BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 17 March 2013

Hikmah Disebalik Kehadiran



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Aisyee.... hari ni hadiri 2 program tanpa di duga. Bukan ada dalam perancangan, tetapi di gerakkan oleh Allah Ta'ala. Masih lagi berfikir apakah hikmah disebalik menghadiri program pertama.

Awal pagi sudah keluar rumah untuk menghantar Amiratun Nazihah ke Seri Puteri sebab nak balik Sg Buloh Selangor bersama anaknya Ain Nusaibah.

Balik dari Seri Puteri singgah Restoren Alif sebab cucu berdua ni nak makan telor separuh masak. Saya makan nasi kerabu yang dibeli di warung K'ani Citarasa Pantai Timur.

Selesai cucu berdua ni makan, terus balik rumah. Teringat semalam ada pelawaan dari ibu tunggal mengajak ke Surau Hidayah. Cuma dengar perkataan Sakinah aja, takdelah nak tanya lebih lanjut program apa sebenarnya. Jadi saya pun pergilah menghadirinya.

Sampai di sana, ceramah Pengenalan Keluarga Sakinah tu dah habis. Agenda seterusnya cuma perarakkan, khatam quran dan ceramah yang akan disampaikan oleh YB Abdul Aziz Sapiah, ADUN Nusajaya. Dan duduk di dalam , barulah terpandang backdrop majlis. Hahaha...aku tersilap hadir program rupanya.

Bila sudah berada dalam majlis, terfikir kenapa boleh hadir dan mesti ada hikmahnya Allah mengerakkan kaki saya melangkah untuk hadir majlis ini. Pasti sesiapa pun akan terhairan bagaimana saya boleh berapa di dalam majlis bertajuk "Program Pengamalan Sakinah DUN Nusajaya 2013".

Majlis dirasmikan oleh YB Datuk Abd Azizi bin Hj Sapian , ADUN Kawasan Nusajaya.

Fikir-fikir punya fikir, soalan menerjah diminda, yang pertama, kebijaksanaan mereka menggunakan peluang menggunakan surau dan memanafaatkan kehadiran rakyat. Yang saya selalu dengar jangan gunakan surau atau masjid untuk agenda politik.

Yang kedua, selalu dah lihat sekira buat majlis ceramah umum saja, payah rakyat nak hadir maka inilah peluang untuk mereka bertemu rakyat, kena ada majlis makan-makan.

Yang ketiga, kat sini juga saya melihat fenomena berpakaian "melucahkan jubah". Pakai jubah putih, kat dalam pakai legging warna hitam. Usahkan berdiri di kawasan terang, kat dalam surau tu pun jelas kelihatan bayangan bentuk kaki seseolah takde pakaian dalam. Suasana seperti nak beradu dalam kamar tidor. Hmmm...menyeramkan!

Nak ambik gambar pun tergamam sebab terpesona dengan pemandangan yang menaikkan bulu roma gitu.

Maka, itulah kesimpulan dari program yang saya hadiri. Saya melihat hikmah disebalik peristiwa. Kita jangan cepat-cepat nak memaki atau menyumpah atau merasa marah atau kesal kenapa dan mengapa sesuatu peristiwa itu berlaku tanpa kita rancang. Saya tak rancang untuk hadiri, tetapi Allah yang mengerakkan saya untuk hadir.

Mungkin juga berlaku sesuatu yang tidak kita rancang menjadi asbab untuk kejadian seterusnya. Maka kepada Allah jua kita menyerahkan diri.



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: