BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 9 January 2013

Perempuan Berwajah Jernih



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Ketika di dalam Khemah
Ketika saya berada di Mina, selama 3 hari, saya bertemu dengan seorang perempuan dalam lingkungan awal 60 yang sentiasa memakai jubah putih di dalam khemah.

Kejernihan wajahnya membuat saya ingin mengenali dengan lebih dekat. Saya menyapa sambil menghulur tangan untuk bersalaman.

Saya perkenalkan diri terlebih dahulu supaya orang yang ingin dikenali mudah mesra dan bercerita.

Rupanya perempuan berwajah jernih ini dari Aceh, Indonesia. Saya bertanya bagaimana dia boleh berada di dalam khemah kumpulan jemaah Malaysia.

Perempuan berwajaah jernih itu menerangkan , dia ikut anaknya yang bekerja dengan pengendali pakej haji yang saya sertai. Saya terfikir, orang yang mana satu. Saya tanya nama anaknya. Kata Ustaz Yusuf, ustaz Idris dan Ustaz Ahmad.

Terpegun saya 3 orang nama ustaz yang disebut tu saya kenali sebagai pembimbing jemaah haji. Ilmu dan ketaqwaan ustaz ini saya kagumi. Perempuan itu terus bercerita, dia mempunyai 15 orang anak, 14 lelaki seorang saja perempuan.

11 anak lelakinya hafal al-quran, belajar di Pasentren di Aceh dan meneruskan penggajian bertalaqqi di Masjidil Haram. Subahanallah...

Terpegun saya mendengar kisah selanjutnya bila mana dia meneruskan cerita, mereka berasal dari sebuah kampung. Penduduk dan jiran tetangga cuma mengusahakan sawah. Dengan berkat bertani mereka mampu menghantar anak-anak belajar di Masjidil Haram menggunakan wang kudrat bertani.

Ustaz Yusof, Ustaz Ahmad dan Ustaz Idris di Madinah
Bapanya yang mentarbiyah anak-anak mengaji quran. Dia sebagai ibu cuma berada di rumah , menguruskan rumah tangga, menguruskan anak-anak. Anak-anak diberikan makan hasil dari air tangan sendiri. Nasi dari padi yang dipanen sawah sendiri, ikan dari parit dan sungai berhampiran rumah.

Anak-anak tidak menjamah makanan yang dimasak oleh yang tidak menutup aurat. Tasbih dan selawat sentiasa beralun dibibir. Walaupun anak ramai, penyusuan setiap anak genap 2 tahun. Sambil menyusukan, doa dan tasbih dihembus di ubun-ubun anak-anak.

MasyaAllah... begitu rupanya zikir memainkan peranan bukan saja membersihkan hati ibu tetapi turut membersihkan hati anak-anak yang dibesarkan didesa, jauh dari pencemaran udara, budaya dan kemewahan.

Anak-anaknya merupakan pewaris ulama'. Kesepakatan anak-anak yang berilmu membuka ruang dan peluang mereka membuka pasentren di desa kelahiran bagi melahirkan lebih ramai generasi yang ditarbiyah dengan al-quran dan pengajian Islam.

Mereka merasakan bukan mudah untuk belajar jauh dari rumah jika tidak mempunyai azam kesungguhan ibu bapa dan sokongan kewangan. Dengan terbinakan pasentren di desa, maka kekangan anak-anak desa belajar menjadi rendah.

Mereka bertekad untuk membina generasi kampung yang beragama dan berakhlak mulia.

Sokongan kewangan diperolehi dari anak-anak yang bekerja sebagai pengendali jemaah haji dan menetap di Tanah Haram.

Begitu berkatnya wang yang dihasilkan dari sumber yang Allah redha.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

1 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.