BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 26 May 2013

Baitus Solehah Bukan Semata-mata Rumah Perlindungan


Tangisan Hamba Yang Mahu Bertaubat


Bertambah seorang lagi penghuni Baitus Solehah. Alhamdullilah, gadis yang bersekedudukan dengan boyfren sedia berhijrah ke Baitus Solehah dan meninggalkan kemungkaran.

Tepat jam 10.52 pagi tadi saya tiba di Pizza Hut Larkin Sentral untuk jemput dia. Saya tunggu hampir 30 minit dari masa yang dijanjikan. Bila dia lewat tiba, tidak putus-putus saya berdoa moga Allah mempermudahkan jalan baginya untuk bertaubat.

2 hari lepas dia sms saya menyatakan hasrat nak tinggal di Baitus Solehah. Sebab itu hari segera saya jemput dia. Saya tak mahu terlewat, takut dia tukar fikiran.

Moga gerak hatinya mahu berhijrah mendapat pimpinan Allah Ta'ala. Bila saya rasa dah lewat 15 minti dari masa yang dijanjikan saya yang risau. Takut boyfrennya tidak melepaskan dia. Alhamdullilah, 10 .33 saya nampak kelibatnya di tepi jalan raya. Ketika itu saya berada di dalam premis Pizzahut untuk memerhatikan adakah boyfrennya turut datang mengekori dia untuk mengetahui di mana Baitus Solehah.

Bagi saya inilah peluang terbaik untuk mentarbiyah mereka yang telah tersasar dan tergelincir dari jalan yang lurus.

Dalam perjalanan balik ke rumah ,kami melalui jalan yang bukan kebiasaan untuk mengelirukan jika kami diekori. Kami singgah Dewanraya Taman U untuk memenuhi jemputan walimah. Saya bawa gadis ini makan kenduri.

Lepas makan barulah kami balik ke rumah dengan rasa lapang dada kerana tak ada sesiapa yang mengekori kami.

Tiba di rumah, santai-santai berbual dengan penghuni lain untuk berkenal mesra dan taaruf.

Tiba masanya saya bertanyakan soalan asas fardhu ain. Mandi wajib. MasyaAllah, dia tak tahu mandi wajib. Tak tahu sebab -sebab mandi wajib dan tak pernah mandi wajib selama berusia 24 tahun.

Dia anak yang dilahirkan dari keluarga Islam, melayu. Mak ayah melayu beragama Islam, tetapi dia tidak tahu apa-apa tentang fardhu ain. Itu belum lagi kepada cara berwudhuk.

Saya belum cek lagi tentang syahadah. Allahuakbar...

Rupanya Allah kurniakan lebih besar tanggungjawab menubuhkan Baitus Solehah. Bukan mengajak orang tidak Islam menyembah Allah, tetapi mendidik orang yang dilahirkan Islam tetapi tidak tahu Allah dan tidak pernah menyembahNYA.

Saya tak perlu nak masuk atau keluar kampung tetapi mereka datang menyerah diri minta dibimbing, Subhanallah....

Moga-moga 'nur' Allah sentiasa bersinar dihatinya dan melimpahi kepada anak yang dikandung. Sudah 6 bulan berlalu dalam kandungan, moga cukup masa untuk dia benar-benar bertaubat dan bersih seperti baru dilahirkan. Dan anak itu sempat diberikan santapan rohani agar mudah dididik oleh sesiapa yang dikurniakan peluang menjadi keluarga angkatnya.


Pemulihan Akhlak dan Akidah


Baitus Solehah yang menjadi tempat perlindungan wanita kini menjadi tempat pemulihan akhlak dan pemulihan akidah juga.

Lepas zohor tadi berlangsung pengsyahadahan seorang penghuni yang baru tiba tengahari tadi.

Sebaik tiba diajar mandi wajib terlebih dahulu. Selepas itu barulah diajar mengucap syahadah.

Ketika mengucap syahadah bahasa arab, dia ikut sepatah-sepatah. Selepas berjaya melafaz syahadah bahasa arab, dia menangis tersedu-sedu sambil memeluk saya.

Sudah puas menangis barulah diteruskan ikrar syahadah dalam bahasa melayu.

Dan dia terus menangis mengenangkan dosa silam. Diterangkan hal taubat dan hal keluasan ampunan Allah.

Rupanya memang ibu ayahnya tidak pernah solat dan puasa. Kebetulan rupanya parasanya bukan persis melayu,maka tidaklah sesiapa ambil peduli hal ibadahnya ketika masih bersekolah dahulu.

Kasihan ya... siapa mahu dituding telunjuk kenapa anak yang dilahirkan oleh ibu bapa beragama Islam , hidup dalam lingkungan masyarakat Islam tetapi tidak menyembah Allah? Apatah lagi mahu mengamalkan syariat islam jika tidak ditunjukan jalan.


Sesiapa sudi, dijemput untuk bersama-sama mentarbiyah mereka ini. Dipersilakan...


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: