BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 18 February 2013

Bantuan Untuk Rawatan Hemodylisis



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Ini catatan 22 jam yang lalu, sekitar pukul 9.00 pagi pada 18 February 2013.


Sat, saya nak pi rumah seorang yang perlukan makanan,tadi saya call tanya keadaannya, dia demam dan tak boleh bangun, sedangkan dia buta.


Balik nanti saya cerita, nak tengok dan bawa makanan dulu.


Saya call wanita tu untuk bertanya, jadikah pergi ke LHDN untuk untuk bertanya tentang BR1M yang dia layak terima. Rupanya dia dah dapat bantuan tu pada minggu sebelumnya.


Lepas saja dia bagitahu, belum makan dan tidak sihat, maka  terus saya ke rumah yang dia tumpang sekarang selepas keluar dari Pusat Perlindungan Wanita Johor.


Masa saya sampai rumah tu, lihat keadaannya. Sediakan makanan dan minuman.


Kit untuk Suntikan insulin
Selepas makan nestum dan minum susu, dia minta tolong suntikkan insulin.Sedihnya saya tak reti nak suntik insulin. Pertama kali saya lihat kit untuk suntik insulin, camana saya nak lakukan.


Mata  wanita ini buta, kena buat rawatan hemodylisis 3 kali seminggu di pusat hemodylisis berhampiran tempat tinggal dan kena suntik insulin setiap hari. Dengan masalah penglihatan dan fizikalnya yang lemah menyebabkan pergerakkannya terbatas disekitar kawasan yang sering dilalui di dalam rumah kediaman itu saja.


Saya nak bawa balik rumah, dia tanya nak letak dia di tingkat berapa, "saya kata tingkat 2. Kat bawah, bilik kecik dan sempit."


Dia kata payah dia nak naik tangga nanti. Lagi pula, pemandu van yang tolong jemput dan hantar ke pusat hemodylisis payah nak cari rumah saya.



Jadi saya tak jadi bawa dia balik ke rumah. Sebelum saya bergerak ke rumahnya, dah bincang dengan zauj, sekira keadaannya tidak baik, saya nak bawa balik ke rumah agar saya boleh merawatnya di rumah saja.



Saya bersama wanita buta itu
Wanita ini berusia  45 tahun, ada seorang anak lelaki yang masih bersekolah, berada di tingkatan 5 sekolah berhampiran rumah. Wanita ini memang ada ahli keluarga tetapi menetap di KL. Dia ni pulak tak upaya pindah di KL kerana memerlukan khidmat hemodylisis 3 kali seminggu. Di JB kos hemodylisis di tanggung oleh SOCSO dan Baitulmal Johor. Sekiranya berpindah tinggal bersama keluarga di KL, tiada siapa mampu biaya kos rawatan hemodylisis. Lagi pula anaknya  mohon diteman  dulu sehingga SPM ni. Mereka duduk sebilik berdua beranak. Anak tidak sanggup berjauhan dengan ibunya.


Bukan tidak boleh mohon bantuan Baitulmal di Wilayah Persekutuan, tetapi ada syaratnya. Sekurang-kurangnya menetap 5 tahun sebelumnya sedangkan wanita ini telah menetap di Johor hampir 20 tahun.

Ada apa-apa buah fikirankah untuk membantu wanita ini?


Oleh itu, jika kita rasa susah, ada orang lebih susah dari kita, jika kita sakit, ada orang lebih sakit. Usah mengeluh jika Allah berikan ujian. Setiap orang akan diberikan ujian, tetapi ujian tu tak sama antara seorang dengan seorang yang lain. Banyakkan bersyukur dan bersabar bila diberikan ujian dalam perjalanan hidup ini.


Nampaknya saya kena segerakan buka rumah perlindungan ni, sewa rumah teres setingkat agar mudah ahli rumah untuk bergerak.






Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: