BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 4 March 2013

Kemana Kaki Mahu Melangkah



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته





Sebuah sketsa kehidupan. Seorang wanita dinikahi 20 tahun lalu di sebuah negara Timur Tengah. Apabila tamat pengajian, isteri dibawa balik ke Malaysia dengan seorang anak perempuan istimewa (palcy celebral).


Setelah usia anak gadis ini 19 tahun, bapanya telah 2 kali menceraikan isteri tetapi rujuk kembali. Setelah begitu lama bermastautin di Malaysia, masih belum mendapat taraf warganegara kerana kecuaian si bapa.


Bilangan anak makin bertambah kepada 4 orang. Kini ibarat gantung tak bertali, tidak tahu dimana mahu mengadu. Dengan anak istimewa, dengan diri yang berstatus warganegara asing, tidak boleh bekerja kerana status diri dan mempunyai anak istimewa, kemana diri mahu dibawa.


Anak nombor 3 seorang lelaki, berusia 15 tahun, tetapi jiwanya telah cedera, emosi terdera, makin gelap rasa dunia. Hanya Allah harapan yang ada.


Saya dipertemukan pada petang tadi dengan wanita-wanita ini. Memang dengan qudrat dan iradat Allah Ta'ala. Dengan izin Allah yang telah menggerakan hati saya dan hati mereka.


Sebelum bertemu wanita-wanita ini saya tergerak hati untuk menyemak kertas kerja Baitus Solehah Loving Centre. Dalam syarat kemasukkan saya telah mengubah kepada beberapa pindaan:

1. wanita (tiada had umur)
2. beragama Islam dan bukan beragama Islam.
3. warganegara dan bukan warganegara
4.bukan warganegara wajib memiliki dokumen perjalanan yang sah dan permit tinggal di Malaysia.
5.Tiada tempoh masa tinggal di Baitus Solehah.
6.Mangsa gejala sosial seperti penderaan, penganiyaan, pengabaian rumah tangga, tekanan psikologi, perkosaan, sumbang mahram dan sebagainya.
7.Bebas dari kes undang-undang.
8.Bersedia merubah diri dan menjalani bimbingan untuk taubat nasuha

Selesai pindaan, kertas kerja di cetak dan bercadang akan ke JKM apabila selesai urusan Pendafatran Pertubuhan.


Yang membuat saya terkesan, secepat itu Allah telah menghantar mereka yang bukan warganegara untuk menjadi penghuni Baitus Solehah. Tanpa tahu ke arah mana di tuju, pertemuan kami menjadi rahmat kepada dia. Menangis berjurai air mata kerana rasa bersyukurnya dia ada tempat untuk dirinya , anak istimewa nya berlindung tanpa tahu sampai bila.


Nikmat Allah manakah yang kamu dustakan? Saya hanya merancang atas gerakkan hati dari Allah. Dan semua ini adalah perancangan Allah yang diilhamkan.


Untuk dia pulang ke negara asal, tidak berdaya untuk berpisah dengan anak-anak yang berstatus warganegara Malaysia. Mahu tak mahu terpaksa menetap di Malaysia, perbaharui visa setiap tahun, tetapi tidak boleh bekerja mencari nafkah.


Sayu, hiba dengan nasib wanita-wanita pilihan yang kuat tabah dan sabar menghadapi ujian Allah Ta'ala.


Sekurangnya dengan kemahiran berbahasa arab dan mahir al-quran, Sudah pasti dia mampu untuk mengendali kelas pengajian Al-quran di Baitus Solehah nanti paling kurang untuk penghuni lain di Baitus Solehah.


Wanita kedua yang ditemui pula, bukan warganegara juga, mempunyai 3 anak yang bukan warganegara tetapi menetap di Malaysia.


Kelebihan dari yang pertama, mempunyai pekerjaan untuk menyara 3 anak. Diceraikan 2 kali, rujuk semula oleh bekas suami tetapi kini ditinggalkan gantung tak bertali.


Usia anak antara 1 tahun hingga 3 tahun. Jerit payah suami tidak menguruskan kewarnegaraan anak-anak maka setiap 3 minggu kena berurusan dengan pihak imigresen.


Jika ikut perintah suami, takpayah berurusan imigresen, tinggal saja secara illegal di Malaysia. Habis tu bagaimana dengan pendidikan anak-anak? Bagaimana urusan perawatan jika ada masalah kesihatan.


Teramat sayu dengan tindakan suami dan ayah yang begini. Tanpa pekerjaan, tiada nafkah untuk isteri dan anak-anak, hutang sana sini untuk menyara anak, selama mana saudara mara boleh bantu?


Rumah yang disewa sudah diberikan notis agar dikosongkan. Kemana kaki mahu melangkah angkut anak-anak yang masih kecil?


Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.


Semua ini adalah urusan Allah yang mengerakkan hati-hati manusia.





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: