BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 25 February 2013

Antara 2 Darjat



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Pergi menziarahi pesakit di hospital wad kelas 3 jauh berbeza keadaannya dengan wad kelas 1. Jauh sangat bezanya dari segi kemudahan dan layanan. Memanglah perbezaan tu kerana kos yang dibelanjakan untuk tinggal di wad satu dengan wad kelas 3. Yang saya bicarakan ,yang ajak berfikir ialah dari segi bicara dan layanan para perawat. Dari segi perkhidmatan perubatan tidak ada masalah dan perbezaan.

Wad kelas 1, makanan dihidangkan, boleh pilih menu Melayu atau barat
Makanan yang disediakan pun tak sama, cara hidang juga tak sama,bekas hidangan pun tak sama. Makanan di wad kelas 3 dihidangkan dalam tray, nasi putih atau bubur, ikan yang direbus, sayur dan sepotong buah. Di Wad kelas 1, boleh pilih menu makanan malaysia atau barat. Makanan dihidang dalam pinggan, menggunakan set hidangan, nasi putih, ikan atau ayam atau daging yang dimasak enak , sayur yang ditumis sempurna dan sop. Ada puding atau aiskrim atau buah-buahan.

Minuman samada coklat, susu, teh , kopi atau oren. Tetapi di wad kelas 3 cuma skyjus, kopi o atau teh o.

Ruang terbuka,katil disusun rapat-rapat



Di wad kelas 3, susunan katil rapat-rapat, ruang terbuka, ramai orang , kipas jauh dari katil pesakit dan suasana yang hiruk piruk dan menyebabkan ketenangan pesakit terganggu. Bilik airnya jauh di hujung sana.

Di wad kelas 1, dalam sebuah bilik samada seorang , berdua, bertiga atau berempat. Bilik air dalam bilik. Ada pendingin hawa, tenang dan sunyi. Ada TV dan sofa.

Yang heran kenapa sifat staf juga berbeza? Apakah dengan pesakit di kelas 3 sewenang-wenang untuk ditengking, diherdik dan dimarahi jika mereka tersilap kerana mereka tak tahu dan biasa dengan peraturan di wad. Contoh jika mereka terpaksa menggunakan soket untuk charge bateri telefon. Apakah tidak boleh bercakap lembut memaklumkan akan larangan tu.

Di wad kelas 1, layanan dan bicara semuanya lembut dan bersopan.

Suasana wad kelas 1


Padahal ketika belajar dan dalam kursus pengajian pasti ilmu yang disampaikan tu sama.

Apakah semasa dalam kursus ada subjek , membezakan adap, cara bercakap kepada pesakit di wad kelas 3 dan wad kelas 1?

Apapun terima kasih diucapkan kepada mana-mana staf perubatan dan perawatan yang mengamalkan etika 5 S. Bekerja dengan penuh beretika, dedikasi tanpa membezakan kelas wad pesakit.





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: