BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 21 January 2013

Segumpal Harapan Semurni Impian



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Titis-titis Harapan
Saya tak pasti adakah wajar saya menulis perkara ini. tetapi ia sangat bermain dalam jiwa saya bila mengenangkan jika itu adalah nenek saya atau atok saya, uzur , tua  tinggal di Pusat Jagaan yang dikendalikan orang bukan Islam.

Memang yang mengasaskan adalah seorang muslim, hatinya mulia menubuhkan Pusat Jagaan Wargaemas yang tidak mempunyai dana , hanya dari sumbangan orang ramai. Maka untuk mengupah orang lain mengendali dan mengurus memerlukan sejumlah peruntukan kewangan sedang Pusat Jagaan tidak ada peruntukan itu, maka mereka mengajak anggota keluarga membantu.

Usaha ini bagus, cuma dibenak saya, jauh dalam hati sanubari saya terfikir, bagaimanakah keadaannya wargaemas dihujung usia ini menghembusnafas terakhir. Siapakah yang membantu mengalunkan syahadah ditelinga mereka.

Bagaimana keadaan seharian mereka di Pusat Jagaan, dalam keadaan uzur tidak berdaya siapa yang mengingatkan akan kewajiban solat dan membantu mereka berwudhuk dan mengerjakan solat?

Pengurus Pusat Jagaan ini dan pekerjanya bukan muslim, (beragama Kristian) bagaimana mungkin mereka dapat membantu di dalam hal ehwal kewajiban solat?

Begini keadaannya
Saya tak mahu kacau atas usaha murni mereka, tetapi saya mahu kita sama fikirkan untuk penambahbaikkan atas usaha murni ini. Bagaimana usaha kita membantu supaya nenek-nenek , atok-atok di sini untuk diberikan pengisian rohani dihujung usia. Saya amat takut jika mereka ini tidak dapat mengucap syahadah.

Paling saya takut kenapa kita boleh membiarkan mereka tanpa ada usaha memukminkan mereka dihujung usia. Masih belum terlewat selagi nyawa belum sampai di tenggorok untuk bertaubat.

Usah kita selidiki salah silap siapa, atau atas kisah silam mereka tetapi kita bantu yang telah ada di depan mata (sebab anda baca dan dah tahu hal ini) dan tempoh beberapa hari lagi roh dan jasad mereka masih bersama.

Harapan saya, jangan ada pula antara kita yang mengaggu Pusat Jagaan itu sehingga ia menjadi isu kontrovesi kerana pengendalinya berbeza agama. Fikirkan bagaimana untuk kita membantu atok-atok nenek-nenek di sana supaya dihujung usia dapat menlafaz syahadah.

Bayangkan jika itu atok nenek kita atau mak ayah kita .





Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.


0 comments: