BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 26 January 2013

Sketsa Kehidupan , Jangan Pandang Luaran



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Pesakit dikelilingi pelawat


Suatu petang yang damai, saya pergi menziarahi seorang pesakit yang baru dikenali paginya melalui seorang halaqian. Dia ditempatkan di wad neuorologi, HSAJB. Kiranya pagi tu datang bukan waktu melawat, datang sekadar untuk berkenalan sahaja. Jadi saya datang semula waktu melawat, pukul 5.00 petang.



Petang itu, ketika waktu melawat, katil pesakit yang saya ziarahi dipenuhi oleh beberapa kawan-kawan sekerjanya. Maka saya menjauh sedikit dari katil itu untuk memberi ruang dan keselesaan mereka berbual-bual menanya khabar pesakit.



Sambil tu saya menanya khabar pesakit lain dikatil berhampiran saya berdiri. Saya datang ditemani oleh seorang anak angkat saya bernama 'Ariffah Husna. Oleh kerana saiz dan ketinggiannya seperti kanak-kanak, ramai yang bertanya, "ni sekolah darjah berapa?" Sorang lagi bertanya, "sekolah rendah atau sekolah menengah?"



Sikit punya bengang 'Ariffah Husna dengan pertanyaan mereka. Dia cuma mampu jawap, "haah, masih sekolah." Kemudian mereka tanya lagi," sekolah dimana?" Husna jawab, " sekolah di Universiti Utara Malaysia, dah habis pun, tinggal jalani praktikal." Terkejutlah makcik-makcik tu.



'Ariffah Husna
Memang pun saiz dan ketinggian Husna seperti kanak-kanak berusia 12 tahun. Dah la muka putih macam cina. Hari tu ketika saya berjalan berdua, ada yang cakap cina dengan dia. Ada yang bertanya, "baru convert ke?"



Iskh..macam-macam pertanyaan bila saya jalan berdua. Tapi yang paling tak boleh tahan, ada yang bertanya pada zauj, "ustaz, ni anak angkat yang keberapa?" Zauj jawab selamba je, "anak angkat Muna yang ke 300."



"Mak iih ustaz,  ramainya anak angkat muna."



Zauj jawab lagi, "itu yang dia bawa tinggal bersama, yang di alam maya, agaknya beribu-ribu."





Begitulah manusia menilai seseorang dari rupa luaran. Lihat wajah, lihat kulit dan lihat saiz tubuh.



Dalam hati siapa yang tahu? Hati kotor atau hati bersih, hanya Allah yang tahu. Tetapi dalam ilmu tasawuf telah mengambarkan bahawa hati yang bersih itu ibarat cermin.



Apabila hati bersih dari titik-titik hitam, maka hatinya laksana kaca, apa saja yang datang dari hatinya, meskipun yang datang itu tipu daya syaitan, maka hati akan melihat semuanya.



Sebab itu hati yang bersih akan terpancar melalui adap dan akhlak. Ini saja yang terzahir dari tindakan hati yang jauh dari dendam kesumat atau hasad dan khianat.



Beradap sopan dan berakhlak mulia tidak akan terpancar jika tidak ada iman dalam hati. Pantulan  hati yang bersih akan tersuluh pada akhlak terpuji dan pekerti mulia.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.


0 comments: