BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 8 February 2013

Berilah Aku Jalan




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




Ad-Dhuha

Berulang-ulang kali surat Ad-Dhuha dibaca. Mencari kekuatan diri. Mengharap kasih ilahi. Memohon diberikan jalan  dan petunjuk bagaimana untuk membantu mereka-mereka yang kesulitan.

Benar-benar mengharap dan berharap Allah yang menunjukkan jalan.

"Dan sungguh, yang kemudian itu lebih baik bagimu daripada yang permulaan"(Dhuha,4)

Memang kini rasa seperti payah nak memulakan sesuatu, tetapi tetap berhajat meneruskan usaha-usaha yang Allah redha. Allah nak melihat kecekalan hati , kebergantungan hati apabila menemui halangan. Amat berharap moga-moga dikemudiannya jalan lebih mudah.


"Dan sungguh,kelak Tuhanmu pasti memberikan kurniaNYA kepadamu, sehingga engkau menjadi puas." (Dhuha ,5)


Yakin dengan janji-janji Allah ini, maka sebagai hamba, terus berharap dan mengharap.


Kepayahan bagaimana pun tetap dihadapi. Pernah mendapat pandangan, jika mau beramal, mesti ada punca pendapatan. Mesti sendiri ada dana agar tidak perlu meminta-minta untuk biaya kerja amal.


MasyaAllah. Saya cuma seorang pesara. Duit sebagai pesara cukup untuk menyempurnakan hutang bank yang telah dipanjangkan tempoh bayaran balik. Secukup untuk bayar bil celcom dan bil streamix. Itu saja sumber duit yang ada. Makan minum pakai sepenuhnya ditanggung zauj. Sejak bersara, sudah tidak beli pakaian lagi. Hidup qanaah seadanya.


Jadi mana datang sumber untuk buat kerja amal? Nak biaya anak yatim, nak melindungi gadis-gadis hamil hingga mereka bersalin, nak membantu biaya wargaemas yang tidak berupaya dan bantu biaya orang buat kerja dakwah.


Tidak ada sesiapa pun suka meminta-minta. Tapi adakah salah jika mengajak orang lain turut serta dalam kerja amal ini. Mereka bekerja, tak punya masa menguruskan hal-hal sebegini, tidak punya masa kesana kemari menziarahi. Jadi cukuplah jika mereka menghulur wang untuk dana pembiayaan orang-orang yang dalam kesulitan. Bukankah, ada hak orang lain dalam setiap harta yang mereka miliki.


Dan kenapa ada sebahagian manusia yang Allah datangkan  kesulitan, kemiskinan dan ketidakupayaan dalam perjalanan hidup mereka. Mereka tidak seberuntung orang lain yang kaya dan punya duit. Mereka dihadirkan untuk ada orang boleh berbuat amal. Sebab itu Allah mensyariatkan zakat. Mengalakkan sadaqah.


Dan terhadap orang-orang yang meminta-minta, janganlah kamu mengherdiknya, (Dhuha,10)

Jangan kita sombong dan ego punya kekayaan,kerana itu juga merupakan pinjaman dan ujian Allah. Mereka yang meminta bukan kerana malas berusaha tetapi ketidakupayaan  berfikir menjana wang dan ketidakupayaan tenaga untuk melakukan kerja.


Jangan herdik kata mereka malas, jangan herdik kata mereka penipu atau pembelit. Setiap perkara ada sebab yang tersembunyi tidak kita ketahui.


Dan samakah orang yang meminta-minta untuk kepentingan peribadi dengan kepentingan amal bakti ummah?


Fikir-fikirkan lah, kerana anda semuanya hebat.



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



0 comments: