BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 19 January 2013

Respon Bagaimana Boleh Terlanjur



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Buntu dan Sedih

Hasil dari perbincangan di forum Halaqahnet, Kes 1:  Bagaimana Boleh Terlanjur, di sini, saya kongsikan  untuk konklusi bersama-sama dengan pembaca budiman.



Tujuan perbincangan adalah untuk memberikan pandangan, idea dan pendapat bagi membantu mereka-mereka yang telah terlanjur.



Berbagai saranan dan cadangan telah dianjurkan. Antaranya,




Forumer 1

Salam. Rasanya ini faktor 'taboo' dlm masyarakat melayu. Soal pendidikan seks sukar dibincang bersama keluarga. Padahal media massa banyak sekali memaparkan adegan seksualiti tanpa sempadan atau halangan.



Forumer 2


Bila sudah tidur sebilik dengan seseorang lelaki tak kisahlah lelaki saudara atau bukan saudara, ini bermakna seseorang itu telah memberi peluang besar kepada iblis untuk menyesatkan seseorang. Iblis akan menyesatkan sesiapa sahaja walaupun seseorang itu mempunyai pendidikan agama, ada kasih sayang dan dikatakan lengkap dalam urusan hidupnya. Tetapi mesti ingat tentang janji-janji iblis kepada Allah swt bahawa mereka akan menyesatkan manusia di bumi ini sehingga kiamat. Apa sekali pun caranya IBLIS kata MESTI melainkan manusia yang benar-benar ikhlas perhambakan diri kepada Allah SWT. 

Sebenarnya dalam hal ini, pada pendapat saya, seseorang itu mesti dididik dengan agama adalah kerana betul2 ingin menjadi hamba kepada Allah swt iaitu IKHLAS bukan kerana tuntutan dan ikutan.


Respon saya :

Lihat usia gadis tu. Didikan agama , cuba lihat apa saya senaraikan,

1. gadis ini bukan menghadapi kekurangan kasih sayang.
2. gadis ini bukan jenis suka berkeliaran
3. gadis ini bukan kekuraangan perhatian.
4. gadis ini menutup aurat

Gadis ini taat pada suruhan agama tetapi ilmu tentang pendidikan seks tidak disampaikan secara jelas. Jika mak ayah terangkan , walaau siapa pun, kamu tak boleh tidor atau masuk bilik mana-mana lelaki pun. Ibu patut terangkan apa jadi, apa kesan.

Boleh jadi mereka berdua di dalam bilik tonton vcd lucah, yang boleh menyebabkan mereka nak cuba. Dan syaitan pun memainkan tugasnya.

Jaadi walaupun pendidikan agama ada, tetapi keprihatinan dari segi menyelediki dan larangan berdua-dua dalaam bilik tu. Boleh nasihat pulak, tu jangan buat apa-apa ya" tapi tinggalkan mereka berdua dalam  bilik sepanjang hari.

Ingat gadis ni tidak menghadapi masalah sosial, kerana dikawal untuk tidak berkeliaran sesuka hati atau lepas sana -sini.


Respon Kepada Jawapan Saya:


Pada saya, ilmu agama merangkumi semua dalam hal ehwal haram dan halal termasuklah dalam hubungan bukan mahram. Bukannya mengasingkan hal pendidikan agama dengan pendidikan seks. Bukan ke tentang hubungan seks Halal dan Haram memang sudah terangkum dalam pendidikan agama?

Betul kata ummi, itu sepatutnya seseorang itu juga kena usaha sendiri bukannya disuap oleh ibu dan ayah. Ada sesetengah ibu dan ayah ini, mereka sukar untuk perjelaskannya kerana mereka fikkir seseorang yang belum baligh tidak patut mengetahuinya lagi.

Memang patutlah zaman sekarang ibu bapa kena dedahkan tentang pendidikan seks kepada anak-anak masa berumur 12 tahun lagi. Tetapi adakah dengan pendidikan seks akan terjamin tidak akan berlakunya hubungan sumbang mahram?


Forumer 3


Ibu ayah jahil perkembangan seks remaja. Walhal mereka dah pernah jadi remaja. Takkan tak faham?Si ayah takkan tak tahu kesensitifan seks seorang lelaki. Si ibu takkan tak mahu memahami ketewasan seks wanita apabila dibelai disentuh dicium etc.

Lagipun nabi saw pesan asingkan tempat tidur bila usia sekian sekian... Setan yang ke-3 apabila lelaki perempuan berdua-duaan di tempat sunyi,apatah lagi tidur bersama dalam bilik!
Wana'uzubillah! 



Respon saya :

Zaman sekarang kena terangkan dengan jelas sebab mereka dapat sumber apa-apa yang negatif pun jelas. Jangan harap anak usaha cari.

Zaman tu dah berlalu, ini zaman ilmu pun kena suap. Pernah pelajar cakap pada saya,

"cikgu saya tak mahu pindah sekolah lain, saya takut sebab saya ni semua pakai suap; ilmu pun saya ni kena disuap, kalau tidak saya susah nak faham."

Memanglah pendidikan seks, pergaualan tu ada di dalam syariat, tetapi bukan semua yang mampu mencernakan kaitannya.

Macam kes ni, dia anak tunggal, manja lagi, dapat limpahan kasih sayang tetapi tidak mengetahui kesan-kesan duduk dalam bilik berdua dengan lelaki tu sangat bahaya walaupun budak lelaki tu dia anggap seperti adik saja.

Di sini ibu bapa kena prihatin, jangan setakat nasihat, jangan buat apa-apa sebab sudah pasti dia akan jawap , "kami tak buat apa-apa."

Walaupun anggap adik, tetapi dia lelaki, merenung mata, tersentuh tangan, akan menyebabkan renjetan yang meransang jiwa lara.

Ini yang sepatutnya ibu bapa kena jelaskan, takperlu nak berlapik-lapik supaya mereka tahu.



Forumer 4 :

Tak cukup lagi ke pendidikan seks untuk dua orang tu? Dah akil baligh tu dua orang tu sampai pandai bersetubuh. Tengah sekolah mesti ada cerita tentang seks... Ohh sedapnya bersetubuh rupa-rupanya. Lelaki perempuan ni tarik-menarik,positif-negatif! Pas tu ulang lagi bersetubuh sampai termengandung,la baru rasa takut si perempuan. Takut kat polis kena tangkap. Si lelaki agak steady sebab tak termengandung,dapat sedap dan lazat. Umur baya 16 17 tahun, takkan tak tahu lagi batas halal haram? Mak ayah budak dua orang tu yang salah. Balik kampung beri anak dara tidur di rumah orang lain. Katanya kawan,kenapa tak selidik kawannya tu? Yang lebih teruk tu mak ayah si lelaki. Siap pesan jangan buat apa-apa. Cikgu di sekolah pun selalu pesan,tapi si kucing ni pantang lwpa jer,terus ngap!.... Tak cukup lagi pendidikan seks?

Nabi Adam dulu, celik jer mata nampak Hawa terus nak... Tapi Allah nikahkan dulu mereka! Fitrah tu lekat-melekat sebab tu adanya syariat bab munakahat.


Respon saya:


Oh lupa saya nak tulis, sebab tu saya tak cerita, mak ayah budak lelaki ni bisu dan pekak. Suami isteri bisu dan pekak. OKU. Memang nasihat tetapi bahasa isyarat. Bolehkah letak kesalahan pada mereka ni?


Forumer 5 :

Walaupun pekak dan bisu..takkan tahu langsung batas2 pergaulan dalam agama.

Satu lagi..mak bapak .budak perempuan tu pun tak tahu ke..yang kawan anak nya tu seorang lelaki. Macam mana boleh benarkan tidur dirumah kawan lelaki?

Tak tanya ke..malam2 tidur kat mana?dengan siapa? Nampak betul lepas tangan dalam hal 



Respon forumer lain :


Setuju. Tapi dalam cerita, mak ayah dia boleh pula pesan jangan buat apa-apa! Ertinya mereka memang tahu dan faham PASTI akan berlaku apa-apa! Jeng jeng jeng.... Masalahnya budak perempuan itulah yang menanggung kesengsaraannya! Dosa masing-masing dapat saham....

Penyelesaiannya nikahkan mereka berdua dengan segera,supaya bakal ibu dan anak terbela walaupun anak tu tak sah taraf. Jika tak bersetuju lapor polisi supaya jadi pengajaran. Nak laksana hudud, faham-faham aje la...

Tak pun gugurkan ajer sebelum bernyawa tapi saya tak mahu dituduh bersubahat. Saya lepas tangan dalam kes ni. Maaf ya!


Respon saya:


Mereka tahu batas agama tapi banyak mana ilmu mereka dibanding orang yang sempurna. Sapa ajar bab-bab syariat secara detail kepada mereka ni, pekak dan bisu.  Tapi mana kita tahu, apa anak lakukan ketika dilarang. Mana tahu masa dinasihat tu mereka tak duduk sekali atau keluar bilik. Mereka kan tak dengar apa-apa, lagi pun hari dah malam.

Mereka berhadapan dengan anak-anak yang sempurna akal fikiran dan sifat tubuh badan. Mesti fikiran mereka anak-anak tu lebih tahu perkara hukum halal dan haram.



Forumer 6 :

Kalau ikutkan cerita tu perempuan tu ada bagitahu tidur sebilik dengan kawan lelakinya yang dianggap macam adik.Tapi betul ke tidak perempuan tu cakap kat mak ayah die tak tahulah tu.Kot-kot dia cerita kat ummi je dia ada cakap kat mak ayah die bahawa dia tidur sebilik tetapi sebenarnya kat mak ayah, dia cakap lain.

Sebab jika dilihat pada kredibiliti mak ayah seperti yang diceritakan,rasa macam tak percaya la pula jika mak ayah akan benarkan anak dia tidur sebilik dengan kawan lelaki tu.Mesti dia tak izin punya.



Forumer 7 :

Suruh aja  lapor kepada polis.



Respon saya : 


Laporkan pada polis?  Ini kes yang saya sedang handle sekarang ni.  Gadis ini buat laporan polis, apa polis jawap...

Polis tak layan. Kes yang saya paparkan sebelum ni, siap dia tunjukkan kat saya salinan report polis, the end report polis tu tulis,

1.Sek 110 (a) apabila perkara yang dimaklumkan itu adalah tentang seseorang yang disebutkan dengan nama dan sifat kes itu tidaklah berat, maka pegawai polis yang menerima maklumat itu tak payahlah pergi sendiri atau menghantar pegawai bawahannya membuat siasatan ditempat itu.

2.Sek 110 (b) apabila pada fikiran pegawai polis yang menerima maklumat itu bahawa ia tidak ada alasan yang mencukupi bagi memulakan atau meneruskan penyiasatan dalam perkara itu maka tidak payah ia berbuat demikian.

Jadi tak payahlah nak buat report polis jika usia kamu bukan bawah umur. (bagi gadis dibawah 16 tahun)

Respon polis untuk tidak meneruskan siasatan



Forumer 8 :

Kalau betullah emak dan ayahnya sudah memberi pendidikan agama secukupnya dan perempuan itu betul2 mentaatiNya, kenapa masih mahu pergi tidur rumah lelaki? dan kenapa sebelum masuk bilik tu tak fikir iblis akan menggoda antara satu sama lain?

Mungkin dua orang ini dah bercouple sebelum berlaku benda ni dan kalau fikir logik tak ada ke kawan perempuan?

Mak bapak budak lelaki tu mungkin open minded'kot sekasih sayang....




Forumer 9 :

* Tuan Nazri boleh pulak bagi cadangan sebegitu?-gugurkan benih tersebut-bertimpa-timpalah pulak.


Respon forumer :

SETIDAK-TIDAKNYA MARUAH IBU AYAHNYA DISELAMATKAN DI MATA PANDANGAN MASYARAKAT DI TEMPATNYA. DI SISI ALLAH,TAHU SENDIRI...


Forumer 10 : 

* Kenapa buat report polis? Bukan ke suka sama suka-kahwin jelah dua orang tu, rasanya boleh kahwin bawah imur jika keadaan terdesak.


Respon Forumer:

Itu la yang terbaik. Nikahkan tapi ibu ayah si perempuan belum berani nak bagitahu. Nikah lari? Guna wali hakim. Lagi bermasalah. Tak report polis tak buat apa-apa jika si lelaki tak mahu nikah,apa nak buat kat dia? Biar dia senang lenang rosakkan anak gadis orang lain pulak? Syok la mamat ni,kerja hisap madu buang sepah. Jadi lawak aepah la pula. Ada lagi jalan penyelesaian lain?



Respon saya:

Tunjukkan aku Jalan 
Di sini, saya buka topik perbincangan untuk bantu , ingat ya, samada musbiah atau ujian, akan datang menimpa tidak kira sesiapa pun.

Walaupun anak tok imam atau anak menteri. Kes bulan lepas tu anak Pak Imam juga. Penyelesaian masalah, depa pergi nikah di sempadan Thai. Ingat masalah settle begitu saja?

Bila dah kahwin, dah tak syok... Suami panas baran, suka pukul isteri. Keluarga isteri tak nak mengaku anak. Mujur keguguran, dah keguguran dapat surat dari universiti kerana tidak menduduki semua kertas peperiksaan akhir.

Masalah makin kronik, nak mengadu mahkamah Syariah, pendaftaran nikah luar kawasan belum dilakukan, nak bayar denda mahkamah takde duit.


Jadi saya minta pandangan bagaimana kita yang waras akal ni, yang ada ilmu bantu. Report polis, seperti yang saya tulis atas tu, digelakkan dan diejek polis adala.

Jangan kata kita rujuk saja Pusat Perlindungan Wanita atau Raudatul Sakinah, tempat tu pun dah penuh. Sekarang peranan kita membantu perkara SUDAH terjadi, bukan kita nak ulas sapa salah, sapa silap sapa bertanggung jawap.



Forumer 11:

pada saya..ilmu agama tak cukup..kalau dah cukup, mustahil ibubapa akan beri kebenaran untuk anaknya yang terang-terang bukan mahram tinggal sebilik..mustahil juga dia akan sanggup tidur sebilik dengan bukan mahram..

ini bukan kes iman tak dapat diwarisi..

berbalik pada apa yang boleh dibantu..siapa boleh ambil dia jadi anak angkat, ambillah..beritahu family dia nak ambil dia jadi anak angkat..kemudian bila dah bersetuju barulah suruh dia sendiri beritahu mak ayahnya hal sebenar..sekurang-kurangnya dalam tempoh beberapa bulan berasingan, dalam mentarbiah perempuan ni, beri ruang & masa pada mak ayah dia untuk menerima apa yang dah berlaku..

persoalannya siapa yang sanggup?


Forumer 12 :

Ada juga yang saya dengar cerita dari kawan. Anak perempuan bawah umur bersekolah agama tutup aurat ilmu agama cantik, mengandung. Orang masjid. Ibu mengajar Al-Quran. Buat report polis. Kemudian tarik balik. Pemangsa saudara sendiri. Bila masa dia ambil kesempatan entah la. Last, gugurkan kandungan yang masih baru tu. Dapat la tutup sikit maruah keluarga.

Eeeeee takut la dengar kisah-kisah menyayat hati macam ni! Dikenang-kenang suadana sekarang,hiburan terlalu banyak,hukum Allah tak ditegakkan.... Ya Allah ampuni kami semua!
Ya Allah. Kami mohon perlindungan-Mu dari semya musibah dan bala bencana yang menyeksakan jiwa ini. Amin.



Respon saya :

Membuat laporan polis tidak membantu menyelesaikan masalah. Mengugurkan kandungan sekiranya masih awal, boleh sekiranya janin belum ditiupkan roh.

Adakah tergamak nak bunuh bayi ini?
Dalam kes-kes yang diluahkan kepada saya , kebanyakkannya setelah buntu , setelah ada cubaan mengugurkan kandungan tetapi tidak berjaya. Roh telah ditiupkan dalam janin.

Mana mungkin berani lagi nak bunuh kandungan , dan memang kebanyakkannya telah bertaubat, tak mahu ulang dan tak mahu melakukan lebih banyak dosa-dosa besar seperti membunuh janin yang telah ditiupkan roh dan bayi.

Jadi mereka2 yang telah bertaubat inilah yang kita kena bantu. Mereka buntu dan tidak punya arah tuju. Mereka2 yang bersungguh-sungguh minta bimbingan dan didikan setelah melakukan dosa besar.

Menjadi ibu angkat kepada mereka,  ingin saya bertanya di sini, berapa ramai yang ingin dan sudi? Menjadi ibu angkat bukan setakat beri tempat tinggal makan minum percuma, tetapi santapan rohani yang diutamakan. Pentarbiyahan, dan sokongan moral termasuk kewangan. Siapa yang sudi bantu saya?



Forumer 13 :

Tak ramai yang mampu nak berjihad bab ni. Antara faktornya ialah jiran-jiran,saudara-mara dan lain-lain lagi. Saya pun surrender angkat tangan.

Yang dapat saya beri - perbanyakkan istighfar bertaubat sungguh-sungguh. Allah tunjukkan jalan.


Respon saya :


Ya istigfar memang salah satu pentarbiyahan kepada mereka. Ajar cara-cara taubat dan memastikan mereka istiqomah. Pentarbiyahan mesti berterusan samada sebelum bersalin atau selepas bersalin.  Saya mohon bantuan untuk mengendalikan mereka, penempatan dan tatacara. Mereka tak boleh menjalani pemeriksaan di pusat kesihatan kerajaan kerana ketiadaan surat nikah, tidak boleh bersalin di hospital kerajaan kerana tidak ada suami.

Kalau mereka pergi, anak akan diambil oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat tanpa kerelaan. Nanti JKM beri pada sapa-sapa saja yang mohon tanpa mengira tahap pengamalan dalam beragama. Mereka sangat berharap, cukuplah mereka yang berbuat silap, jangan anak pun berbuat silap bila diberikan orang yang salah dan tidak diketahui langsung dimana.

Inilah masalah yang membelenggu mereka ini. Saya pun tak suka melalui birokrasi di hospital dalam  menagani kes ini kerana saya bukan badan NGO yang berdaftar. Soal jawap mereka melebehi soal siasat pengganas. Paling tak suka bila saya di dakwa jual bayi.


Forumer 14 :

Itulah ummi. Risikonya macam-macam. Pemimpin-pemimpin sedang buat apa? Enak dibuai mimpi. Menambah mengumpul kekayaan. Tak kurang sebahagian ulama dan rakyat. Penerbit filem semakin menonjolkan pergaulan bebas. Media semakin ganas meragut keseimbangan sosial Islami.... Internet tiada batasannya. Hiburan melampau disokong sepenuhnya. Dijunjung diberi anugerah.





Forumer 15 :

betul ke sampai tahap macam tu ummi? sebab setahu saya anak masih bawah jagaan ibunya..xpelah..saya tidak dapat menyumbang lebih daripada idea buat masa sekarang ni..baru nak belajar merangkak berniaga..insyaAllah..hajat besar kalau berjaya..


Respon saya :


Ya Ustaz, inilah realiti apabila kita berhadapan dengan kes begini. Saya pernah bawa seorang gadis hamil yang sudah hampir nak bersalin ke dua buah Pusat Bersalin Swasta, bila kita cerita yang benar,  bahawa dia masih gadis, serta merta doktor pakar menolak kes kecuali waris dihubungi dan laporan polis perlu di buat.

Pusat Bersalin pertama milik doktor pakar Islam yang komited dalam jemaah menolak dengan alasan tersendiri untuk tidak membenarkan bersalin di hospitalnya, di depan doktor tu saya menangis merayu supaya diberikan bantuan. Saya nyatakan hujah-hujah yang mana , bila ada kes pembuangan bayi kita rasa kesal, kita mengutuk akan perbuatan itu, tetapi hakikatnya mereka yang sudah menghadapi masalah bila dibawa ke depan mata, menolak begitu saja.

Sebab itu saya tak heran kenapa ramai gadis terlanjur memilih beranak sendiri dan membuang bayi, ini kerana sikap masyarakat dan kerenah birokrasi di Pusat Bersalin tidak kira swasta atau pun kerajaan.

Bila saya pergi ke Pusat Bersalin Kedua doktor pakar bukan muslim, pun sama, walaupun dia sudah berpuluh tahun beroperasi sebagai Pusat Bersalin menolak dengan alasan tidak mahu bersubahat. Subahat apa? Masalah zina sudah berlaku, orang ni sudah mahu bersalin, mana etika sebagai doktor perubatan. Depan doktor ni pun saya menangis merayu.

Akhirnya saya bawa balik semula ke rumah, dan berfikir dengan tenang, mana tempat lagi nak dibawa. Saya membantu gadis ni kerana gadis ini mempunyai alasan tersendiri untuk tidak mahu memaklumkan kepada keluarganya dan tidak mahu dilaporkan kepada polis di mana akan dibawa ke pihak lain lagi. (Dia seorang pelajar IPTA, tidak mahu menjejaskan penggajian kerana telah berada di tahun akhir)

Saya bukan melindungi kesalahan dia, saya bukan menggalak orang berzina tetapi membantu mereka yang sudah tertekan dan terdesk akan kesalahan yang telah mereka lakukan. Sedangkan Allah menyediakan ruang untuk mereka bertaubat, tetapi kenapa kita manusia menghukum mereka dengan menyusahkan untuk mereka memperbaiki kesilapan dan kesalahan yang dilakukan.

Akhirnya, saya bawa ke Hospital Swasta Antarabangsa,(bayaran memang mahal) dan memalsukan maklumat waris. Mudah bersalin dengan pertolongan Allah jua, kerana memang dia bertaubat nasuha. Sepanjang kehamilan, ditarbiyah akan kewajiban istigfar beribu kali, solat taubat, solat tahajjud dan solat hajat agar Allah menerima taubatnya.

Saya carikan ibu bapa angkat untuk anaknya, sebaik keluar wad, anak terus dibawa pergi oleh keluarga angkat, gadis tu saya bawa balik ke rumah, merawat dia semasa tempoh berpantang sehingga dia sihat dan meneruskan penggajian. Alhamdullilah pengganjian hampir tamat dan akan bernikah tidak lama lagi.


Forumer 16 :

kalau ummi ambil anak angkat..nak tinggal di mana dia?


Respon saya :

Orang Yang Bertaubat
Saya bawa tinggal bersama saya. kalau tidak tinggal bersama, bagaimana nak tarbiyyah dia, bagaimana nak bimbing mereka dan memastikan istiqomah? Bagaimana kebajikkan dia. Siapa nak tanggung sara hidup mereka? Yang sedang belajar mohon tangguh penggajian, yang bekerja berhenti kerja buat sementara waktu.

Harapan saya apabila mereka sudah dibimbing, apabila telah selamat bersalin, selepas tu mereka ada kekuatan untuk memulakan hidup baru dan meneruskan amalan-amalan taubat.

Ini yang saya mengharap agar lebih ramai tampil membantu mereka yang telah melakukan kesilapan.  Kita tidak menggalakkan zina. Nak menggelakkan zina, itu urusan pemerintah , menengah perkara-perkara yang menghampiri zina dari akar umbi.

Bantulah mereka... sekali mereka melakukan kesilapan mereka masih Allah beri peluang untuk bertaubat dan siapa kita nak menghukum mereka-mereka yang Allah telah buka pintu taubat.


Allah tidak bertanya apakah kita mampu memastikan mereka selamat di jalan lurus, tetapi Allah akan tanya apa usaha kamu untuk membantu mereka.


Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda: “Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya”. (HR. Muslim, lihat juga Kumpulan Hadits Arba’in An Nawawi hadits ke 36).

Jomlah..bantu mana-mana yang patut. Setakat ini, yang saya mampu lakukan cuma mengajak mereka yang telah terlanjur, tidak tempat nak dituju, tinggal bersama saya tanpa sebarang bayaran. Melakukan semata-mata mencari redha Allah. Membantu mencari keluarga angkat untuk anak mereka dan merawat mereka selepas bersalin.





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



0 comments: