BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 31 January 2013

Wajarkah Sedekah Jariah Diwar-warkan?



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Perjuangan perlu kepada pengorbanan
Saya terpanggil untuk memberikan penjelasan supaya kita telus dan amanah di dalam melakukan sesuatu pekerjaan.


Amanah itu berat, bukan boleh dipandang mudah atau dikhianati.


Saya tak melatah, tidak marah sebaliknya saya anggap ini sebagai peringatan supaya saya lebih berhati-hati didalam setiap perkara yang melibatkan hak orang lain.


Namun saya perlu menjelaskan kenapa mesti diwar-warkan setiap sedekah yang kita mahu sampai atau berikan kepada pihak lain.


Setiap projek, program atau aktiviti yang menggunakan duit sumbangan orang ramai (sedekah) perlu dibelanjakan dengan jalan yang betul. Setelah kutipan dilakukan, dikira dalam buku lajer, sebagai pendapatan, maka mesti ada pengeluaran yang dibelanjakan.


Akaun mesti seimbang. Kemana duit tu dikeluarkan. Jika masa mohon kita war-warkan, maka bila dibelanjakan pun mesti diwar-warkan.

Itu rasional kenapa perlu setiap sen yang dikutip kena bagitahu semula kepada orang ramai kemana ia dibelanjakan.


Allah tidak melarang kita mewar-warkan sedekah, firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 271,
"Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik) dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan."


Memang sebaik-baiknya disembunyikan , itu jika duit kita sendiri dan kita lakukan sedekah atau amal jariah sendirian. Berbeza keadaannya, apabila masa mohon bantuan kita war-warkan maka , masa dibelanjakan pun kena war-warkan juga. AMANAH ITU BERAT.


Jika diberikan pilihan, saya pun tak mahu pegang amanah ini, tetapi bagaimana mahu melakukan sesuatu kerja amal jika tidak sanggup memikul amanah. Memang kerja ini sunat, suka, lakukan, tak suka jangan lakukan, jika begitu bagaimana yang dikatakan amal solih atau amal jariah jika tak ada sorang pun sanggup menggerakkan?

Moga-moga ALlah menetapkan hati-hati kita dijalan yang benar.




Photo di atas ni adalah satu peringatan yang baik untuk saya. Terima kasih kerana sudi mengingatkan.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.




0 comments: