BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 24 February 2013

Antara Ibu dengan Bapa



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Kaki yang bengkak
Tak tahu dimana nak mulakan setelah saya melawat dan menziarahi lelaki, bekas suami wanita buta tu hari ini. Terkedu dengan laporan perkembangan pesakit yang kini ditempat di wad lelaki 2 Barat, HSAJB.

Hati membengkak, jantung mengembang, kegagalan fungsi buah pinggang dan saraf mata telah pecah. Mata semakin kabur dan makin gelap. Semalam masih segar dan berupaya berbicara, tetapi hari ini seperti hidup dalam awang-awangan. Nak kata mamai pun tidak tepat.

Kaki yang bengkak tu rupanya dipenuhi nanah dan air. Sel-sel saraf kaki dah mati dan mula menghitam. Menurut doktor kemungkinan akan dipotong.


Situasinya begini, Ayahnya baru saja buta. Sedang menerima rawatan sakit kronik di wad. Dengan keuzuran pelbagai, kaki bengkak, tak boleh digerakkan terlantar atas katil. Makanan dan minum perlu disuapkan kerana masih belum biasa dengan keadaan yang gelap gelita. Sangat memerlukan perhatian dari seseorang terutama bab istinjak dan wudhuk.

Ibunya dah lama buta.Keadaan ibu walaupun buta, boleh berjalan tetapi keadaan ibu selalu tidak stabil, (kadang hypo, kekurangan gula dalam darah, hemoglobin darah yang rendah, anemia)  perlu menjalani hemodialisis 3 kali seminggu, perlu disuntik insulin setiap hari dan makan ubat sehari 3 kali, ubat yang berbeza antara siang dan malam.

Perlu disediakan makanan untuk ibu, ibu  boleh uruskan diri sendiri seperti ke bilik air tanpa bantuan bagi laluan yang sama setiap hari ditempat yang sama. Ini berpanduan kebiasaan yang telah tercerna dalam minda.

Ibu ini seorang yang penyayang dan lembut dengan anaknya. Terukir apabila dia berkata-kata dengan anak dengan kata-kata yang dilafazkan penuh kasih sayang. Bapanya pula sering mengeluarkan kata makian dan sumpah seranah yang menyakitkan hati kepada anaknya. Tidak menghargai pertolongan anak, tetapi segala perbelanjaan sara hidup , bapa yang tanggung.

Anak mereka cuma satu orang, lelaki.

Antara Ibu dengan Bapa
Antara ibu dan bapa, siapa yang wajib diutamakan dalam keadaan di atas?



Bapa tu ada kerja, ada gaji. Takde kerja, tak ada gaji. Dah 2 minggu terlantar. Ibu lagilah tak ada sebarang pendapatan. Si bapa diletakkan di wad di hospital yang jarak dari rumah 25 km. Si ibu di rumah. Tak ada pengangkutan ulang alik kecuali pengangkutan awam. Umur anak 16 tahun ++.

Bapa dari keturunan Iban yang hanya diri sendiri yang beragama Islam. Semua keluarga bukan Islam. Jadi keluarga tak peduli kepada sibapa kerana murtad kristian.


Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Sambungan kisah seteruskan antara ibu, bapa dan anak.

Ujian buat si anak. Malam tadi kaki bapa selamat dipotong, itu rawatan terakhir yang perlu diambik demi ikhtiar menyelamatkan. Ajal maut adalah ketentuan Allah, dan tidak ada siapa tahu bagaimana perancangan Allah seterusnya.

Saya yang terlibat, merasakan terlalu pantas perkara ini berlaku didepan mata. Hari Jumaat, tindakan diambil, dengan menelefon 999 , minta hantar ambulance, hari ini, Isnin, kaki sudah selamat di potong dan akan dikuburkan pagi ini.

Hari ni pulak, petang nanti, sianak akan ke Hospital Mata pulak, untuk rawatan mata esok hari di KL.

Ujian kepada si anak, siapa wajib diutamakan?

Bapa baru kena potong kaki, baru buta, keadaan kronik dengan lain-lain penyakit, terlantar di hospital.

Si ibu buta, perlu jalani hemodailisis 3 kali seminggu, perlu suntikan insulin setiap hari dan makan ubat tertentu siang malam.

Maha Suci Allah berilah kekuatan kepada anak ini menerima ujian yang telah ditakdirkan untuk dia dalam usia muda.Sesungguhnya benar-benar dia insan terpilih.



Kita? apa peranan kita sebagai muslim yang bersaudara? Apakah cukup hanya doa dan memandang perkara ini sebagai satu dari ribuan cerita-cerita untuk dibaca.

Bekas isteri masih sayang, masih ambik berat. Datang menziarahi setiap hari dari hari dimasukkan ke wad. Semalam, setelah kaki dipotong, masih lagi sudi menemankan anak untuk menuntut  kaki yang dipotong di rumah mayat dan menguruskan pengkebumikan.




Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: