BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 1 February 2013

Keadaan Remaja Selepas Aktiviti Ko Kurikulum


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Mesin Slot
Kisah yang saya paparkan ini adalah beberapa sceen yang saya lihat berlaku depan mata. Sebagai pesara guru, rasa ambik berat, prihatin tetap ada.



Saya lihat keadaan ini sewaktu saya bersama zauj di Kompleks Membeli Belah KULAIUTAMA untuk membuat passport.



Ketika saya berjalan-jalan dengan zauj sewaktu menunggu passport siap, saya menemui beberapa keadaan yang tidak sepatutnya berlaku kepada pelajar. Waktu itu jam 9.00 pagi hari Rabu. Pelajar terpaksa datang awal ke sekolah kerana menghadiri latihan sukan. Latihan sukan bermula jam 7.30  hingga 9.00 pagi. Selepas tamat latihan sukan, sekiranya rumah berdekatan, mereka boleh balik ke rumah dan nanti jam 12.00 tengah hari baru datang semula untuk memulakan persekolah sessi petang. Itu kehendak sistem pendidikan hari ini. tetapi adakah difikirkan keadaan pelajar yang jarak sekolah dan rumahnya jauh. Bergantung kepada pengangkutan awam terutama pelajar yang berasal dari kawasan Felda.



Kebanyakkan premis perniagaan di dalam Kompleks membeli belah tu belum lagi dibuka. Cuma Pejabat Jabatan Imigresen, kedai photo dan sebuah warung saja yang ada dibuka awal pagi.


Tetapi saya dapati sungguh ramai pelajar ada di situ. Mula-mula saya heran juga, saya ambik inisiatif bertanya kepada seorang pelajar, "kenapa ramai lepak di sini?"


Pelajar tu jawap, "pagi ni ada latihan sukan. Mula 7.30 sampai jam 9.00 pagi. Jadi sementara tunggu sessi petang bermula, terpaksalah duduk sini. Nak balik, rumah jauh, kat Felda Taib Andak nun."


"Kamu tingkatan berapa?"

"Tingkatan 2."

"Kenapa tak tinggal aja dalam kawasan sekolah?"

"Nak buat apa? Lagi pula, cikgu suruh balik, keluar dari kawasan sekolah bila dah tamat latihan."


Saya terfikir kenapa cikgu suruh keluar dari kawasan sekolah bila tamat latihan sukan? Oh..mungkin menggangu pelajar sessi pagi belajar sebab mereka ni akan bising , tak ada guru mengawal sebab guru sessi petang tentu datang tengah hari nanti.



Gambar yang saya ambil ini menunjukkan remaja berusia 13 dan 14 tahun, tingkatan 1 dan tingkatan 2 di sekolah berhampiran, datang ke sini, selepas tamat latihan sukan dan menunggu sessi persekolahan waktu petang bermula.












































Memang cikgu suruh balik rumah , tapi tahukah cikgu rumah pelajar tu jauh. Takkan dia nak balik ke rumah, lepas tu nanti tengahari kena datang lagi. Naik bas saja dah ambil masa hampir 1 jam, lepas tu kos tambang lagi.


Besar risikonya pelajar ni datang awal  semata-mata untuk hadir latihan sukan, tetapi selepas itu terpaksa melepak di luar kawasan sekolah.  Sistem perndidikan yang telah mengadaikan masa depan pelajar.


Sanggup kiranya mahu mengutamakan dasar pendidikan tetapi dalam masa yang sama mengadaikan masa depan pelajar.


Pelajar ini berasal dari kampung, sekolah rendah pun di kampung, kemudian bila menyambung persekolahan peringkat menengah, pergi sekolah dalam bandar yang jauh dari rumah.


Pelajar mengalami kejutan budaya. Seronok dapat pergi kompleks tanpa kawalan dan larangan sesiapa. Ada premis perniagaan ambik kesempatan sediakan slot mesin permainan dan slot mesin judi bear secara token.


Sekeping token harga RM 1. Masukkan duit dalam mesin slot tu, nanti ada tangan gergasi pilih mana-mana bear tak kira yang kecik atau yang mahal, ikut nasib. Sebab ikut nasiblah yang dikatakan judi.









Lihat,  dari kecil, muda remaja, dah dihidangkan dengan mesin judi. Salah siapa? Ibu bapa? Guru-guru? Sekolah? Ustaz/ustazah atau sistem pendidikan itu sendiri yang membuka ruang mereka melepak, terdedah dengan gejala tidak sihat.


Ini saya baru cerita satu dari banyak-banyak gejala lain. Buang masa. Terdedah kepada dadah. Dah nampak seorang remaja kecik, saya fikir tingatan satu, dihujung jari dah tersepit sebatang rokok. Berkongsi dengan seorang rakan lain.




Yang remaja perempuan? Saya yang sangat risaukan mana tahu ada yang ambik kesempatan atas kelurusan mereka dan kenaifan mereka.





Memang setiap perkara ada risiko, ada pro dan kontra. Tetapi kita perlu memilih yang mana maslahat lebih besar dari mudarat atau mudarat lebih besar dari kemaslahatan untuk membentuk generasi akan datang.



Bagaimana mahu mengelakkan pelajar terdedah dengan gejala sosial dan tergadai masa depan .





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



0 comments: