BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 28 February 2013

Utara Selatan di Taman Kami Bertemu





بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Saya bersama Kakak Masadah

Selain beriman kepada Allah, berbuat baiklah sesama makhluk Allah. Banyak rahmat Allah kepada yang selalu berbuat kebaikkan dan kebajikan dengan makluk Allah tanpa mengira siapa pun dia. Begitu juga dalam bersilaturahim sesama manusia. Suka saya berkongsi sebuah hadith yang bermaksud;



Daripada Anas RA bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda, “Sesiapa yang suka diluaskan rezeki dan dipanjangkan umurnya maka hendaklah dia mengeratkan silaturahim”. (Riwayat: Bukhari dan Muslim)\


Huraian Hadith:

1.Hubungan silaturahim menjamin rezeki yang berlipat ganda daripada Allah dan dipanjangkan umur.

2.Silaturahim adalah merupakan sifat yang mulia yang dituntut oleh Islam.

3.Hadis ini menunjukkan kelebihan silaturahim dengan keberkatan hidup, murah rezeki, menjaga kesihatan, meninggalkan nama yang baik selepas mati, keturunan yang soleh, mendapat dorongan untuk beribadah dan memelihara waktu dan sebagainya.

4.Maksud diluaskan rezeki dan panjang umur dalam hadith ini ialah bertambah berkat kedua-duanya.


Bukanlah saya mengharap pahala, tetapi saya suka mengeratkan silaturahim dengan menzarahi antara satu sama lain, bertemu wajah untuk melahirkan bibit kasih sayang dan kemesraan. Ini adalah perkara yang Allah suka dan Allah redha. Jadi saya lakukan kerana Allah suka.


Saya gembira bila saya berpeluang membina ukhuwwah melalui halaqah.net dan fesbuk yang mana ia telah membawa banyak kebaikkan di dunia dan di akhirat. Walaupun ramai yang masih saya tidak bekesempatan bertemu, insyaAllah saya akan cuba dan berusaha bertemu dengan qudrat dan iradat Allah suatu hari nanti. Selalu saya usahakan untuk bertemu seberapa ramai anak-anak atau rakan di halaqah.net dan fesbuk tidak kira di mana saya pergi dan berada.


Pada 28 Februari 2013, tanpa sesiapa duga bahawa perancangan Allah itu sungguh cantik dan indah, saya merancang dan berhasrat (hasrat dah bagitahu pada tuan diri) yang akan berziarah ke rumah beliau insyaAllah pada 21 Mac 2013 nanti di Merbok, Kedah.


Rupanya kehendak Allah, perancangan Allah, mahu pertemuan itu dilakukan dengan lebih awal lagi. Siapa sangka saya di selatan, Kakak Masadah Sajadi di utara, di Taman Ungku Tun Aminah kami bertemu pada petangnya.


Kiranya Kakak Masadah dengan saya baru saja menjadi rakan fesbuk lebih kurang sebulan lebih ketika saya sebuk-sebuk nak Isu Pelarian Rohingya.


Kiranya kerana minat yang sama untuk berbakti kepada ummah yang menghubungkan kami sebagai rakan fesbuk. Perbincangan kami di fesbuk pun hanya berkisar tentang ummah, jarang bercerita atau langsung tidak bercerita hal-hal peribadi atau keluarga.


Bersama adik beradik kakak Masadah
Alhamdullilah pertemuan petang itu telah melahirkan perasaan kasih sayang yang lebih erat sesama saudara. Firman Allah s.w.t. “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara,maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu,dan bertaqwalah kamu kepada Allah agar kamu beroleh rahmat” (Surah Al Hujuraat ayat 10.)


Pesanan Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam yang mana baginda telah mengatakan, antara tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya pada hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri ialah dua orang yang saling mencintai kerana Allah yang mana mereka berkumpul dan berpisah kerana Allah (Hadis riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah).


Saya bertemu dengan satu tujuan untuk menghubung silaturahim kerana Allah Ta'ala. Saya ketahui kakak Masadah dalam perjalanan ke JB subuh tadi apabila membaca status fesbuknya. Segera saya menelefon, ketika itu kakak Masadah masih berada di dalam bas baru memasuki negeri Melaka , perjalanan dari Kedah ke Johor.


Tengah hari tu, selepas saya selesai berurusan di Majlis Berkuasa Tempatan, saya telefon Kakak Masadah untuk bertanyakan, adakah urusan -urusan keluarganya telah selesai. Dan saya membuat temujanji untuk bertemu.


Selepas menguruskan anak bongsu ke sekolah agama, terus saya berkunjung ke TUTA. Berdasarkan alamat yang diberikan , tempat tu saya belum pernah jelajah, namun saya usaha pergi juga.


Alhamdullilah, saya tidak sesat atau tersalah jalan, seseolah tempat tu seperti saya pernah kunjungi. Padahal saya belum pernah sampai tempat tu sejak bermastautin di Johor Bahru. Itulah pertolongan Allah, selalu memudahkan urusan hambaNYA.


Moga-moga dengan niat hanya kerana Allah, rakan-rakan, sahabat handai dan saudara mara di alam maya ini juga selalu dipermudahkan segala urusan-urusan di dunia dan akhirat. Hanya Allah yang kita sembah dan kepadanya kita mohon pertolongan.






Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: