BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 29 March 2013

Jangan Suka Sebarkan Cerita Yang Tidak pasti



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Entah kenapa hari ni banyak sangat orang suka share segala benda tanpa usul periksa kebenaran dan kesahihan cerita. Saya ni pulak jenis tak boleh duduk diam bila orang sebuk sebarkan cerita yang tak ada dalil kesahihan.

Maka terpangggil saya nak buat peringatan. Sebelum tu saya gugel dulu, cari maklumat tentang gambar dan kisah yang ramai orang share di laman sosial fesbuk.

Akhirnya saya temui kebenaran...



Dah tak larat pulak saya nak bagitahu mana-mana rakan yang share cerita tentang babi diletakkan secara terbuka di Pasaraya NSK, Selayang. Ambik gambar tapi takde nak siasat , sekadar tengok dari atas saja. Lepas tu yang tukang share pun sama, takde nak siasat kebenaran cerita, maka ramailah yang menyebarkan cerita yang tak sahih kebenaran.

Kenapa ramai sangat suka share dosa? Dosa sendiri dah tak ada ke maka nak tambah dengan klik share cerita yang tidak sahih kebenaran.

Pernah anda lihat frozen lamb? Biri-biri agak gemok dari kambing. Malaysia memang import biri-biri frozen tetapi TIDAK import babi frozen.

Lihat apa chef Fidze Rahman ni kata, " Maaf : kalau sy mencelah sikit.....sy seorang chef di hotel kl hampir 20thn,utk makluman semua itu adalah whole lamb carcase dr negeri aust,cuba anda perhatikn kain membalut lamb itu ada tulisan merah,tulisan merah itu adalah lebel dr negeri ia dtg,tarikh di sembelih,expire date,berat dan tanda ia telah di inspection di australia,sy menggunany setiap hari di hotel sy bekerja,klau anda biasa mkn di hotel apabila ramadhan anda akan dpt lihat kambing panggang jd itu lah bentukny,klau anda ke NSK ia akan di jual dlm bentuk part by part kambing,ini bermakna lamb atau pun mutton carcase yg anda lihat itu belum di potong part by part lagi..."

Saya ni cuma berpesan kerana kita ni beragama Islam. "Demi masa manusia itu dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran." Surah Al-Asr.

Sekadar berikan nasihat. Sebelum kita share sesuatu, pastikan apa yang kita share tu perkara yang benar-benar jelas dan betul.

Saya tidak menyalahkan sesiapa, cuma takut-takut  kita tersebar fitnah jika ia tidak benar...

Sudah siasatkah gambar itu benar-benar babi? Bukan biri-biri yang diimport?
Ini adalah frozen lamb (biri-biri sejukbeku)

Malaysia tidak import frozen babi, kerana Malaysia pengeksport babi keluar negara. Untuk eksport pemotongan tidak dilakukan di pasaraya tetapi di kilang.

Malaysia memang pengimport biri-biri frozen. Dan rupa kambing agak kurus, tetapi biri-biri memang gemok.

Jika itu babi sepatutnya laporkan ke JAKIM, bukan sebarkan di fesbuk jika kita seorang yang benar2 bertanggung jawap.

Mohon maaf jika tegursan saya ni salah.

Dan ini bukti laporan yang dikeluarkan oleh pihak korporat Pasaraya NSK.



Jawapan Surat Aduan mengesahkan memang benar gambar yang
dihebohkan sebagai babi adalah frozen lamb.



EBOH SATU DUNIA KAMBING DITUDUH SEBAGAI BABI DIJUAL SECARA TERBUKA DIPASARAYA DEKAT SELAYANG!!!!!!

Heboh, kecoh gegak gempita satu dunia apabila kambing dituduh sebagai babi dijual secara terbuka disebuah Pasaraya NSK, Selayang, Selangor D.E.

Mengapa perlu melatah dan membuat fitnah .. Bukankah rakaman gambar itu jelas kambing biri-biri beku impot yang ada dalam kereta sorong itu?

Sebab itu sebelum nak melancarkan serangan pastikan ianya berfakta bukannya ikut emosi semata-mata.

Yang menjadi masalah besarnya ada juga orang kita berbangsa Melayu dan beragama Islam percaya bulat-bulat dan ratah serta telan mentah-mentah kisah ini.

Kalau kambing dengan babi pun tidak boleh dibezakan baik tok sah jadi manusialah wei!!!!

Bukannya apa.. Omak kau kesian sungguh...semacam ada gerak mau menjatuhkan perniagaan NSK Selayang.. Itu jer.

Cubalah guna akal sikit.. Mana mungkin Pasar Raya dinegara ini akan jual daging babi secara terbuka..

Mengapa perlu wujudkan suasana dan iklim yang tidak harmoni dan tenteram dikalangan kita.

Apa faedah dan keuntungan yang kita dapat...Mohon rasional dalam menghebahkan berita dan cerita.


Maka sesiapa yang telah jadi tukang sebar fitnah, maka bertaubatlah, Allah itu maha pengampun lagi maha penyayang.  Bagaimana nak minta maaf kepada orang atau organisasi yang kita fitnah?

Fikirlah sendiri.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: