BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 26 January 2013

Hijrah Kerana Allah



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Bersama pelajar kelas pondok Melaka
Kadang-kadang kita tak tau cara mana untuk berdakwah pada sesuatu kaum tu. Kita tidak ada ilmu dan tidak ada skill dalam berdakwah. Terutama cara mana berdakwah pada masyarakat di Peribumi di Sabah Sarawak.


Maka bila Allah berikan satu peluang , saya rebut dan genggam peluang tu sebaik-baiknya.


Pada tahun awal tahun 2010, seorang anak muda kaum Bidayuh menghubungi saya dan bertanya tentang Islam. Saya melayan emailnya dan menjawap setiap pertanyaan, sehingga akhir November 2010 beliau, beliau bersyahadah di saksikan oleh anak menantu angkat saya di Masjid Bintulu.



Sebulan selepas itu, apabila keluarga telah membuangnya, dan bapanya sendiri telah menelefon saya ,

"puan, saya mohon tolonglah saya."
"tolong apa, encik Duke?"
"tolong suruh dia keluar Islam semula"
"maaf en.Duke, saya tak de suruh dia menganut Islam, dia yang rela hati nak masuk Islam, saya cuma menjawap soalan-soalan yang dia tanya tentang Islam, memang kewajiban saya menerangkan bila ada orang tanya."


Marah benar bapanya. Lalu bapanya berkata, "kalau mau Islam, Islam betul-betul, duduk sini, mana boleh, belajar pun takde."


Memang benar, anak muda itu tinggal di Hutan Bintulu, tinggal di kalangan bukan Islam, nak keluar belajar cuma seminggu sekali. Memang sukar dan payah untuk dia belajar mendalami asas-asas fardhu ain. Maka saya jawap...


"en.Duke mahu dia belajar tentang Islam ke?"
"Ya la, kalau mahu Islam, betul-betul belajar la. Saya sudah tak mahu itu anak lagi. Puan mahu ke?"


Terkedu saya bila ditanya soalan begitu.


"oh..kalau en.Duke tak mahu, saya mahu dengan satu syarat. Dia mesti berhijrah, mesti datang Semenanjung, supaya dia boleh belajar Islam betul-betul."


"Apa pun en.Duke, anak encik tu baik, dia anak yang taat, walaupun dia sudah Islam, hubungan encik dengan anak tidak putus, dia tetap anak encik. Saya sudi terima dia sebab mahu dia betul-betul belajar tentang Islam, nanti suatu hari, dia tetap akan balik semula ke Sarawak."


Dari saat itu, saya berbincang dengan anak muda itu, merancang penghijrahannya ke Semenanjung. Walaupun dia memang telah ada komitmen seperti bayaran bulanan kereta dan hutang pinjaman ASB di Maybank, dan kerjaya sebagai Designer dengan Perbadanan Hutan Sarawak dia memilih untuk berhijrah. Dia sanggup berhenti kerja, menjual kereta dan membatalkan perjanjian pinjaman ASB .


Dengan pertolongan rakan-rakan, saya uruskan pembelian tiket penerbangan dari Sibu ke Johor Bahru (disponsor oleh seorang forumer halaqah.net). 27 Disember 2010, anak muda itu tiba di rumah saya.


Tarikh dia bersyahadah 27 November 2010, bermakna genap sebulan dia telah bersama-sama Islam, namun ujian Allah terhadapnya besar dan banyak. Rupanya di sebalik segala musibah, kedukaan ada hikmat terbesar. Dia dapat datang ke Semananjung dan dapat meneruskan pembelajaran dari asas tentang Islam.


Saya tekad untuk berusaha membantu dia belajar sejauh mana yang dia mampu dengan harapan, apabila dia mempunyai ilmu, maka mudah untuk dia berdakwah kaumnya suatu hari nanti bila dia pulang semula ke Sarawak.


Seperti mana, nabi yang diutuskan untuk berdakwah kepada manusia adalah dari kalangan manusia juga, maka saya berpendapat, adalah lebih mudah untuk diterima oleh kaumnya, bila dia sendiri yang mendakwah mereka.
Bersama Tuan Guru Mohd Saleh , Ahmad Rabbani dan Hj Mat


Kini, dia masih belajar. Pada bulan April ini, dia dan beberapa orang kawan-kawan akan pergi ke perkampungan peribumi untuk berdakwah dan menetap di sana dalam tempoh sebulan.

Setiap kali cuti penggal, atau cuit hari raya, saya sudah nampak ketaatannya dalam melaksanakan suruhan Allah. Komited dalam mengerjakan solat berjemaah, sanggup berjalan kaki untuk ke surau tiap waktu dengan jarak surau ke rumah dalam 1 km. Telah berkursus penyembelihan haiwan ternakan dan pengurusan jenazah.


Marilah kita sama-sama bantu untuk pembiyaaan sara hidup selagi masih belajar.


Semenjak berhijrah dan datang ke rumah saya, saya menghantar dia belajar di Pusat Asuhan Saudara Baru, di Kedah selama 1 tahun. Tamat di sana, tahun ke dua menyambung penggajian di Institute Latihan Dakwah Selangor, di Sg Lang, Sabak Bernam.


Selama belajar di sana, saya berusaha menubuhkan tabung untuk dia belajar. Menghubungi badan korporat dari kalangan sahabat saya agar penyumbang zakat kepada tabung ini.


Sebaik sampai rumah saya pada akhir 2010 tu, kami (saya dan anak muda itu) terus berurusan dengan Maybank untuk membatalkan perjanjian pinjaman ASB. Oleh kerana pinjaman itu belum sampai tempoh satu tahun, dia dikena penalti. Memang banyak nilainya lebih kurang RM 1400, sedangkan dia langsung tak ada sumber kewangan lagi. Berhenti kerja dengan notis sebulan (ada staf bahagian H&R bantu uruskan). Maka saya usahalah korek dari mana -mana sumber untuk bantu bayar penalti. Lepas tu biaya untuk belajar dan sara hidup selama dalam Pusat Asuhan dan di ILDAS.


APA tujuan saya ceritakan? Saya nak mengajak sesiapa yang sudi memberikan pembiayaan untuk tujuan dakwah. Kita nak dakwah orang supaya menganut Islam tak ada peluang dan skill,tambahan penduduk peribumi di Sarawak sana, maka apa salahnya kita membantu dia. Miskipun sedikit yang kita keluarkan Allah akan pandang dan akan melimpahkan lagi rezeki berganda-ganda dari khazanah ALlah yang tidak kita ketahui. Alalh ada berbagai-bagai cara untuk mengurniakan rezeki kepada kita.


Mula-mula saya ragu-ragu untuk mewar-warkan kerja kebajikan ini, tetapi bila saya baca dalam satu surah al-Baqarah ayat 271,


Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik) dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan. (271)


Maka tidak salah saya mengajak rakan-rakan membantu seorang anak muda yang bercita-cita untuk menjadi pendakwah. Kalau saya tak cerita, ada ke orang nak percaya pada saya jika saya terus minta begitu saja?



Gambar saya bersama anak muda itu dan seorang muridin. Anak muda kaum Bidayuh yang ditengah-tengah.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: