BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 20 February 2013

Beriman dan Beramal Soleh



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

surah At-Tin
Apa rukun Iman? Salah satunya ialah percaya kepada kitab.Zaman kita guna kitab apa? Al-quran. Jadi apabila disuruh percaya, seperti percaya pada Allah, kita beriman kepada Allah,begitu juga dengan Al-quran, merupakan kalam Allah, maka kenalah beriman kepada apa yang Allah telah firmankan dalam al-quran tu.


Jom kita periksa adakah telah sempurna rukun iman kita?  Adakah kita benar-benar yakin dan percaya apa yang telah Allah firmankan di dalam quran? Bila yakin dan percaya kita amalkan.

Cuba kita tengok, 2 surah saja dulu, ayat-ayat yang menyuruh kita beramal soleh. Surah ni kita kerap baca. Tak payah lah tau banyak-banyak tapi tidak amal.

Cukup 2 surah ni jika kita amal, Allah akan bagi hidayahnya. Allah akan beri faham untuk belajar lebih banyak lagi.

Surah Al-Asr kata apa?

Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; (2) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (3)

Dalam surah At-Tin kata apa?

Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. (4) Kemudian (jika dia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah, (5) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus. (6)


Kita toksah baca quran banyak-banyak tapi tidak beriman langsung sebab tak faham apa yang dibaca. Belajarlah untuk faham dan beriman dengan ayat-ayat al-quran tu.


Apabila seseorang mengadu masalah, syariat menyuruh memperbaiki iman dan beramal soleh. Maka itu yang sering orang tak boleh terima.

Ini kerana dia melihat masalahnya berpunca dari orang lain, jadi apa yang dia boleh lakukan terhadap orang itu untuk dia tidak berada dalam masalah.

Masalah, walau dari mana datangnya, untuk menghadapinya hanya dengan beriman dan beramal soleh.

Apakah maksud beriman. Skopnya memang luas, tetapi disempitkan, itu sebab ramai orang kata itu bukan cara penyelesaian masalah.

Bagi saya hanya beriman dan beramal soleh saja apa-apa permasalahan dapat dihadapi dan ada jalan keluarnya.

Bersih sebahagian dari iman, sifat malu sebahagian dari iman,menjaga hati dari sifat mazmumah sebahagian dari iman.

Memiliki akhlak terpuji merupakan iman. Sabar, redha, tenang, tidak dengki, berlapang dada dan berbudi pekerti mulia adalah iman.

Apa pulak amal soleh? Melakukan perkara sunat yang Allah dan RasulNYA suka. Luas skop amal soleh ni. Bersadaqah, berdoa, membantu orang sedang kesulitan, memberikan makan anak yatim, menyediakan tempat tinggal orang teraniya adalah antara skop amal soleh.

Maka bila kita sebuk menjadi orang beriman dan mengerjakan amal soleh, masih adakah masa untuk memikirkan masalah? Bukankah Allah yang menunjukkan jalan keluar setiap masalah itu.





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum ummi, saya pelajar tahun 4 UTM SKUDAI, Fatin Nurul Habsyah.Saya pernah menjadi tenaga pengajar kepada anak anak yatim yang ummi sebutkan ni 2 tahun yang lalu. Kebetulan saya ada banyak baju yang nak diberikan pada mereka, tetapi saya lost contact number cikgu nasir. Niat nak sedekahkan baju baju ni dah lama tertangguh. Saya harap ummi dapat kongsikan dgn saya alamat rumah anak anak yatim ni dengan saya.

Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

Boleh hubungi saya. Rumah BAAYam bersebelah rumah saya.

Ni nombor telefon saya 0197799682