BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 22 February 2013

Cash AND Carry



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Bila keluar saja dari rumah, maka banyaklah perkara yang dilihat dan akan ditulis untuk dijadikan iktibar. Hari ini saya mula keluar rumah pukul 8.41 pagi untuk membawa seorang wanita OKU, masalah penglihatan (buta) untuk urusan di Pejabat Agama dan Temujanji Di Pusat Kesihatan T.

Oleh kerana panjang cerita yang mahu ditulis, saya akan bahagi-bahagikan mengikut lokasinya. Saya bukan menulis cerita perihal wanita buta itu semata-mata tetapi beberapa karenah insan-insan lain yang  berurusan dan ditemui.

Pertama , kisahnya... cash and carry kat dunia lagi.

Ketika saya menjemput wanita buta tu di rumah kediaman anaknya didapati pagar berkunci. Wanita tu dapat buka pintu grill rumah dan berjalan memagar dengan dinding kereta menuju ke pintu pagar. Ingatkan dia bawa anak kunci mangga di pagar, rupanya dia tak ada kunci tu. Anaknya tinggal bersama ayahnya setelah menceraikan ibunya. Oleh kerana tempoh layak tinggal di  Pusat Perlindungan Wanita J cuma 3 bulan, maka selepas keluar dari Pusat Perlindungan Wanita J dia menumpang untuk sementara di rumah bekas suaminya dan tinggal sebilik dengan anaknya.

saya diluar, wanita tu disebalik pagar
Sebenarnya dia pesan pada anak sewaktu anaknya nak ke sekolah, supaya tidak mengunci pagar tu agar saya boleh masuk untuk menjemput dia masuk ke kereta. Oleh kerana berkunci saya tak dapat masuk. 

Dia kata ada anak kunci satu lagi di rumah tapi dia tak tahu letak di mana. Dalam rumah tu ada seorang lelaki, bekas suaminya sakit kaki dan tidak boleh berjalan. Saya fikir, mungkin kakinya cuma luka saja.

Saya mengetuk pagar rumah sebelah untuk minta pertolongan memanjat pagar dan ambil anak kunci tu. Alhamdullilah, jiran yang berbangsa cina tu mahu membantu. Dengan memanjat pagar, dan masuk ke dalam rumah untuk ambil anak kunci.

masuk kereta
Bila pagar telah dapat dibuka, wanita buta tu dipimpin masuk dalam kereta. Saya pula masuk semula ke dalam  untuk  mengunci pintu grill rumah.

Tergerak hati saya untuk menjenguk ke ruang tamu. MasyaAllah, saya melihat ada seorang lelaki terbuntang di atas sofa tak berdaya bergerak. Saya tanya wanita buta tu, siapa dia, wanita tu jawap bekas suaminya. Wanita ni memang tak tahu keadaan sebenar bekas suaminya dan tahap kesakitan yang dideritanya sebab dia tak melihat. Dia cuma tahu sakit kaki dan tak boleh berjalan.

Saya pun melangkah ke dalam ruang tamu tu untuk melihat kakinya yang membengkak seperti kaki gajah dari hujung jari hingga paras betis. Berkilat tanda sangat bengkak dan sakit sehingga dia tak mampu mengerakkan. Teringat nak ambik gambar tetapi takut pulak disumpah seranah kerana keadaannya yang begitu. Lagi pulak saya menjaga hak peribadinya yang pasti tak mahu diambil gambar dalam dia berkeadaan begitu.

Saya tanya adakah itu gout? Dia kata tidak. Habis tu kenapa bengkak? Dia cuma kata kena mesin. Tapi tak kelihatan sebarang luka. Sakit tu dah 2 minggu tapi tak ada sapa tahu sebab wanita tu pun mana nampak. Lagi pula, jika lelaki tu duduk di ruang tamu, wanita tu duduk dalam bilik. Jika lelaki tu di dalam bilik, barulah wanita tu keluar dari bilik untuk ke bilik air dengan memagar dinding rumah. Dia dah faham laluan ke bilik air.

Keadaan lelaki tu langsung tak boleh bergerak. Cuma memakai lampin pakai buang. Apa pun tak tutup. Agak bersopan juga bila saya datang melihat kakinya lebih dekat, cepat-cepat dia capai tuala untuk menutup aurat terbuka walaupun tidak sempurna. Melihat keadaannya begitu, kesakitan yang parah, saya menawarkan untuk menghantar ke hospital. Kaki tu perlu dirawat segera,  sebab sudah terlalu bengkak dan mengerikan.

Dia menolak, sebaliknya menyumpah-menyumpah perkataan yang tidak sepatutnya disebut. Saya abaikan sebab niat nak menolong tanpa memilih siapa pun. Bila dia menolak, saya bertanya apa yang telah dimakan. Atas meja kopi tu cuma ada semangkuk oat, boleh jadi disediakan oleh anaknya pagi tadi sebelum ke sekolah. Ada satu mug air nescafe.

Saya tanya dah berapa lama lampin pakaibuang tu tak tukar? Dia jawap sejak semalam. 

Saya masuk ke ruang dapur ambilkan air mineral dan satu mug lain sekiranya dia rasa nak minum. Saya ambik satu plastik recycle, dan bawa ke depan letak di sofa. Ambik bungkusan lampin pakai buang yang masih belum guna dan letak di sisinya. Saya kata, sat lagi saya dah keluar, awak tukarlah lampin tu, dan masukkan dalam plastik. Nanti saya datang tengah hari tolong buangkan. 

Sebelum saya keluar saya tanya, mahu makan apa tengah hari ni. Dia kata nak makan bubur. Saya kata tunggu saya balik dari buat urusan bekas isterinya baru saya bawakan bubur.

Saya mula meninggalkan rumah itu jam 9.30 pagi dan pergi menuju ke Pejabat Agama JB untuk urusan wanita buta tu dengan Baitulmal. (akan saya cerita dilain topik).

Di pertengahan jalan saya teringat lelaki tadi dan rasa simpati. Saya takut terjadi sesuatu yang lebih buruk, maka saya pun menelefon nombor 999.

Jawapan segera dijawap  dengan menyebut nama saya.

"Ya Puan Munaliza Binti Ismail ada apa-apa yang boleh dibantu?"

Eik...saya belum kenalkan nama, pihak 999 sudah tahu nama saya? Pelik...bermakna mereka telah rekod nombor telefon saya dalam Pengakalan Data Panggilan Kecemasan. Sebelum ni saya memang pernah buat panggilan ke 999 menggunakan nombor yang sama untuk bantuan kecemasan polis. Maklumat pemanggil ketika itu agaknya yang mereka telah rekodkan.

Berbalik semula ke panggilan 999 tadi, setelah menyatakan secara ringkas sebab panggilan, saya terus dihubungkan dengan Bahagian Kecemasan di HSAJB. Saya melaporkan yang ada orang sakit, tak boleh bergerak di alamat sekian-sekian. Setelah lengkap maklumat yang diperlukan talian dihentikan.

Saya meneruskan perjalanan ke PAJB. Berpusing saya cari ruang letak kereta OKU, tak jumpa. Maka saya parking kereta di lapangan awam. Agak jauh dan susah untuk memimpin seorang wanita buta dan seorang budak lelaki yang aktif berjalan menuju ke pejabat yang terletak di Aras 2.

Sedang saya berurusan, saya dapat panggilan dari petugas yang datang bersama ambulan ke rumah lelaki tadi. Mereka tak boleh masuk jika tidak ada sesiapa yang membuka pintu. Saya kata saya dah berada di Johor Bahru jauh dari rumah itu 25 km. Saya sudah bagitahu pagar tidak berkunci dan grill rumah juga tidak berkunci, cuma agak ketat sedikit untuk dibuka. Tetapi mereka terikat dengan ETIKA tidak boleh masuk jika tidak pengiring atau pemanggil kecuali ada bantuan polis. 

Maka mereka pun menghubungi Balai Polis berdekatan dan melaporkan perkara itu. Tidak berapa minit kemudian, seorang pegawai polis menelefon saya dah bertanya beberapa maklumat agar mereka boleh masuk.

Apabila selesai urusan di Bahagian Baitulmal , terus kami bergerak menuju ke Skudai. Memang pun tujuan nak singgah Pusat Kesihatan T untuk ambik keputusan darah. Tetapi ketika dalam kereta, wanita itu merasa kepanasan melampau sehingga mula buka tudung. Sebelum tu ketika berurusan di Baitulmal , dia kesejukkan melampau hingga badannya menggigil-gigil menahan sejuk.

Saya segera ke ruang kecemasan dan menurunkan wanita itu. Disambut oleh seorang staf, dan terus dibawa ke ruang rawatan kecemasan. Sementara tu saya mencari tempat untuk memakir kereta . Dah turun, terpandang tempat duduk belakang, Nu'man sudah terlentang ketidoran kerana kepenatan membuat ulah dan aksi di pejabat agama tadi. Semua janji terlerai dek kerana kebosanan menunggu.

Bila sudah jemu, dia baring berguling atas karpet, dia memanjat mana-mana tempat di pejabat agama tu. Kuasa ingin tahunya tinggi. Saya tak sempat nak ambil gambar sebab kamera tertinggal dalam kereta.

Tawakal pada Allah, saya tinggalkan Nu'man dalam kereta, buka tingkap supaya tidak kepanasan. Maklumlah masa tu jam 12.30 tengahari. Ramai staf dah balik, orang pun dah tak ramai. Moga Nu'man dalam perlindungan Allah Ta'ala.

Makmal darah dan urine
Masuk ke ruang rawatan kecemasan, seorang staf perubatan sedang mengambil suhu, bacaan awal ialah 37.1. Dia kata tak demam pun. Saya tanya kenapa badannya panas. Lepas tu ambik tekanan darah dan tekanan agak rendah. Ambik pulak sample darah. Terus diarahkan saya untuk tolong hantar ke makmal dan dapatkan keputusan ujian.

Di makmal saya bertembung dengan seorang bayi comel yang dilahirkan seberat 4.5 kg. Kena jaundis , tu yang juga tunggu keputusan darah. Bayi itu dilahirkan secara pembedahan.

Setelah dapat keputusan dari makmal darah, segera saya kembali ke ruang rawatan kecemasan. Tunjukkan rekod laporan ujian darah. Di dapati hgb darah rendah cuma sekitar 6.4.

Saya telah dimaklumkan sebenarnya pusat kesihatan dah tutup, tak ada doktor untuk merawat dan kena tunggu 2.45 petang nanti baru ada doktor datang.Masa tu jam baru menunjukkan 12.45 tengahhari. Saya terdiam saja.

Kebetulan lalu seorang doktor perempuan yang telah siap membawa bekal makanan untuk keluar makan. Bila melihat ditangan saya ada kad perubatan dan laporan dari makmal darah, dia berhenti melihat. Terus doktor wanita tu tanya di mana pesakit berada. Saya memaklumkan pesakit berada di bilik rawatan dan staf situ kata suhunya cuma 37.1 darjah C, tak demam pun tetapi heran kenapa badanya panas.

sedang dirawat
Doktor pun masuk ke bilik rawatan bersama saya dan memeriksa pesakit. Benar, suhu badanya panas dan doktor mengambil semula bacaan suhu dengan alat yang sama. Suhu tercatat ialah 40 darjah C. Saya cakap pada doktor tu, tadi staf A dah buat, dia kata 37.1, dan sindir kat saya, "haah demamlah sangat suhu dia cuma 37.1 saja." Ni kenapa sampai 40 darjah C tak kan suhu naik mendadak?

Doktor tu jawap, boleh jadi ralat kot, katanya, lagipun klinik dah tutup, mereka nak keluar rehat.

Oleh kerana saya menghargai keprihatinan doktor itu, saya tidak mahu membangkitkan ketidakpuasan hati saya terus-terusan yang melibatkan ETIKA PERUBATAN terhadap staf-staf di situ. 

Memanglah waktu rehat, tetapi jika ada kecemasan bagaimana? Staf tadi boleh kata, dia ni bukan kanak-kanak yang kita perlu risau jika suhu badannya tinggi. Mengingatkan diri bahawa mengawal marah itu lebih baik, maka saya diam saja, kerana saya memerlukan pertolongan mereka.

Setelah diberikan PCM, dan disuntik insulin, lagi pula suhu bilik yang berhawa dingin tu telah meredakan keadaan suhu wanita buta itu. Minum sedikit air (dia tak boleh banyak minum air kerana menjalani hemodialisis) Saya suruh dia tidor di katil bilik rawatan dahulu sementara saya mahu mengerjakan solat zohor.

Doktor tu kata, mengikut bacaan darah ni, dah kena masuk wad. Kena admit wad di HSAJB. Tetapi bila wanita buta tu dengar kena masuk wad, dia merayu supaya jangan dimasukkan wad. Dia rasa tidak frenly layanan diwad terhadap perempuan buta sepertinya.Dia tak ada sesiapa yang boleh menemani di wad.Lagi pula dia cuma ada seorang anak lelaki saja.

Ketika di bilik rawatan tadi saya melihat seorang staf buat 'dressing' pada kaki seorang wanita India. Kakinya bengkak dan kulit luar telah dilapah (dikuliti) hingga kelihatan daging sebelah dalam dari paras buku lali ke betis. Ngeri saya lihat dengan darah dan nanah, dan wanita india itu mengeliat-liat menahan sakit.

Tak lama selepas itu 'dressing' pada kaki wanita india tu selesai dan dia berjalan terlompat-lompat menggunakan sebelah kaki yang tak sakit. Saya menyapa, "mau pergi mana aci?"

"mau balik la."
"balik naik apa?"
"bas"
"mana rumah?"
"Taman Perling?"
"Jalan apa?"
"Undan."
"aci boleh tunggu? nantilah saya hantar balik, saya mahu solat dulu."

Dia pun tunggu di kerusi depan bilik rawatan kecemasan tu. Tiba-tiba saya teringatkan Nu'man yang ditinggalkan di kereta. Segera saya pergi menjenguk dahulu sebelum mengerjakan solat. Saya lihat dia sudah terjaga dan duduk diam dalam kereta. Mujur dia tak menangis atau buka pintu untuk keluar. Agaknya baru terjaga kerana panas keterikan matahari ditengahari. Alhamdullilah selamat...tak ada dalam sangkaan saya akan diculik atau dibawa lari oleh orang kerana tinggal Nu'man tidor dalam kereta tidak berkunci. Yang terdetik ketika meninggalkan Nu'man hanya doa dan berserah kepada Allah atas tak keupayaan saya untuk serentak menguruskan dua insan.

Oleh kerana waktu itu ramai staf keluar, banyak ruang parkir yang kosong, maka saya alihkan kereta ke kawasan paling hampir dengan porch lobby pusat kesihatan supaya nanti mudah nak balik. Kereta dikunci dan saya bawa Nu'man masuk ke dalam surau.

Ketika melintasi aci di depan bilik rawatan kecemasan, Aci tu tanya, "lama lagikah?" 
"Sekejab aci, saya mahu solat dulu."
"tak apalah, saya sudah lama sini, mahu balik rumah."

Nu'man solat di surau PKT
Saya pujuk suruh tunggu tapi dia tak mahu, (dalam hati berkata, ko nak cepat balik apa pasal? bukan nak solat pun) maka saya pun biarkan dia berjalan terlompat2 tu ke perhentian bas depan sana. Mungkin juga dia naik teksi ke, saya tak nampak.

Dalam ruang solat ada tempat wudhuk. Mudahlah saya berwudhuk,dan bila Nu'man lihat saya berwudhuk , dia pun berwudhuk seperti gambar dalam album Nu'man Al-Farisy di Pusat Kesihatan T. Macam-macam aksi dan gaya di situ bila sudah bangun tidor. Semua perjanjian dengan Nu'man ketika di rumah dan saman terlerai. Dia buat apa yang dia suka dan ingin tahu.

Aksi rasa ingin tahu Nu'man
Saya biarkan saja, asal jangan sampai melakukan perbuatan yang merbahaya. Puas dia keluar masuk bilik rawatan kecemasan tu. Saya pun dah tak upaya nak melarang.

Selepas solat zohor, saya masuk semula ke bilik rawatan untuk melihat keadaan pesakit yang saya bawa tadi. Keadaannya sudah stabil. Ingat nak bawa balik, tapi doktor tu pesan nak periksa air kencing pulak. Selepas kita tengok laporan bacaan urine jika tidak ada apa-apa baru boleh bawa balik atau daftar masuk wad.

Kali ini saya memang kena menunggu sehingga 2.45 petang untuk dokotr sessi petang datang.

Saya pun menunggu sambil menahan mata terlelap. Menjelang hampir 2.45, saya bawa pesakit ke bilik air dengan menggunakan kerusi roda. Walaupun agak sukar kerana bilik air tu dibina tidak standard untuk pengguna OKU. Langsung tidak mesra OKU.

Menunggu giliran untuk bertemu doktor
Apabila keputusan urine telah di keluarkan saya diarah untuk membawa pesakit bertemu doktor semula.Saya pun menunggu lagi mengikut nombor giliran. Doktor yang dikatakan akan masuk menyambung tugas semula pada  pukul 2.45 petang hanya menjelma pada pukul 3.15 petang. Ramai sangat dah orang menunggu termasuk saya dan wanita buta tersebut.

Pukul 3.30 petang baru dapat bertemu doktor . Di depan doktor tu ada kad laporan dan rekod pesakit. Tapi boleh dia tanya, "apa kes? sakit apa?" Saya jawab, tu ada dicatat dalam kad tu, baru sekejab tadi ada doktor merawat dan catat apa seteruskan doktor kena buat. Terdiam doktor tu dan terus membacanya.

Dalam tu ada catatan kena admit wad setelah melihat bacaan ujian urine. Maka doktor tu pun kata memang kena masuk wad. Tapi wanita buta ni tak nak masuk wad. Dia merayu-rayu agar tidak masuk wad. Rayuan tidak mahu masuk wad diterima. Wanita tu memikirkan jika masuk wad, dia tak ada waris yang boleh jaga ketika tinggal di wad. Payah nak mandi kerana mengharapkan ihsan jururawat yang memang sentiasa sibuk sedangkan dia tak mampu berbuat apa-apa dengan mata yang tak nampak dan badanya yang lemah.

Menunggu hidangan
Setelah ambik ubat, kami pun bergerak balik. Rupanya perut sudah terlapar kerana tidak makan sejak pagi. kami singgah warung tepi jalan di Seri Skudai dan makan.  

Masa depan doktor tadi dah rancang, jika tak mahu masuk wad, wanita ini kena ikut saya balik rumah, zauj dah beri kebenaran. Ini memudahkan untuk saya menjaga dan merawatnya.

Jadi lepas makan, kami balik ke rumahnya dahulu untuk ambik beberapa helai pakaian. Sampai di rumah baru kami tahu yang bekas suaminya telah dibawa ke hospital oleh ambulance pagi tadi. Yang ada cuma anaknya menunggu kepulangan maknya.

Anaknya tak beri maknya dibawa ke rumah saya. Dia kata , dia sanggup jaga , lagipun Sabtu Ahad ni cuti, dia boleh beri perhatian. Bila anaknya dah janji nak jaga maknya, maka saya tak jadi bawa balik rumah, tetapi saya pesan dianya agar pergi melawat ayahnya di wad lelaki di HSAJB. Carilah sendiri dimana ayahnya ditempatkan dengan bertanya di Unit Pertanyaan.

Tiba di rumah saya tepat jam 5.50 petang. Terus solat asar dan berehat kelehanan.

Alhamdullilah... saya berharap moga-moga Allah kurniakan saya kesihatan yang baik agar dapat membantu lebih ramai ummah yang memerlukan pertolongan.


Malam ini saya dapat panggilan telefon dari seorang rakan bekas suami wanita buta itu. Memang telah dibawa ke hospital dan kini sedang dirawat di ICU. Pakar perubatan telah mendapati organ dalaman seperti buah pinggang, jantung, hati telah membengkak dan  tidak berfungsi . Kandungan darah telah menjadi toksid dan dikata darah beracun. Sekarang ni tidak sedarkan diri.

MasyaAllah...sekejab sangat Allah memperlihat sesuatu untuk dijadikan iktibar kerana menganiya bekas isterinya.

Saya tanya bekas isterinya, wanita buta itu, adakah dia mengerjakan solat?

Bekas isterinya kata, sejak memeluk Islam, dia tidak mahu belajar solat. Jadi memang dia tidak mengerjakan solat.

Saya terdiam. Dan saya menasihati bekas isterinya agar memaafkan segala kesalahanya, dan menghadiahkan bacaan yassin(wanita buta ini hanya hafal surah yassin) serta zikrullah.

Moga-moga Allah ampunkan segala dosa-dosanya dan dia sempat memaafkan saya  jika saya salah dan menyebabkan dia marah kerana memandai-mandai telefon ambulance suruh bawa dia ke hospital.




Malam ini saya dapat panggilan telefon dari seorang rakan bekas suami wanita buta itu. Memang telah dibawa ke hospital dan kini sedang dirawat di ICU. Pakar perubatan telah mendapati organ dalaman seperti buah pinggang, jantung, hati telah membengkak dan tidak berfungsi . kandungan darah telah menjadi toksid dan dikata darah beracun. Sekarang ni tidak sedarkan diri. MasyaAllah...sekejab sangat Allah memperlihat sesuatu untuk dijadikan iktibar kerana menganiya bekas isterinya.

Saya tanya bekas isterinya, wanita buta itu, adakah dia mengerjakan solat?

Bekas isterinya kata, sejak memeluk Islam, dia tidak mahu belajar solat. Jadi memang dia tidak mengerjakan solat.

Saya terdiam. Dan saya menasihati bekas isterinya agar memaafkan segala kesalahanya, dan menghadiahkan bacaan yassin(wanita buta ini hanya hafal surah yassin) serta zikrullah.

Moga-moga Allah ampunkan segala dosa-dosanya dan dia sempat memaafkan saya jika saya salah dan menyebabkan dia marah kerana memandai-mandai telefon ambulance suruh bawa dia ke hospital.



Kenapa saya cerita kisah-kisah ini dengan tujuan untuk membangkitkan semangat dan motivasi agar banyak-banyak kita lakukan kebajikan sebelum dijemput Allah. Ada banyak cara untuk kita lakukan kebajikan mengikut keupayaan diri masing-masing , ingatlah Allah sentiasa perintah kita untuk menjadi orang beriman dan melakukan kebajikan.


Cukup 2 surah ni jika kita amal, Allah akan bagi hidayahnya.

Surah Al-Asr :
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; (2) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (3)

Dalam surah At-Tin :

Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. (4) Kemudian (jika dia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah, (5) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus. (6)



Sebenarnya ada cerita yang saya skip. Cerita saya pergi sekolah untuk jumpa anaknya, untuk ambil kunci mangga gate sebelum saya suruh anak jiran sebelah tu memanjat pagar.

Setelah saya wanita tu kata anaknya kesekolah dan anak kunci gate ada pada dia, saya pun pergi sekolah anaknya. Nak jumpa anaknya dan ambik anak kunci. Malangnya anaknya tidak ada di sekolah. Menurut kawan-kawan, sudah berapa hari tidak datang ke sekolah, sedangkan menurut emaknya, anak tu pergi sekolah. Habis tu kemana dia pergi?

Kebenaran tetap terbuka. Ada hikmahnya pagar berkunci menyebabkan saya usaha datang sekolah cari anaknya. Selama ni mak ayah tidak tahu kemana anak tu pergi, mereka sangka dia ke sekolah. Dari sekolah saya balik semula ke rumah tu,  terus saya suruh minta tolong anak jiran sebelah panjat pagar. Rupanya jiran tu baru 2 bulan pindah situ, tak tahu pun yang wanita ni  buta. Keluarga cina tu baik dan mereka dah tahu keadaan wanita ini akan jadi lebih prihatin terhadap jiran.

Petang semalam , cadang nak ambik pakaian tu, wanita tu telefon cari dimana anaknya, dia suruh anaknya balik rumah nak jumpa sebelum ikut saya balik rumah  sebab dia tahu anaknya tak ada duit nak makan.Cadangnya nak tinggalkan sikit duit buat belanja makan. Jadi saya sempat berjumpa anaknya. saya tanya kemana dia pergi dan kenapa ponteng sekolah.Sempat saya pesan  dan nasihatkan anaknya.

Rupanya sejak ayahnya sakit, ayahnya tak henti-henti maki hamun dan bahasa melucah kat anak tu. Anak tu sedih dan terluka,jadi dia pergi tidor rumah kawan. Malam-malam ayahnya sakit, dia tak tidor uruskan ayahnya. Tapi ayahnya taksedar-sedar akan kebaikkan anak, tetap juga memaki hamun sumpah seranah dengan perkataan tak sewajarnya.

Masa saya nak tolong semalam pun, bahasa makian dia tu hebat. Saya sempat lah juga nasihat ayahnya supaya tak boleh panggil anak begitu dan mencela anak begitu, mulutnya macam bertih.

Dalam keadaan sakit tu pun sempat kata, "tengoklah nanti, dia balik saya tibai dengan kayu golf, biar mampus."

Ayahnya cerita pagi dia terjatuh di bilik air, jenuh jerit minta tolong takde sapa tolong sehinggalah anaknya balik tengahari bersama kawan. Bekas isteri takde juga pagi tu, pergi buat hemodialisis. Tu yang dia marah sangat.

Anak tu jadi stress dengan kata-kata ayahnya. Dia jaga mak ok saja, sebab maknya bercakap dengan kasih sayang.

Itu sebab saya tak tergamak menjauhkan anak dengan mak selagi anaknya janji sanggup jaga mak. saya pun tak duga sebaik dibawa ke hospital, dan menerima rawatan, rupanya penyakit tu dah kronik dan kini ditempatkan di ICU tingkat 2 barat. Allah 'tidorkan' seketika supaya dah tak maki hamun sapa-sapa.Tentu staf dan misi-misi pun tak larat nak dengar maki hamunnya itu. Padahal menurut bekas isterinya, lelaki ini sihat, jarang sakit dan tidak mengidap sebarang penyakit. Siapa sangka tiba-tiba keadaannya jadi begitu dalam sekelip mata.


Ambillah iktibar dan pelajaran dari kisah yang saya paparkan ini bahawa sekali kita berbuat kejahatan, Allah tetap akan balas diakhirat sana melainkan jika bertaubat. Kadang-kadang balasan tu terima masa kat dunia lagi.



Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.


6 comments:

Anonymous said...

I visited multiple websites but the audio feature for audio songs existing at
this website is in fact wonderful.

Feel free to surf to my web site :: Payday Loans Online

Anonymous said...

Individuals will what it really tiny extremely aggressive light bulb.
Bb is furthermore identified by function
as a preliminary to help encompass our track pad improvement.

Make use of refillable pencils. Anytime a martial specialist 's rrnduced within this trench, these types of people discover yourself to be actor's just like familier
drop rule. The secret with squeaky maintanence your family
vehicles is really continual routine vehicle repairs.


my website; Coffeemakersnow.com

Anonymous said...

Thanks for your personal marvelous posting!
I actually enjoyed reading it, you happen to be a great author.
I will make certain to bookmark your blog and definitely will come back down the road.

I want to encourage one to continue your great work, have a nice weekend!


Look at my web-site ... old fashioned looking toasters

Anonymous said...

Minus the particular mortar together with pestle, ought to the
bottom of any kind of a tumbler. All distinctions seem to be plausible on top.
Any more heat manipulate for a energy spectrum plus more !
even, high quality product or services against the gas pot indicates they are look at to
get ready after. Implies fractional treatments, food products reaches its destination unswervingly baked and flavored stronger (
blank ) your company's turkey may perhaps be grilled greater just as using that distinct glowing darkish brown templates, all of your birthday cake is without a doubt baked rapidly and it will type flakier and, though it entails crushed spuds or possibly a nachos same outstanding just as all of the cafes could also be copied at your house. For the most part short wave ovens in your are employed towards reheat along with thaw goods.

Rinse off Set: Depicts what amount the program can contain. You may believe i would say the short wave ovens particularly often unhealthy for the health of human. Whether you do it on their own cooker into the model you're looking for extremely raise the temperature of method considerable amount of time.
Know how to make simple Distinct variations . bulgaria, yourrrll
be equipped with understanding a trustworthy recipes that could be customized
move up as well as most certainly realized. Micro wave toaster are meant to work as
is in fact even though powered by electro-magnetic swells throughout the year.



Pre-heat your favorite toaster which will Three hundred fifty Ver.
To create a huge recipe book could in good shape the household's style and design to cooking may an effortless fundraising design.

Here is my blog - cuisinart toaster oven digital

Anonymous said...

You can easlily generally analyze a certified area in the places you could maybe concept your own
or a on the internet. There're acidic tomatoes, spinach, carrots, onion, parsley, additionally baby pink gong pepper full within it beer. This kind of home appliance besides to produce a pot of, on the contrary mashes black ice and as well as brews way up fruit smoothies in the process. Lycopene usage helps maintain the specific life values solar cell membrane layer which helps obstruct disease. Primarily it allows a single to be healthy and fit.

Here is my webpage - discount juicers omega vert

Anonymous said...

Paradisus Areas could be an all-inclusive deluxe conventional hotel variety which may be owned and operated simply Melia Resort hotels Unusual. How about go along informed me wrote looking at. Because a medium-duty computer, these Phone 810 is perfectly for items, store companies, as well as the donut retail shops.