BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 5 January 2013

Post Dan Gambar Sinikal+Berahi di Fesbuk




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Dua sejoli  memadu asmara
Berbinar mata membaca status di fesbuk yang manja berahi. Ditambah dengan photo sinikal yang berahi antara suami isteri. Walaupun halal, tetapi adakah atas tiket kehalalan itu tidak malu dipertontonkan kepada umum?


Seperti buat perlakuan tu di tepi jalan pulak. Sebab apa, asalnya photo di ambik dalam bilik, tapi ditayangkan kepada umum. Jadi samalah buat tepi jalan.


Begitu juga bisikan rahsia manja, asalnya diungkap ketika berdua-dua bersama pasangan, tetapi ditulis di wall, maka sama seperti berteriak tepi jalan aja.


Dan dari hal itu, tanpa mengira perasaan pasangan yang mendakwa halal, "semua kami buat tak kena dan lagi apa pasal sebuk-sebuk jaga kami yang dah halal ni, sedangkan ramai di luar sana berkapel-kapel, kenapa tak ditegur sapa." Dengan tak segan saya tulis ini,




"Dalam kita riang bersama jodoh awal, suami tercinta dan anak comel, diluar sana, berapa ramai sedang berduka, mengubat hati untuk memantapkan iman, mencari kekuatan diri menerima takdir diri lewat jodohnya.

Maka berpada-padalah bila menulis status diwall fesbuk masing-masing kerana kita mempunyai ramai kawan, mungkin separuh darinya tidak dikenali zahir batin akan membacanya. Jika mahu dikongsi dengan yang tertentu, belajar customize paparan supaya bukan semua membacanya.

Begitu juga jika nak bergurau senda suami isteri, tak payahlah difesbuk, cukuplah dalam kamar beradu anda atau dalam rumah anda. Ini termasuk juga paparan photo-photo percutian anda yang sinikal + berahi yang sungguh tidak beradap ditayang kepada umum.

Dimana letak akhlak dan adap anda sebagai muslim yang mukmin?"


Kenapa saya tulis ni?

1. Kerana saya sayang kamu dah halal, dah melakukan kebaikkan, dah melakukan sunah, dah menjauhi maksiat, maka saya mahu kamu terus meraih pahala, dengan menjaga adap kamu sebagai pasangan soleh dimana akan melahir zuriat soleh juga.


2. Kerana diluar sana masih ramai yang belum bertemu jodoh. Yang menangis siang malam mendambakan pasangan yang boleh menjadi imam. Jika kita tidak berada di tempat mereka, jadilah orang yang memahami perasaaan mereka . 


Kita dah baik, maka apa salahnya kita teruskan kebaikkan menjauhi kemungkaran yang tidak disengajakan melalui penulisan dan photo-photo yang sebagusnya cuma untuk dilihat berdua, letak dalam album rumah masing-masing saja, jangan letak tepi jalan atau di bus stop.


Silap-silap dicuri orang nanti atau pun nanti ada yang berani usha,  "hai dah sanggup kongsi gambar, apa kata kita kongsi suami pulak!"



Dua sejoli merenung bulan



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.




2 comments:

Anonymous said...

nasihat yang amat-amat bagus.. tahniah.. salam ziarah..

Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

Salam ukhuwwah...


Terima kasih atas sokongan dan dorongan.