BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 26 January 2013

Disetiap kepayahan ada kemudahan



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Ketika di wad
Setiap manusia,sama ada dia suka atau tidak, sama ada dia berjaga-jaga atau tidak, sama ada dia seorang yang taat kepada Allah atau tidak, pasti ditimpa sakit.Sakit itu adakalanya berupa peringatan dan ada kalanya berupa hadiah daripada Allah. Kita tetap perlu bersyukur kepada Allah, kerana itu menunjukkan kita sedang dalam perhatian Allah,walaupun sakit yang kita alami itu amat menyusahkan dan membebankan kita.


Tak boleh lakukan itu, tak boleh lakukan ini dan sebagainya. Disetiap kepayahan ada kemudahan.


Siapa duga, siapa sangka, Janji-janji Allah itu Benar jika kita beriman dan menyakininya. Maka banyak-banyak bersabar dan berusaha. Disetiap kesakitan ada penawarnya, disetiap kelemahan ada kelebihan.


Di hujung kedukaan ada tawanya, jika menyakini keESAan Allah dan beriman dengan NYA.


Suatu ketika dulu, hanya mampu duduk di kerusi roda. Bergerak dengan bantuan ahli keluarga. Siapa menduga, Qudrat dan Iradat Allah, keadaan itu telah memberikan suatu pengalaman amat berharga untuk dirasai nikmatnya.

Omar bantu ummi

Manisnya, ia telah menjadikan kita bila melihat apa saja , di situ ada kebesaran dan kekuasaan Allah Ta'ala. Mahu nangis kalau cerita lebih-lebih ni. Ni pun air mata dah bertakung...

Satu saja nak kongsi, jika sakit jangan mengeluh atau merintih, anggap hadiah, bonus dari Allah... tarbiyah untuk redha dan akhirnya hidup jadi bahagia.


Selagi kita hidup di dunia ini, dugaan sentiasa ada dan ujian tidak pernah berakhir sehinggalah malaikat Izrail datang memberi salam, maka banyaklah cerita dan banyak pengalaman. Segala paparan di sini bukanlah meraih simpati tapi sekadar berkongsi kisah dan pengalaman, agar bila kita rasa di uji, kita akan melihat ada orang lain yang lebih hebat ujiannya dan dia tetap tabah, sabar dan kuat serta redha .


Jadikan kesakitan dan penyakit yang didatangkan pada kita itu sebagai anugerah, untuk mentarbiyah kita menjadi redha dan sabar. Jangan sesekali kita merintih dan mengeluh, sebaliknya berdoalah agar Allah jadikan kita hamba yang redha di atas segala apa yang ditakdirkan kepada oleh Allah itu.


Sebenarnya ujian-ujian yang diberikan adalah untuk meningkatkan prestasi iman dan Allah mahu mengangkat darjat seseorang di sisiNYA.


Kini zauj berikhtiar dengan terapi di rumah, kesembuhan tetap dengan izin Allah Ta'ala sebagai manusia kita berusaha mencari penawarnya. Jika kaedah ini tidak menunjukkan kesan, kita guna kaedah lain.


Moga Allah tetap mengurniakan kami keampunan di dalam rahmatNYA menghadapi ujian ini.
 






Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: