BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 27 February 2013

Sebungkus Tisu dan Sepasang Stokin



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Makan di warung bersama wanita buta
Pada 22 Februari , saya telah memaparkan cerita ini di fesbuk saya.

Kita sedang duduk dimeja sebuah restoren, makanan depan mata ialah ikan siakap kukus, udang goreng tepung , tomyam dan kailan goreng ikan masin.

Sedang kita makan, datang seorang buta bawa tisu, tisu tu harganya seringgit saja, apa yang kita buat?

"ishk...tak senang nak makan, asyik nak meminta saja"

Cuba bandingkan harga tisu tu cuma RM 1 je dibandingkan harga makanan yang kita kena bayar . Rugikah RM 1 yang kita keluarkan untuk beli tisu tu?

Adakah kita tahu, mungkin orang buta tu memang didatangkan oleh Allah untuk menguji keimanan kita? Adakah kita lupa tanggungjawap kita untuk membantu mereka yang memerlukan.

Sebab tu orang kaya suka makan tempat elit-elit supaya tidak diganggu oleh pengemis atau budak2 minta derma.

Tahukah kamu budak-budak tu bukan suka buat kerja tu, tetapi Allah memang dorongkan mereka untuk menguji kekayaan yang kamu miliki. Adakah saja-saja orang nak datang menyuap tangan untuk dapat sesuap nasi.

Masih terungkap dalam fikiran saya suatu nasihat, nak buat kerja amal kena ada dana sendiri?

Baik, jika saya kena buat bisnes untuk membolehkan saya buat kerja amal, tentu saya fokus dalam bisnes supaya untuk dapat keuntungan, habis siapa nak fokus dan uruskan kerja kebajikan?

Jadi apa salahnya saya fokus buat rumah perlindungan, dan anda bantu dari segi dana. Bukan banyak pun, jika ramai sumbang sedikit, jadi banyak juga. Dan anda tetap dapat saham yang dilaburkan tu diakhirat sana. Adakah anda fikir Allah tak pandang sumbangan anda tu? Sikit pun jika ikhlas, ia akan jadi gunung diakhirat sana.

Saya pun tak suka meminta-minta tapi saja nak ajak anda sama-sama lakukan kebajikan ikut ukuran yang mampu walaupun 10 sen saja. Ingatlah harta yang kita miliki tetap ada hak orang lain.


Dan kerana cerita di atas ini yang berlaku semalam.


Oleh kerana tulisan di atas adalah ilmu yang saya kongsikan, yang saya taip sendiri,olah sendiri maka saya ingat. Cerita perihal ketika kita makan di restoren atau warung, dengan hidangan siakap kukus, udang goreng tepung , tomyam dan kailan goreng ikan masin terhidang atas meja, tiba-tiba didatangi seorang buta menjual tisu. Tisu tu cuma RM 1 saja.

Apakah tindakan ramai orang apabila berlaku situasi begitu?. Yang rasa terganggu dengan kehadiran mereka pasti ada yang merungut, " iskh..nak makan pun tak senang",atau "takpe tisu masih banyak, lagi pun tisu disediakan kat sini."

Cubalah bandingkan dengan harga makanan depan mata tu dengan harga tisu, apalah sangat dengan RM1 , walaupun tisu dah belambak kat dalam begtangan atau poket. belilah...Tak nak tisu tu, boleh beri pada orang atau letakkan dalam kereta, mana tahu boleh juga lap apa yang tertumpah dalam kereta.

Belilah , cuma RM 1 saja. Mereka bukan hina datang meminta-minta, mereka berniaga, menjual sesuatu barangan.

Mereka mencari rezeki halal, mereka cuma ada modal kecik, jadi cuma mampu menjalankan perniagaan jual tisu. Apa salahnya kita bantu beli dagangan mereka. Kalau saja-saja beri RM1 tentu mereka tak nak terima duit RM 1. Makanya baiklah beli tisu tu dulu, ada akad, dan selepas tu tak mahu ambik tisu tu, berikan dengan hormat pada mereka dengan kata, saya sedekahkan tisu ni.

Inilah namanya bantu membantu sesama muslim.

Kiranya baru 4 hari lepas saya menulis, hari ni saya diuji dan alhamdullilah saya tersedar kerana teringat tulisan saya ini.

Ketika saya duduk menunggu pekerja mencuci kereta NAZA milik suami di sebuah 'car wash' datang seorang lelaki dengan beg besar sandang di bahu, ditangan terdapat beberapa helai stokin.


6 pasang berharga RM 10
Dia datang mendekati saya dan menawarkan stokin dengan harga 6 pasangn RM 10. Mulanya saya nak jawap, masih banyak stokin di rumah, tetapi saya teringat akan tulisan tentang penjual tisu, saya beristigfar, masyaAllah...aku diuji dengan apa yang aku sampaikan pada orang lain.


Terus saya beli stokin tu 6 pasang RM 10. Apalah dibandingkan nilai RM 10, jika dia datangkan atas perintah Allah untuk menguji aku. Dia datang berniaga cara betul.


RM 10 dibandingkan aku sedang mengupah orang cuci kereta NAZA. Dan juga aku baru pergi bank bayar hutang rumah. Aku baru keluarkan duit dari ATM. Sebelum tu lagi awal pagi aku pergi klinik untuk menerima suntikan, satu dos harganya RM 85. Semua yang dikeluarkan adaalh untuk keperluan diri, maka dimana duit yang aku belanjakan untuk orang lain?

Cuci kereta


Rasa tersandung hati . Jika saya tak beli stokin tu, nescaya berhari-hari saya akan rasa tak tenang kerana hari ni aku tidak membantu seseorang yang sedang mencari rezeki halal.

Dan sebagai denda untuk diri kerana hampir tewas dengan sifat bakhil, nak berkira sangat duit RM 10 tu, segera saya balik rumah. Masak lauk dan hantar hidangan tengah hari kepada 3 orang pekerja Indon sedang mengecat di rumah sebelah.

Begitulah cara atau kaedah untuk melawan sifat bakhil selain beristigfar, mohon ampun kepada Allah.

Ini sama juga bagaimana untuk memupuk sifat ikhlas dalam apa jua perbuatan dan tindakan kita. Lagi rasa tak ikhlas, lagi kita lakukan dimana akhirnya tujuan kita akan berjaya.

Rasa bersyukur kerana ALlah masih sayang dan beri peluang untuk cepat tersedar dari bisikan syaitan. Jika Allah tak sayang dan tak pandang, boleh jadi kita akan terus lalai dari melakukan kebajikan.

Kerana ada iman, maka kita suka dan cinta melakukan berbanyak-banyak kebaikkan dan kebajikan.

Itulah kesinambungan ayat-ayat di dalam al-quran , sering digandingkan "beriman dan beramal soleh ( melakukan kebajikan)".






Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: