BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 16 May 2013

Dicelah-celah Kehidupan Dunia Remaja

Pertemuan dengan seorang ibu


Baitus Solehah diberi peluang untuk mendidik dan mentarbiyah seorang gadis sunti yang menghadapi masalah emosi dan tingkahlaku. Baru berusia 12 tahun tetapi perwatakan seperti gadis berusia 17 tahun.

Haid pertama ketika usia 8 tahun telah menyebabkan dia kelihatan matang sebelum usia. Matang pada bentuk fizikal tidak adap dan tindakan. Ibu bapa sukar mengawal. Sejak berusia 10 tahun lagi tidak mahu ke sekolah, hanya duduk di rumah menonton TV siang dan malam.

Pernah menghilangkan dari rumah, diperkosa seorang kenalan ketika usia 10 tahun. Bila ditemui semula selepas 3 hari telah memaksa ibu bapa memenjarakan dia di dalam rumah ketika mereka berdua pergi bekerja.

Selepas ditemui, dilaporkan semula ke IPD Selatan. Ketika ditemubual itulah gadis melaporkan yang diri telah diperkosa dengan teman lelaki yang baru dikenalinya. Bernasib baik, selepas laporan dibuat, pihak polis telah menghantar ke HSAJB untuk pemeriksaan kesihatan dan memang disahkan telah diperkosa. Diberikan suntikan agar tidak berlaku persenyawaan telor dan sperma. Masih ada kesan air mani lelaki yang memperkosanya. Sabit itu kenalanya telah didakwa.

Namun apabila dibicarakan di Mahkamah, keterangan pakar gyne menerangkan bentuk kesan koyak pada selaput dara telah menyebabkan dia terlepas dari hukuman. Pakar gyne menerangkan jika koyakan selaput dara itu cantik, bermakna ia bukan paksaan. Suka sama suka atau dengan rela. Jika koyakan berlaku seperti terjahan secara keras, koyakan rabak, maka ia dirogol.

Ibubapa memang tak puas hati dengan keputusan membebaskan kenalan itu kerana gadis itu bawah umur, samada dengan rela tetap diistilahkan sebagai rogol.

Kenalan itu memang bijak, 3 hari gadis itu menghilangkan diri, rupanya dipujuk, dibawa ke sebuah rumah mewah. Dibelai, dicumbu sehingga gadis itu naik berahi dan ghairah. Sudah tentu, bila sudah berahi gadis itu dengan rela menyerahkan diri. Namun tetap istilah rogol.

Terlepasnya hukuman kerana anak seorang someone. Tak apa dia terlepas hukuman kat dunia, tetapi tidak diakhirat sana. Bukti memang jelas perkosaan telah berlaku kerana ada kesan air mani yang tertinggal di vagina gadis.

Hari ketiga gadis itu ditemui berseorangan diri oleh bapanya, ketika itu ibu dan dan saudara mara lain selesai menunaikan solat hajat beramai-ramai.

Sebaliknya gadis itu diletakkan dirumah perlindungan akhlak selama 1 bulan. Selepas pulang dari rumah perlindungan akhlak, nampak gadis itu berubah, insaf.Namun perubahan itu tidak istiqomah kerana bimbingan yang diberikan tidak berterusan bila berada di rumah. Dia kembali ke perangai asal. Untuk mengelak kejadian menghilangkan diri dari rumah berulang, ibu bapanya bertindak mengunci pintu dari luar apabila mereka pergi bekerja. Maka tinggallah anak itu seorang diri di rumah.

Pengaruh dari filem dan TV sangat kuat menyebabkan akhlaknya makin rosak, percakap langsung tidak beradap dan hilang kesopanan sebagai gadis.

Hasil perbincangan dengan saya, mereka mengharap bantuan Baitus Solehah untuk melindungi, mendidik dan mentarbiyah anak gadis ini.

Baitus Solehah hanya berusaha, berdoa dan bertawakal kepada Allah atas kepercayaan ibubapa ini minta melindungi dan mendidik anak mereka. Anak ini adalah anak tunggal yang selama ini hidup berkeseorangan sahaja.

Harapan seorang ibu yang sayang kepada anaknya, terpaksa merelakan untuk berjauhan demi masa depan anaknya untuk menjadi seorang muslimah yang Allah redha.


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: