BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 25 January 2013

Hikmah Disebalik Peristiwa




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Dengan zauj menunaikan haji tahun 2008
Ramai yang bertanya apa saya nak buat bila dah bersara. Nanti tak bosankah tinggal dalam rumah. Sebenarnay tak ada istilah bosan dalam hidup saya ni. Nak bersenang lenang pun takde masa.



Memang kawan-kawan yang mengenali, terfikir bagaimana sebelum ini saya seorang yang aktif dan bermotivasi tinggi dalam kerjaya boleh membuat pilihan untuk bersara dan tinggal di dalam rumah.



Ada yang bertanya, adakah saya ingin berkecimpung di dalam dunia perniagaan kerana memang saya berwibawa dan berkarisma di dalam perniagaan.



Saya jawap, "saya memang akan mengamanahkan seluruh hidup saya di dalam perniagaan apabila bersara nanti, tetapi perniagaan saya bukan berasaskan keuntungan dunia." Ramai terpinga-pinga pula, apakah jenis pernigaaan itu.



Biar terus menjadi teka teki kepada semua apakah yang dikatakan perniagaan tanpa keuntungan dunia. Nak dapat apakan?




Semasa itu tidak ada sesiapa menjangka apakah hikmahnya saya bersara awal. Yang mereka nampak, saya dah tak punya banyak duit, tak luas berinteraksi dalam komuniti dan kebosanan tinggal di dalam rumah, sementelah anak-anak telah pun besar dan tinggal di asrama.



Siapa dapat menduga ya, apa yang telah Allah rancang akan kehidupan kita ini.



3 tahun terakhir sebelum saya bersara, setiap tahun saya terpaksa mengambil cuti sakit sebanyak 180 hari berikutan beberapa siri pembedahan TKR yang saya jalani. 180 hari tu lebih kurang 6 bulan. Lamakan...



Saya fikir dan semua orang fikir, saya dah uzur, selalu sakit, eloklah pun bersara.



Saya pun bersara mulai 1 Jun 2010.


Inilah dunia saya, laptop, katil, dapur

Selepas itu apa berlaku? Adakah saya selalu sakit dan keluar masuk wad lagi? Sebelum tu sepanjang 10 tahun terakhir, memang tiap tahun saya sakit dan tinggal di wad. Berbagai-bagai penyakit yang saya tanggung dan saya jalani rawatan.



Sesiapa pun akan jangka lepas bersara pun saya akan kerap masuk wad, dan tak payah lagi diberikan sijil cuti sakit.



Takdirnya, selepas bersara, saya cuma membuat rawatan susulan setahun sekali, belum pernah kena masuk wad. Jantung saya juga baik, hati saya pulih dan fibroid saya mengecut dengan sendirinya. Harian saya sibuk dengan pelbagai urusan ummah. Walaupun saya tak perlu keluar rumah, dunia saya amat luas. Saya berinteraksi dengan pelbagai lapisan masyakarat diseluruh dunia.



6 bulan pertama selepas saya bersara, saya sibuk menziarahi saudara mara yang jauh dan dekat. Dengan berziarah, ukhuwwah sesama saudara semakin mesra dan rapat.



6 bulan kedua, saya boleh menemani anak menantu yang bersalin dan masa yang sama menduduki peperiksaan akhir. Bayangkan , 4 hari selepas bersalin, dah kena menduduki peperiksaan akhir di universiti. 10 hari selepas menantu bersalin, anak sorang lagi bersalin. Mujur mereka tinggal serumah, maka mudah untuk mengurus dan menemankan mereka untuk memberi tunjuk ajar penjagaan diri dan bayi selepas bersalin.



Sebulan tinggal bersama mereka, saya balik rumah. Allah menguji zauj dengan penyakit gejala parkinson.  MasyaAllah...



Terapi harian 
Mungkin orang akan merintih atau mengeluh dengan keadaan penyakit ini. Zauj pulak, jika dia tidak berjaya melakukan sesuatu yang telah menjadi kebiasaan (disebabkan penghantaran arahan di otak tidak dapat diterjemah dan dilaksanakan oleh otot), zauj hanya tersenyum dan berkata alhamdullilah. Masih lagi boleh berjalan pun. Masih boleh bergerak.



Ini memberikan peluang untuk saya mendapat bonus berganda-ganda. Ketika makan, semua dihidangkan. Bukan setakat hidang, sendukkan nasi dalam pinggan, sendukkan lauk pauk letak dalam pinggan. Ikan dibersihkan dari tulang. Kuah disiramkan atas nasi. Kena sentiasa ada disisi sehingga zauj selesai makan.



Bila nak pergi kerja, baju dibutangkan. Kuku dijari dipotongkan. Dari awal perkahwinan, zauj tidak mahu menyusahkan isteri kerana memahami isteri yang sentias sibuk dengan anak-anak. Sebaliknya selama ini zauj yang banyak membantu dalam urusan rumah tangga. Dari memasak, menyediakan makanan hingga mengosok pakaian bukan saja untuk diri sendiri tetapi anak-anak yang masih kecil.



Kini, zauj mendapat peluang untuk isteri berbakti sepenuhnya kepada dia. Walaupun begitu zauj masih tetap tidak pandai berdiam diri, masih rajin untuk menyapu dan mengemop lantai setiap hari sebelum pergi dan balik kerja. (ntah la, kenapa rumah saya ni mudah ada sampah, tak tahu dari mana datangnya. Jika masa dulu-dulu, ketika anak-anak masih kecik, suka keluar masuk rumah, saya kata sampah tu keluar dari hujung kaki mereka, tapi kini dah tak ramai yang tinggal di dalam rumah, masih ada sampah juga).



Membaca Al-Quran
Zauj punya banyak masa untuk mengaji quran. Membaca Al-Quran telah menjadi rutin harian setiap ada lowongan masa.  Dan itulah aktiviti hariannya selain membaca dan menulis buku. Sejak 2 tahun ini, zauj sudah payah untuk menulis buku kerana keadaan jari yang sentiasa bergetar, tidak boleh meng'klik' tetikus  dan menekan huruf-huruf di papan kekunci. Masih ada buku yang dalam proses penerbitan dan masih dalam pengolahan. Dah tidak seperti dulu lagi. Tapi hikmah disebaliknya paling besar yang tidak kita duga.




Memancing udang di sungai



Kadang-kadang zauj memenuhi hobi dia dengan memancing samada di sungai atau kolam. Jika di kolam, zauj lakukan bila banyak skrip jawapan peperiksaan pelajar mahu ditanda. Supaya tidak bosan, tidak mengantuk, zauj menanda di tepi kolam ikan sambil memancing.


Zauj telah beberapa kali dijemput untuk menjadi pembimbing jemaah mengerjakan umrah di Makkah. Disebalik kepayahan zauj untuk melakukan sesuatu yang rutin telah Allah gantikan dengan yang lain. Subhanallah...




Membawa jemaah nampak mudah pekerjaannya, tetapi memerlukan kesabaran di dalam pengurusan berkomunikasi dengan  para petugas di Arab Saudi yang memerlukan kemahiran berbahasa Arab. Sebagai mutawiff, bukan mudah untuk mengendalikan jemaah yang pergi umrah tanpa berkursus sebelum berangkat ke sana. Ditambah dengan kurang ambik tahu hal-hal selok belok ketika berada di masjidil Haram. Kadang tu tengah -tengah malam dipanggil kerana ada jemaah sesat, tak jumpa jalan nak balik ke tempat pengginapan. Semua tu memerlukan kemahiran mengenali peta kawasan Kota Makkah.

Di Masjidil Haram


Saya sangat terharu dengan peluang yang Allah kurniakan ini, peluang untuk berbakti sepenuhnya dengan zauj. Menguruskan zauj dari makan minum dan pakaian. Walaupun saya tak berduit lagi, tetapi rezeki Allah tidak pernah putus dari sumber yang tidak diduga. Ada saja caranya Allah kurniakan rezeki kepada saya .



Kadang-kadang saya merancang untuk menyertai beberapa program  tetapi oleh kerana kekangan kewangan, sering saya mengundurkan diri namun bila tiba masanya ada saja  rezeki yang datang tanpa diduga.



Maka wahai sahabat sekelian, sering-seringlah berniat akan perkara yang baik, insyaAllah dengan Qudrat dan Iradat Allah, apa yang kita niat akan disampaikan Allah samada cepat atau lambat. Disetiap kesukaran dan kesulitan pasti ada kemudahan. Sebab itu 2 kali Allah ulang ayat yang sama dalam firmanNYA , surah Insyirah ayat 5 dan 6 ,  "Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (5) (Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (6)"





Sudah banyak yang terjadi dalam kehidupan ini. paling tidak di duga, ialah saya menjadi tetamu Allah  dengan pemergian saya ke sana melalui pakej.RM 35,000 bukan nilai yang kecik (bagi saya lah yang kerja makan gaji ). Saya tak pernah ada simpanan sebanyak itu, tetapi dari mana datangnya wang yang boleh memenuhi akaun simpanan tabung haji, maka saya dapat pergi bersama Andalusia dibawah bimbingan ustaz Dato' Daud  Che Ngah.



Maka berbuat sebanyak-banyak kebaikkan dan kebajikan di dalam hidup ini, insyaAllah perjalanan hidup dan kehidupan di dunia ini akan mudah walaupun sebesar mana ujian diberikan. Jangan sekali-kali mengeluh, merintih atau berputus asa. Jangan  menganiaya, khianat dan menfitnah sesiapa pun. Dan jangan  berbuat zalim terhadap makhluk Allah walaupun seekor haiwan.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



0 comments: