BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 3 February 2013

Ziarah Madrasah Anak Yatim Rohingya dan Tahfiz Quran Hashimiah.




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Bersama anak-anak yatim Rohingya
Ziarah ini banyak mengungkap kebenaran yang kita terlepas pandang dalam hal-hal kemanusiaan. Saya berharap jika saya buka kebenaran ini dan mempersoalkan beberapa perkara, jangan ada sesiapa yang menghalang mereka atau mengganggu mereka.

Jika anda mampu memberikan penambahbaikkan , dipersilakan. Mereka semuanya adalah anak-anak yatim dan anak-anak Rohingya.


Mereka tidak mempunyai kewarnegaraan, atas anisiatif sendiri, mereka membuka kelas untuk anak-anak mereka agar kenal agama dan tidak buta huruf.

Hak mereka untuk mendapat pendidikan percuma di negara Malaysia dinapikan hanya kerana mereka tidak ada passport mana-mana negara.

Dimanakah mereka-mereka yang prihatin terhadap agama, terhadap hak-hak sebagai manusia di bumi Malaysia.

Adakah mereka ini dianggap menumpang di Negara Malaysia?

1. Yang saya inginkan ialah membuka minda semua orang Islam agar berfikir adakah wang baitulmal hanya diagihkan semata-mata untuk orang miskin yang berwarganegara Malaysia saja.

2. Mereka tinggal di premis perniagaan 3 tingkat yang disewa dengan kadar RM 2500 sebulan. Sewa ini dibiayai sendiri oleh pengasas Madarasah yang memang orang Rohingya memiliki kad UNHCR dan telah menetap di Malaysia selama 20 tahun.

3. Bila api dan air premis ini ditaja oleh persatuan Buddha. Sedangkan yang tinggal di sana ialah semuanya anak-anak orang Islam.

4. Ada 160 orang pelajar yang belajar bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Alim (fadhu ain) dan al-quran. Guru-guru terdiri dari sukarelawan kecuali kelas komputer.

Kelas komputer dan peralatannya
5. Kelas komputer dan peralatan dan guru-guru ditaja dan dibiayai oleh Persatuan Buddha.

6. Kelas mereka bermula jam 8 pagi hingga 4 petang, solat berjemaah 5 waktu dan malam wajib menghafal al-quran.

Sebahagian anak-anak Yatim  Rohingya yang tinggal di sini

Kami datang ke sini jam 10.15 pagi. Di sambut oleh pengasas Madrasah Anak Yatim ustaz Hafiz Hashim bin Qassim yang memang berasal dari Myanmar dari etnik Rohingya juga. Beliau terpanggil untuk membuka madrasah ini kerana rasa tanggungjawap sebagai seorang Islam untuk mendidik anak-anak yatim dan anak Rohingya lain yang dinapikan hak untuk belajar di mana-mana sekolah di negara Malaysia.

Halaqian halaqah  muslimat 



Makanan asas , buah limau dan pakaian



Minyak masak, gula, beras, sos cili, sos tomato dan kicap


Kami (saya bersama beberapa orang halaqian halaqahnet) datang membawa sumbangan makanan asas dan pakaian terpakai. Bahan makanan asas ini telah disumbangkan oleh rakan facebook dan  halaqian halaqah.


Pengasas dan 2 orang ustaz merangkap warden dan tukang masak madrasah anak yatim ini.


Terdapat 3 orang ustaz yang mengajar anak-anak yatim ini  merangkap sebagai warden dan tukang masak anak-anak yatim.


Kad UNHCR sebagai pengganti kad pengenalan diri dan passport kerana mereka tidak memiliki warganegara


Semua mereka hanya memiliki kad UNHCR sahaja. Mereka bebas tinggal di Malaysia tetapi tidak mempunyai apa-apa hak di dalam sistem pendidikan seperti mana rakyat Malaysia atau warganegara bukan Malaysia yang memiliki passport negara lain.


Apa yang kami dapati mereka bukan jenis yang meminta-minta, banyak bersyukur dengan apa yang ada.


Saya masih lagi terpanggil untuk berfikir hak-hak sebagai seorang muslim yang tinggal di sesebuah negara yang ramai rakyatnya beragama Islam.

Dalam pada  itu, saya berasa sesuatu yang halus meresap di dalam jiwa bahawa hidayah itu milik Allah Ta'ala dan dikurniakan kepada insan terpilih sahaja.

Adakah kita yang beragama Islam keturunan ini juga merupakan insan terpilih?

Ketika  Ziarah ke Madrasah Anak Yatim Rohingya dan Tahfiz Quran Hashimiah, terdapat seramai 50 orang anak Yatim yang ditempatkan disitu. Anak-anak yatim ini tidak dikenakan sebarang bayaran pun .(sudah pastilah sebab sapa nak bayarkan , depa tu anak yatim).

Makan minum dibiayai oleh pengasas dengan bantuan dair MuslimAid yang menyumbang sedikit dana dan beras.

Lain-lain kena usaha sendiri termasuk biaya makanan , sewa premis kediaman dan warden merangkap ustaz yang mengajar di situ. Ada 3 ustaz yang tinggal bersama, seorang merangkap tukang masak.

Kesihatan mereka dibiayai oleh seorang Doktor Singh (sudah tentu bukan beragama Islam). Doktor klinik swasta yang tidak mengenakan bayaran untuk rawatan kecuali ubat untuk semua anak yatim ini.

Bil letrik dan air dibiayai oleh persatuan Buddha, begitu juga tajaan kelas komputer, peralatan dan guru komputer yang mengajar di situ.



Guru sukarela mengajar bahasa Inggeris


Guru yang mengajar matematik, bahasa inggeris dan bahasa melayu pula terdiri dari sukarelawan. Terlupa nak tanya dari bangsa apa dan agama apa.

Sayur tak payah beli, ada orang yang berniaga di pasar beri setiap hari. (lupa juga nak tanya siapa).

Sekitar kawasan premis dikelilingi oleh para peniaga berbangsa cina yang juga selalu bermurah hati memberikan buah-buahan.

Dan satu yang saya tak terungkap apabila doktor Singh tu tadi rajin setiap bulan Ramadhan membiaya makanan berbuka puasa, katanya"untung kasi anak yatim makan, kita punya rezeki banyak bagus."



buka puasa setiap hari di bulan Ramadhan



Bagaimana orang bukan Islam boleh begitu yakin dengan janji-janji Allah dan percaya sunnah Rasullulah?

Rasulullah s.a.w. memberi galakan dengan memberi janji ganjaran yang cukup besar kepada mereka yang memberi perlindungan kepada anak yatim. Ini berdasarkan beberapa potong hadis baginda yang bermaksud:

Aku dan penjaga (memberi perlindungan) kepada anak yatim seperti ini di dalam syurga. Berkata Malik, baginda telah mengisyaratkan dua jari baginda ia itu dengan merapatkan jari penunjuk dan jari hantu. (riwayat Muslim ).

Misalan yang disebut dan ditunjukkan oleh baginda itu menggambarkan akrabnya kelak orang yang menjaga dan memelihara anak yatim bersama baginda di dalam syurga.

Memberi perlindungan dalam hadis ini bermaksud: memberi nafkah, pakaian, tempat tinggal, mengajar mereka agama, adab dan akhlak serta mendidik mereka menjadi insan yang berguna kepada negara.

Maka di sini, banyak pilihan kita dalam berinteraksi dengan anak yatim. Bagi yang berkemampuan eloklah membelanjakan harta untuk menjaga mereka. Bina rumah perlindungan anak yatim misalnya, derma sebahagian harta, wakafkan untuk membantu mereka.

Bagi yang kurang kemampuan tapi berilmu, dapatlah dicurahkan ilmu mereka untuk mengajar anak-anak yatim tadi. Mengajar fardu ain misalnya. Selainnya cukupkan sekadar mengembirakan , bawa berjalan dan sebagainya.

Anak yatim pula hendaklah dibelai dan dijaga hati mereka sebaiknya. Dalam riwayat Imam Ahmad daripada Abu Hurairah:

Telah datang seorang lelaki kepada Rasulullah mengadu mengenai hatinya yang keras, lantaran baginda bersabda:" berilah makan kepada orang miskin dan usaplah kepala anak yatim."

Sekian , sekadar renungan buat kita semua yang beragama Islam, diberikan kesihatan, tinggal dalam rumah yang selesa dan memilki harta.

Tanya diri, adakah aku ingin berdampingan dengan Rasullulah di syurga nanti?





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



2 comments:

(hamba Allah yang sedar belajar di university) said...

Salam...

Nak mengetahui lebih lanut tentang rumah anak yatim ni and kalau ada peluang volunteer mengajar mereka..

(hamba Allah yang sedar belajar di university)

Anonymous said...

just go there tadi .. budak2 kat situ sgt beradab . blja dlm kelas pon bersunguh-sungguh , semoga Allah merahmati mereka semua ...:)