BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 1 March 2013

Anak Tak Mahu Jaga Ayah




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kasih sayang anak
Ketika bertemu dengan Ketua Jabatan Kerja Sosial Perubatan sebuah hospital di Johor Bahru. Walaupun baru pertama bertemu, kami  berbual mesra dan baik seseolah pernah bertemu sebelumnya.

Banyak maklumat yang saya perolehi dalam pembentukan kertas kerja Rumah Perlindungan Wanita Baitus Solehah.

Dalam perbualan itu juga banyak kisah yang kami kongsikan bersama, dimana cerita berkisar pengalaman masing-masing berhadapan dalam kerja-kerja sosial dan kemasyarakatan.

Antara yang tertarik mahu saya kongsikan ialah bagaimana seorang lelaki tua bukan muslim yang terlantar di hospital tanpa pernah diziarahi waris.

Lama terlantar, lebih kurang 6 bulan dirawat di hospital. Setelah lama terlantar, pihak Jabatan Sosial Perubatan telah mencari Pusat Jagaan untuk menempatkan lelaki tua itu. Tanpa sebarang dokumen pengenalan diri,sudah tidak boleh bercakap lagi untuk bertanya siapakah dirinya yang sebenarnya. Berbagai usaha untuk mencari waris lelaki tua ini. Usaha akhir ialah dengan bantuan pihak Jabatan Sosial Perubatan, mengambil cap ibu jari lelaki tua tersebut dan dihantar ke Jabatan Pendaftaran Negara untuk mengenalpasti identiti diri.

Akhirnya Jabatan Pendaftaran Negara dapat mengesan siapa lelaki tua itu. Rupanya dia seorang millionaier, mempunyai anak-anak yang berjaya dalam pendidikan dan kerjaya. Salah seorang anaknya adalah peguam yang berkelibar. Buku akaun bapanya telah berada di dalam simpanannya.

Terlantar (bukan individu sebenar kisah ini)
Walaupun telah dihubungi oleh Pusat Jagaan Wargaemas Terlantar, anak-anak dan peguam itu tetap tidak mahu mengambil bapanya untuk dijaga di rumah. Bapanya menghabiskan akhir kehidupan di Pusat Jagaan tanpa pernah diziarahi oleh anak-anak sehinggalah meninggal dunia. Bapanya itu meninggalkan banyak harta termasuk wang simpanan. Wang yang ditinggalkan dalam akaun bank saja adalah sebanyak 3 million.

Anaknya cuma datang ke Pusat Jagaan untuk mendapatkan Sijil Kematian bagi menuntut harta dan wang simpanan yang ditinggalkan oleh bapanya.

Ambillah iktibar kisah ini. Kita tidak boleh menuding siapa salah, adakah anak itu yang tidak kenang jasa dan menghargai bapanya atau kesilapan cara sibapa mendidik anaknya ketika mereka masih kecil.

Kalau dari kecik kita didik anak-anak mencintai dunia, belajar-belajar, cari wang banyak-banyak supaya boleh beli rumah besar, kereta besar dan sebagaianya,  mengenepikan soal kasih sayang dan persaudaraan, maka tidak hairan jika mereka mengabaikan kita diwaktu tua. Anak tu memang jadi baik dan berpelajaran tetapi miskin kasih sayang dan kemesraan hubungan sesama saudara.

Kita kena pastikan dalam mendidik anak-anak, anak-anak itu mampu mendoakan kita, mampu memandikan, mengkafan, menyembahyangkan kita bila kita menemui ajal.

Bagaimana nak dapat anak macam tu? Caranya memastikan anak-anak sentiasa mengerjakan solat. Displinkan anak solat awal waktu. Jika anak-anak yang telah ditarbiyah sentiasa melaksanakan solat dengan sabar dan sempurna, adakah agak-agaknya bila kita tua dia nak abaikan kita? Biarkan kita sakit terlantar di hospital tanpa perhatian?

Adakah sanggup anak-anak hantar kita ke Pusat Jagaan bila dah uzur dan terlantar? Oleh itu asuh anak ikut yang Rasullulah tunjukkan. Ada masa berlembut dan ada masanya garang. Yang penting walaupun garang ala militeri tetap dengan kasih sayang.Lembut bertempat dan garang bertempat.

Satu tips saya nak kongsi, setiap kali anak bersalam dengan kita, dalam hati ibu, doalah, "Ya Allah, rahmatilah anakku ini". Dan selalu orang suka berdoa mohon Allah pelihara keselamatan diri anak -anak walaupun dimana berada. Jarang ada yang berdoa, "Ya Allah, peliharalah keselamatan Iman dan diri anak menantuku walau dimana mereka berada di dalam rahmatMU." (Inilah doa yang selalu saya amalkan setiap kali saya teringat anak menantu tidak kira masa)


Selalunya apa kita buat, itu kita dapat. Maka mohonlah perlindungan dengan Allah dari bisikan syaitan agar anak-anak sentiasa berada di dalam rahmat Allah Ta'ala.






Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: