BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 24 March 2013

Baitus Solehah: Dapat Keluarga Baru



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
tapak kaki bayi

Alhamdullilah, Allah gantikan suatu yang lebih baik. Sudah bertemu dan berkenalan dengan sepasang keluarga angkat dari Taiping.


Apabila pasangan dari Kedah telah memungiri janji, maka saya mengeluarkan mereka dari senarai pasangan yang inginkan anak. Saya menghubungi senarai pasangan lain yang saya letak dalam senarai menunggu. Prinsip saya, yang awal didahulukan, dan jika dibatlkan barulah ikut turutan.


Sebelum tu, malamnya telah datang satu pasangan suami isteri yang telah lama berkahwin dibawa oleh sepupu saya
tetapi tidak mempunyai anak. Apabila telah berkenalan dan berbasa basi terus saya nyatakan status anak yang saya carikan keluarga angkat ini. Bila mereka mendengar, mereka telah mengurungkan hasrat kerana mereka berharap nak anak yang sah taraf. Kot-kot ada pasangan suami isteri tak nak anak. Entahla...ada lagi ke zaman ini orang tak nak anak atau tak sanggup pelihara anak sendiri. Secara automatiknya, mereka terkeluar dari senarai.


Kembali semula pasangan dari Taiping ini, yang nampaknya memang bersungguh-sungguh dan berusaha. Teruja mereka mendengar kisah pasangan suami isteri yang menganggap anak begitu sebagai anak istimewa. Saya mahu mana-mana pasangan yang menerima anak tidak sah taraf disebut anak istimewa. Anak istimewa ni bukan maksudnya anak kelainan upaya (OKU).


Saya ceritakan konsep sadaqah dalam mendidik anak istimewa ini. Ibu sudah rasa berdebar-debar menanti saat kelahiran anak. Saya sudah terangkan bagaimana cara mula mendapat maklumat untuk menyusukan anak istimewa ini.


Memelihara anak orang seperti anak sendiri, mengasuh, membesarkan, membimbing, mendidik anak orang ini, jadikan ia sebagai sadaqah. Jika baik asuhan dan didikan maka baiklah hasilnya bukan saja di dunia tetap hingga ke akhirat. Anak-anak ini fitrahnya suci. Ibu bapa yang mengasuhlah mencorakkan anak ini kepada pelbagai warna. Selalulah berharap lindungan di dalam rahmat Allah Ta'ala apabila mengasuh dan mendidik anak-anak.


Moga dapat menyusukan anak supaya menjadi anak susuan nanti.



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: