BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 28 February 2013

Ziarah ke Unit Rawatan Rapi



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Saya, Kak Midah bersama Roslina
Awal keluar petang ni pergi HSAJB bersama dengan kawan sekerja , Hamidah Mohd Mokhtar. Kak Midah datang jemput di rumah. Kak Midah jarang memandu jauh kecuali rumah ke sekolah.Jadi sayalah yang memandu kereta Kak Midah.

Tiba ke HSAJB, singgah sekejap ke Jabatan Kerja Sosial Perubatan untuk mendapatkan maklumat berkaitan Rumah Perlindungan. Syukur sesangat Ketua Jabatan yang baik hati dan banyak memberikan kerjasama menerang procedur penubuhan.

Tidak ramai yang perasan, ada satu jabatan yang dipanggil Jabatan Kerja Sosial Perubatan di Hospital Negeri. Saya agak setiap hospital negeri mempunyai jabatan tersebut. Kalau di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru (HSAJB), ia terletak di sebelah kiri apabila kita melewati pengawal keselamatan, dan bersebelahan dengan Bank atau Tabung Darah.


Sembang lama sangat sebab banyak yang perlu diketahui dari segi perundangan sehingga waktu mencecah 5.18 minit petang. Segera saya dan Kak Midah beredar keluar.

Takut terlewat , kami singgah di surau sebelah Jabatan Kerja Sosial Perubatan dibangunan induk dahulu untuk mengerjakan solat asar.

Unit Rawatan Rapi (CSSU)
Pukul 5.40 petang baru kami bergerak naik menziarahi bekas suami wanita buta itu. (saya namakan ayah Faris). Menonong mulanya kami ke wad tingkat 2 Barat. Dipertengahan jalan, wanita buta itu menelefon kami memaklumkan ayah Faris telah dipindahkan ke wad CSSU di tingkatan 1 Barat , katil 15. Unit Rawatan Rapi Jantung.

Pelawat yang dibenarkan cuma 2 orang dalam satu masa. Bila sampai di depan pintu, kami menunggu giliran pelawat yang berada di dalam keluar. Bila mereka keluar, barulah saya dan Kak Midah boleh masuk.



Memang peraturan tidak boleh ambil photo ketika berada di wad. Namun mampukah arahan itu dipatuhi kerana kecanggihaan teknologi masa kini, mengambil photo tidak lagi menggunakan kamera.

Cuma saya saja yang masih menggunakan kamera. Pergi sana -sini bawa kemera. Jika staf perawatan lihat saya ambil gambar guna kamera, pasti mereka datang mendekati dan memadam gambar yang telah diambil. (pengalaman yang pernah dilalui ketika tinggal di wad kelas 1 )

Tapi zaman ini, kebanyakkan pengguna menggunakan smart phone atau Ipad atau notepad. Semua tab atau smart phone telah dilengkapi kamera. Sapa pun tak akan perasaaan jika seseorang itu mengambil gambar kerana kelihatan seperti sedang membaca dan menaip sms.

Maka saya pun yang tak punya sebarang tab, teruja untuk mengambil gambar dalam CSSU secara curi-curi , tapi dari jauh. Tak berani juga nak ambik dekat-dekat, mana tahu nanti ada yang perasan dan dirampas notepad tu. Saya suka ambik gambar kerana bila bercerita dan menulis, gambar itu akan menyokong lagi kekuatan cerita saya. Bahawa cerita saya bukan cerita rekaan atau fiksyen.

Ini gambar dalam CSSU, kelihatan ayah Faris dihujung sekali dibelakang sekumpulan staf perawat Unit Rawatan Rapi.



Ditempatkan katil  nombor 15, kedudukan paling tepi. Di ruangan itu ada tidak kurang 5 orang staf yang bertugas. Mereka sentiasa monitor pesakit yang berada di ruangan itu. Ketika kami masuk cuma ada seorang pesakit saja iaitu ayah Faris.

Katil hujung paling tepi


Saya datang menghampiri dibahagian kepala tepi katil dan memberikan salam. Ayah Faris telah sedar. Bila saya bertanya, dengan mendekatkan wajah saya (padahal berniqab) bertanya adakah dia masih ingat akan saya. (pertama kali jumpa ketika saya call ambulance hari Jumaat lepas).

Ayah Faris kata masih ingat. Saya tanya, ingat wajah atau suara. Wajah katanya .(mungkin dia nampak saya pakai niqab warna hitam, pandang kabur cuma berbalam-balam warna hitam). Saya perhatikan matanya yang sudah tidak ada cahaya lagi.

Saya ajak dia sebut nama Allah. Dia ikut sebut, dan sambung sebut Allahu Akbar. Kemudian saya ajak dia ikut sebut kalimah syahadah. Dia dapat ikut. Saya sebut terjemahan kalimah syahadah, dan dia dapat ikut.

Saya pesan dia, supaya ingat Allah, Tuhan kita. Kemudian dengan menggunakan sarung tangan, saya usap kepalanya perlahan-lahan, dan letak tapak tangan atas ubun-ubun sambil memohon agar Allah ampunkan segala dosa-dosanya.

Saya tanya keadaan dirinya, apa yang dirasai sekarang. Dia jawap, rasa lebih baik sikit. Hidung dan mulutnya masih ditutup dengan corong oksigen. Ada tiub di hidung dan dan mulut.

Beralih ke bahagian kaki, saya minta izin untuk lihat bahagian kaki yang dipotong. Kaki kanan. Dia kata ada rasa bisa.

Saya picit-picit kaki kiri dan bertanya, adakah dia rasa picitan pada kaki kiri. Dia kata ada rasa. Beralih kepada lengan pula, dia dapat rasa picitan. Alhamdullilah, deria sentuhan dapat dirasainya.

Oleh kerana tidak dibenarkan lama berada diruangan itu, sebelum beredar, saya memberikan salam, dan dijawap salam itu.

Alhamdullilah... dia masih sedar. Harapan saya dia telah bertaubat atas segala dosa lalu samada disedari atau tidak disedari, sengaja atau tidak sengaja.

Saya bertanya bekas isterinya, adakah telah memaafkan ayah Faris? Bekas isteri jawab, saya telah redha dengan takdir saya, dan saya telah memaafkan segalanya. Begitu juga dengan keluarga saya, semua telah memaafkan.

Syukurnya dan nimatnya orang sakit ini, sebenarnya Allah beri peluang untuk bertaubat, peluang minta ampun pada Allah dan minta maaf pada manusia lainnya.

Ramai juga kawan-kawan ayah Faris yang datang ziarah. Sudah tentu setiap yang datang ziarah itu akan bermaafan antara satu sama lain.

Hikmatnya seseorang itu diuji dengan kesakitan, selain dapat peluang bertaubat, peluang bermaaf-maafan , dosa juga akan berguguran. Setiap kali rasa sakit, dosa akan gugur.

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabda Rasullulah lagi yang Maksudnya: “Sesungguhnya seorang mukmin itu jika ditimpa penyakit, kemudian disembuhkan oleh Allah daripadanya (penyakit tersebut), maka ia (penyakit itu) menjadi kaffarah bagi dosa-dosanya yang telah lalu dan menjadi peringatan baginya untuk masa depannya. Sedang seorang munafik, apabila dia sakit lalu disembuhkan, maka dia seperti unta yang ditambat oleh pemiliknya, lalu mereka melepaskannya. Dia (orang munafik itu) tidak tahu mengapa dia ditambat dan dia tidak tahu mengapa dia dilepaskan.” (Hadis riwayat Abu Daud)

Sakit juga merupakan ruang dan peluang yang Allah berikan kepada kita utk bermuhasabah dan melihat kembali segala dosa-dosa yang telah kita lakukan. Sekiranya kita berjaya melihat ruang dan peluang ini, langkah seterusnya ialah berubah dan terus melakukan perubahan ke arah kebaikan buat diri ini.

Surah Al-Baqarah, ayat 284, yang bermaksud:

"Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu memyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."

Moga Allah beri kekuatan kepada kita semua. Semoga Allah menyembuhkan diri kita dari segala bentuk penyakit2 fizikal mahupun penyakit2 hati dan ruhani kita. Moga Iman kita bertambah kuat.

Jangan terkejut, saya paparkan kaki yang telah dipotong, kemudian dikebumikan. Untuk diambil pelajaran dan pengajaran.



Kaki dipotong



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: