sopan berkata " puan nak buka niqab di sini atau dalam bilik?"

memakai niqab bukan ganjil
"Silakan ke bilik hujung ya puan"


Masya Allah, bersopan sungguh pegawai bertugas tu. Hormat hak individu. Walaupun berhadapan dengan pelbagai karenah manusia yang berurusan, masih mampu tersenyum dan berkata dengan sopan.


Memang procedurnya, pegawai bertugas menerima dokumen akan memastikan tuan diri yang datang untuk membuat passport. Kaedah dan tindakan mereka adalah betul supaya tidak berlaku penipuan. Pegawai mesti nak lihat wajah orang dengan gambar adalah sama.


Alhamdullilah...adap dan agama seiringan membentuk pekerti dan akhlak mulia. Syabas pegawai Imigresen Kulaijaya.

Sekarang ini, untuk membuat passport tidak lagi mengambil masa berhari-hari. 7.58 pagi ambil nombor giliran. 8.28 sudah dipanggil untuk serahan dokumen.  30 selepas itu, pembayaran dilakukan.

Selepas pembayaran dilakukan, pegawai juruwang menyerahkan resit bayaran dan berpesan, nanti lagi 1 jam serahkan resit pada kaunter sebelah untuk serahan passport yang sudah siap.


Sementara menunggu passport siap, saya dengan zauj pergi cari gerai atau warung untuk bersarapan. Ruang Jabatan Imigeresn Kulaijaya ini terletak dalam kompleks membeli belah KULAIUTAMA. Saya dan zauj bersantap di warung berdekatan. Duduk berhadap ibarat pengantin baru.


Siap makan, hampir jam 10.00 pagi, pergi semula ke ruang jabatan Imigresen untuk menerima serahan passport. Tunggu 30 minit, mereka pun menyerahkan passport yang sudah siap. Terus jalan , beredar mahu pulang ke rumah.





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



0 comments: