BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 12 March 2013

Dosa Kering




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Dosa Kering

Ia istilah lama.

Dulu saya tidak pernah peduli. Malah ia jadi bahan lawak. Dosa kering dilihat sebagai dosa yang "tidak apa" dan bertaraf "main-main" dan mudah diperbetulkan.

Jika ada yang bertanya maknanya maka akan saya nyatakan, "dosa yang dilakukan tanpa keperluan melakukannya". Ia dosa mudah untuk dielakkan. Namun tahap dosa ini pelbagai. Ada dosa besar dan ada juga dosa yang memang menjadi hobi ramai orang. Sekadar menyebut contoh biasa, kadangkala kita melakukan sesuatu yang bersifat fitnah, mengumpat atau bercerita buruk hal orang walaupun ia tidak ada kena mengena dengan diri sendiri secara langsung.

Tentu sekali melakukan dosa kering itu dilarang oleh Islam. Allah ya Allah.... semua dosa sememangnya begitu. Ia hanya istilah orang Melayu. Tentu sekali ia tidak membawa sebarang kebaikan. Misalnya, Rasulullah SAW telah menyatakan dalam hadis riwayat ImamTirmizi bermaksud, “Antara kebaikan Islam seseorang itu ialah beliau meninggalkan perkara yang tidak membawa faedah kepada dirinya”. Bezanya, dosa kering adalah sesuatu yang tidak masuk akal untuk dilakukan terutamanya bagi mereka yang mahukan kehidupan Islam, bersekolah tinggi dan belajar agama.

Internet melalui laman sosial berperanan sebagai kaedah mudah untuk menghasilkan dosa kering. Ambil contoh Facebook bagaimana punat sharenya membawa dua implikasi serta merta.

Pertama, jika sesuatu keburukan seseorang terus disebarkan tanpa usul periksa. Tidak pula memeriksa samada video, audio, surat, gambar atau kenyataan yang memudaratkan seseorang itu mempunyai kesahihan sumber. Ia boleh menyebabkan kita menjadi tukang fitnah, tukang sebar dan tukang umpat "di luar sedar".

Penyakit ini - kelihatan - melanda ramai orang tidak kira mereka yang berkelulusan tinggi, jutawan, ahli perniagaan, ustaz atau profesor. Keghairahan menukar punat share ini nyata tidak memilih bulu. Lebih menyedihkan ia menjadi hobi yang tidak bertepi. Bahasa mudahnya, mereka tidak sedar dengan apa yang sedang mereka lakukan.

Namun ada sesuatu yang lebih menarik tentang dosa kering dengan menekan punat Share ini. Langsung mereka tidak terfikir yang mereka juga menyebarkan gambar wanita yang tidak menutup aurat. Ia ibarat mengedarkan gambar lucah. Bezanya ia dilakukan "di luar sedar" akibat keghairahan tertentu.

Misalnya, terdapat satu catatan ringkas yang menarik. Ia sangat bermanfaat. Namun diletakkan gambar iringannya bersekali dengan muslimah yang terdedah auratnya dengan tidak sengaja. Tentu sekali wanita ini tidak mahu begitu. Saya meyakini hal ini. Namun berpuluh ribu orang menekan butang share termasuklah rakan FB yang saya fikir bukannya berminat untuk menyebarkan sesuatu yang tidak sepatutnya.

Namun "di luar sedar" mereka melakukannya. Niat baik tetapi tercemar dengan "dosa kering" yang berpotensi menjadi dosa besar. Saya menggunakan istilah "di luar sedar" kerana agaknya mereka terlupa yang aurat wanita begitu penting sekali dijaga. Kehidupan harian menyebabkan kita berasa ia tindakan "tidak apa" dan "tidak bersalah".

Kami mohon keampunan Mu ya Allah.

Kedua, ia boleh menjadi ilmu bermanfaat. Jika menekan punat share - dalam konteks ini - ia bakal memberi ganjaran kepada ramai orang yang menggunakan maklumat tersebut. Malah - saya fikir - ganjarannya berterusan. FB atau laman sosial yang lain mampu menjadi medium dakwah berkesan. Hakikatnya - kini - ia bercampur aduk jika tidak berhati-hati. Mahu berdakwah, juga mahu memberi ilmu bermanfaat, malah teringin membuat segala kebaikan tetapi akhirnya terpalit dosa kering.

Namun ada sesuatu yang lebih menarik tentang gelagat mereka yang gemar menekan butang share ini bila ditegur. Keegoan mereka mengatasi kebenaran. Ia agak sukar menarik balik apa yang telah disharekan. Mereka rela kekal begitu. Lalu saya terpaksa mengambil sikap mudah dengan "unfriends" rakan-rakan begini yang menyebabkan apa yang di"share" berada di dalam laluan FB kita.

Ia nampak isu mudah tetapi benar-benar signifikan.

Menekan punat share membawa implikasi besar. Tarik nafas panjang-panjang, mohon keampunan Allah, dan gunakan akal dan ilmu yang ada sebelum melakukannya.

Ia pilihan mudah dengan sedikit pertanyaan, "jika aku tidak melakukannya apakah ia menjauhkan diri daripada Allah SWT?" atau kita bertanya dengan soalan yang lebih positif sifatnya, "dekatkah aku dengan Allah SWT dengan menekan butang ini?".

Lakukan sesuatu semata-mata kerana Allah.

Tulisan dari : Universiti Muhamad Kamil Ibrahim


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: