BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 29 May 2013

Baitus Solehah : Ada AmanahNYA

Tazkirah Subuh

Jam 5.30 semua sudah berkumpul di ruang utama untuk solat berjemaah. Selesai salam dimulakan dengan istigfar dan berakhir dengan zikir dengan mengucap kalimat tauhid “Laa ilaaha illallah” (tiada yang patut disembah kecuali Allah) kemudian diiringi doa oleh imam.

6.30 mulai Tazkirah subuh yang disampaikan oleh Muhammad Nur Iman. Pagi ini Muhammad Nur Iman mengupas tentang Rukun Iman, 6 perkara.

Dimulai dengan percaya kepada Allah, Percaya kepada Malaikat, Percaya kepada Rasul, Percaya kepada kitab, Percaya kepada Kiamat dan Percaya kepada qada-qadar. Di kupas halus agar mudah difahami oleh penghuni baru mengenal Islam.

Alhamdullilah, ada soalbalas ditanya sekiranya kurang jelas.

Penyampaian tazkirah sehingga pukul 7.15 pagi.

Kemudian disambung dengan slot TV9 Tanyalah ustaz yang berkisar tentang Si Tanggang Moden, kisah tanggungjawap anak terhadap ibu bapa.

Syukur kepada Allah kerana sentiasa memudahkan urusan mendidik penghuni yang mahu kembali ke jalan Allah. Amat mudah mendidik sekiranya hati-hati itu sendiri terbuka dengan sinaran nur illahi.

Moga-moga hati mereka sentiasa terbuka dengan limpahan nur rahmat Allah Ta'ala.

Selesai slot Tanyalah Ustaz barulah mereka bangun untuk menyediakan santapan perut agar memiliki kekuatan fizikal.

Indahnya hidup bersyariat dan berkasih sayang di Baitus Solehah. Moga-moga bi'ah ini mereka bawa bila keluar nanti.


Syukur tidak terkira, rupanya orang yang memang ikhlas kembali ke jalan yang lurus, Allah mempermudahkan ingatan dan hafalannya. Belajar sudah masuk iqra 3 walaupun baru 3 hari, al-fatihah sudah hafal dan pagi tadi saya semak bacaan tahaiyat akhir.

Sudah lancar bacaan tahiyat akhir. Rukun solat 13 perkara, cuma 2 rukun saja yang wajib dibaca, iaitu alfatihah dan tahiyat akhir. Maka ini permulaan yang dibimbing supaya sempurna solatnya mengikut rukun.

Alhamdullilah...begitu rupanya jika hati disirami 'nur illahi'. Nampak 'nur illahi' diwajah dan hati mereka.

Bak kata seorang Muridin,

Yang datang kepada Baitus Solehah itu adalah kurniaanNya ..yang datang kepada Baitus Solehah itu adalah amanahNya ...KehendakNya jualah ..Kerana Dia Maha Berkehendak lagi Menentukan ..KehendakNya yang tiada putus lagi kehendakNya yang tidak bersebab ..isnad (sandaran) pada sebab hanyalah pada manusia jualah ..illat syariat pada pandangan orang kebanyakkan tetapi bukanlah pada illat hakikat ..bukanlah disebabkan dosa yang dilakukan mereka itu tetapi kehendakNya jualah mereka di Baitus Solehah.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: