BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 18 March 2013

Mualaf Yang Komited Menjaga Solat Berjemaah



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Solat berjemaah
Hikmah yang utama saya nak catatkan ialah rasa seperti duduk atas bara bila waktu solat telah hampir tetapi belum bersedia menuju ke surau atau masjid.

Muhammad Nur Iman, genap 2 tahun 4 bulan menganut agama Islam. Dia turut ikut saya untuk hadir ke program Himpunan Tanah Rakyat dan Kenduri Rakyat. Saya ajak dia pergi untuk mendapat ilmu dan penjelasan berkaitan politik tanah air.

Ketika menjelang waktu zohor, dia sudah gelisah, duduk tak kena gaya, mengharap keluar dari majlis untuk menuju ke mana-mana surau berhampiran. Saya memang faham, kerana dari hari pertama selepas mengucap syahadah, dia tidak mahu meninggal solat fardhu berjemaah. Dan ini dapat beliau lalui sejak dari awal lagi. Apa ujian, apa halangan dia tak kira asalkan tidak terlepas untuk solat awal waktu dan berjemaah.

Melihat dia sudah gelisah, saya cuba bertanya, sesiapa yang boleh tolong hantarkan dia ke surau berhampiran. Namun tidak ada pertolongan yang datang sebaliknya,tiba-tiba hujan turun dengan lebat.

Bila hujan turun lebat, saya mengajak beliau makan dahulu sebelum balik. Waktu itu dah masuk waktu. Nak jalan kaki pun hujan sangat lebat. Kami makan seadanya.

Usai makan , saya telefon zauj, minta dijemput balik. Zauj dan Imran sudah mengerjakan solat berjemaah di masjid berhampiran rumah. Nur Iman sudah risau, nak solat dengan siapa.

Masuk rumah, saya cari Ahmad Baihaqi, tanya dia samada sudah bersolat zohor atau belum. Rupanya Baihaqi belum solat kerana baru lepas cuci kereta. Alhamdullilah... dapat Nur Iman solat berjemaah berdua dengan Baihaqi.

Begitu sekali komitmennya Nur Iman dalam mengerjakan solat fardhu. Sedangkan ramainya orang Islam tidak pun ambik endah hal mengutamakan solat diawal waktu dan solat fardhu berjemaah. Begitulah jika seseorang itu berhijrah kerana Allah Ta'ala dan hidayah yang dikurniakan itu dipelihara sebaik-baiknya.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: