BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 4 February 2013

Bila Bilangan Angka Makin Meningkat


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Tarikh lahir ke 48
Bilangan tahun kelahiran cuma angka. Adakah angka itu memberikan sebarang makna? Adakah bertambahnya bilangan angka sejajar dengan peningkatan iman? Selunjurkah dengan pertambahan ilmu dan amal?



Bagi saya tidak ada maknanya lagi bilangan pertambahan angka apabila selesai rukun Islam ke 5 dapat dikerjakan. Jika dulu, memang saya membilang hari bilakah aku dapat menyempurnakan rukun Islam ke 5. Selagi belum dikerjakan, hari-hari dipenuhi rasa takut-takut dijemput sebelum sempurna rukun Islam. Bagaimana di mahsyar nanti hendak dihisab jika rukun islam pun tidak dikerjakan sedang berkemampuan. Nak mengaku Islam tetapi rukun tidak sempurna dikerjakan. Malukan nak mengaku Islam.


Selesai rukun Islam ke 5 dikerjakan, barulah lega dan bersedia untuk menerima salam malaikat Izrail. Kalau dulu, sentiasa berdebar2 saja.


Selesai rukun Islam ke 5 dikerjakan , jika ada umur, itu adalah bonus. Bonus untuk meneruskan perjalanan. Bila sakit pun bonus juga. Bila ditimpa musibah pun bonus juga. Bonus bila dapat accept semuanya dengan sabar.


Jadi semakin bertambah angka kepala makin lapang, jiwa makin tenang. Tak ada perkara nak dikenang atau dihambat.


Ada baki usia, nak teruskan melakukan perkara yang Allah redha saja. Dan itulah kayu ukur dalam apa jua tindakan. Buatlah sebanyak-banyak kebaikkan dan kebajikan selagi perkara yang kita lakukan tu Allah redha. Memaafkan segala salah silap semua orang.
jadilah tangan di atas


4 perkara...

Lupakan kejahatan orang pada kita, ingat kejahatan kita pada orang.


Ingat kebaikkan orang pada kita, lupakan kebaikan kita pada orang.


Maka hidup bahagia.

Dan pesanan mak mertua yang selalu terpahat dalam minda, jika nak bersedekah, jangan banyak-banyak supaya kita lupa. Ibarat kita lempar batu, terus tenggelam. Sikit tetapi sentiasa berterusan dalam apa bentuk pun.



sempurna hariku dengan doa zauj setiap hari
Komitment sekarang ni selagi masih ada nyawa, bayar hutang setiap bulan. Ziarah sapa-sapa yang sewajarnya diziarahi. Makan seadanya sebab makan pun ketika lapar. Bila dah lapar, tak kisah apa benda pun boleh masuk. Langsung tak payah fikir, hari ni nak makan apa, nak masak menu apa.


Tidor tak kisahlah jam berapa pun, asalkan tahajud, witir tidak terlepas atau sengaja ditinggalkan. Apa lagi nak buat? Banyak peluang nak raih amal, dengan syarat bukan mencari pandangan manusia. beri perlindungan anak yatim, gadis hamil, beri makan sesiapa pun, terlalu banyaklah peluang-peluang jika mahu dikutip dan diraih.


Sebelum menutup mata, tips untuk rumah tangga  bahagia.



Ingin kongsi sedikit bagaimana satu dari banyak-banyak amalan sunnah yang diberatkan di dalam rumah tangga saya, menjadikan saya seorang isteri yang tak suka menjawab walau apapun zauj kata. Memang ada masa, seorang suami akan marah-marah dan terlepas kata yang menyakit atau melukakan. Sebagai isteri, jangan sekali-kali menjawab walaupun kamu dipihak benar. Nak menjawap atau nak membetulkan , tunggu suami sejuk selepas 2 atau 3 hari. Bersabar itu lebih baik dari berkata-kata yang akan menyebabkan suami makin marah dan akhirnya meninggikan suara dan berlaku pertengkaran.




Minum dari cawan yang sama itu amalan ramai orang. Saya pula suka minum air yang zauj bancuh setiap hari. Minum cawan yang sama dari baki air yang ditinggalkan untuk saya oleh my zauj.


Setiap hari zauj akan buat air minuman (bukan saya yang buat minuman), lepas zauj minum separuh, zauj akan tinggalkan separuh untuk saya.

baki minuman  suami ditinggal separuh untuk isteri dari cawan yang sama

Itu jadi amalan harian seperti , Daripada Aisyah r.a., dia berkata: “Saya biasa minum dari cawan yang sama walaupun ketika haid. Nabi mengambil cawan tersebut dan meletakkan mulutnya di tempat saya meletakkan mulut, lalu Baginda minum, kemudian saya mengambil cawan tersebut dan lalu menghirup isinya, kemudian Baginda mengambilnya dari saya, lalu Baginda meletakkan mulutnya pada tempat saya letakkan mulut saya, lalu Baginda pun menghirupnya. ” (Hadis Riwayat Abdurrazaq dan Said bin Manshur)


Disamping itu doa yang berterusan dalam apa jua keadaan untuk zauj dan anak-anak agar sentiasa dikurniakan kerukunan, kedamaian, ketenangan, keselamatan, kesejahteraan dan kebahagiaan di dalam rumah tangga hingga akhir hayat dunia akhirat.



Hidup ini mencari mati dalam Iman dan Islam yang sempurna.

"Ya Allah, kami mohon kepadaMu keselamatan agama,kesihatan jasmani, bertambah ilmu dan baraqah rezeki,Dapat bertaubat sebelum mati,mendapat rahmat ketika mati dan memperoleh keampunan setelah mati.


Ya Allah, mudah-kanlah kami pada gelombang sakaratul maut, dan lepaskanlah dari api neraka dan mendapat kema'afan ketika dihisab-Nya.


Ya Allah janganlah digoncangkan hati kami setelah mendapat petunjuk,berilah kami rahmat. Engkau maha pemberi.


Ya Allah berilah kami kebajikan di dunia dan kebajikan di akhirat, peliharalah kami dari azab api neraka ".


Ya Allah janganlah digoncangkan hati kami setelah mendapat petunjuk,berilah kami rahmat. Engkau maha pemberi.

Ya Allah berilah kami kebajikan di dunia dan kebajikan di akhirat, peliharalah kami dari azab api neraka ".

Ya Allah janganlah digoncangkan hati kami setelah mendapat petunjuk,berilah kami rahmat. Engkau maha pemberi.

Ya Allah berilah kami kebajikan di dunia dan kebajikan di akhirat, peliharalah kami dari azab api neraka ".



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



1 comments:

Karisma Izzah said...

Terima kasih Ummi untuk doa tu.