BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 17 May 2013

Disebalik Berlangsungnya Akad Nikah

Ijab dan kabul

Disebalik berlangsungnya majlis akad nikah semalam, ada cerita awalnya yang struggle dan  pertolongan Allah yang Maha Pengasih dan Belas Kasihan. Itu doa yang tidak putus-putus dipanjatkan agar semua urusan untuk hari ini dipermudahkan oleh Allah, dilembutkaan hati untuk semua yang terlibat.




Tak pernah dibuat orang, menguruskan permohonan pernikahan dapat diselesaikan dalam satu hari hingga akad nikah dilaksanakan. Pasangan calon penghuni Baitus Solehah, baru tiba di Johor Bahru dinihari tadi jam 2.00 pagi. Saya sudah sediakan sebuah homestay untuk dia dan keluarganya menginap.

Calon suami baru nak buat permohonan bernikah. Jadi subuh-subuh saya online untuk mengisi e-ncr, borang permohonan nikah secara online bagi seluruh negeri Johor. Saya isikan mana-mana maklumat yang saya tahu.

Jam 7.35 minit pagi saya bersama calon suami terus menuju ke Pejabat Agama Daerah Johor
pasangan pengantin ditemubual oleh kadhi
Bahru untuk mengambil borang saringan HIV dan mencetak borang permohonan yang telah dilengkapkan. Buat semula temujanji dengan Tuan Kadhi untuk bernikah jam 12.00 tengahari.

Selesai mengambil dan mencetak borang terus kami menuju ke Kg Melayu Lima Kedai, Gelang Patah untuk bertemu Ketua Kampung bagi mendapat surat pengesahan akuan pemastautin dan status diri calon suami. Sebelum datang saya sudah buat temujanji untuk datang ke rumahnya jam 10.00 pagi.

Sempat Ketua Kampung bertanya, "bila nak nikahnya?"

"Hari ni, jam 12.00 di Pejabat Agama, dah janji dengan Tuan Kadhi."

"Ujian Saringan HIV dah buat? Sekarang dah pukul berapa, 10.25 pagi, sempat ke Pusat Kesihatan nak buat? Selalunya mereka buat ujian saringan HIV di sebelah petang."

"InsyaAllah dengan qudrat dan iradat Allah, dengan pertolongan Allah, moga-moga Allah mempermudahkan dengan menunjukkkan jalannya."

"Pergilah, moga usaha kamu berhasil. Allah suka kepada orang yang berusaha dan melihat kepada usaha."

Kami pun segera menuju ke Pusat Kesihatan Taman Universiti untuk menjalani ujian saringan HIV. Dalam hati sentiasa berdoa, moga-moga ALlah melembutkan hati, menjinakkan hati dan membuka hati staf bahagian pengambilan darah untuk menolong dan memudahkan. Terkenang pulak , hari ni hari Khamis, hari pemeriksaan ibu-ibu hamil. Tentu ramai orang di Pusat Kesihatan. "Ya Allah, mudahkanlah urusan ini"

Sampai di Pusat Kesihatan jam 10.45 pagi. Terus berlari-lari anak masuk ke dalam klinik dan menuju bilik 16, unit pengambilan darah. Unjukkan borang dan kad derma darah. Rupanya, calon lelaki ini adalah penderma tetap darah untuk Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan. Setiap 3 bulan dia akan pergi untuk mendermakan darahnya. Jika lambat hadir, pihak Bank Darah sendiri akan telefon mengingatkan. Ini kerana calon suami ini memilik darah group AB. Group darah yang selalu kekurangan dalam Bank Darah.

Melihat tarikh akhir derma darah ialah 9 Mei 2013, staff bahagian darah setuju untuk melengkapkan borang saringan HIV tanpa perlu melakukan ujian darah. Dalam hati saya berkata, "keajaiban apakah yang Allah nak perlihatakan agar urusan ini mudah dan cepat?" 15 minit saja selesai urusan melengkapkan borang ujian saringan HIV.

Minggu lepas pun sama, ketika melengkapkan borang ujian saringan HIV penghuni Baitus Solehah, (calon isterinya) cuma ambik masa 15 minit juga , ini kerana sehari sebelumnya darah telah diambil untuk semua ujian bagi pemeriksaan antenatal ibu hamil. Keputusan ujian telah pun keluar, maka staf bertugas cuma perlu melengkapkannya saja lagi.

Jam 11.05 minit pagi terus kami pulang semula ke Baitus Solehah untuk bersiap dan menjemput wali , calon isteri dan saksi pernikahan. Dengan 2 buah kereta, kami bergerak semula ke Pejabat Agama Daerah Johor Bahru untuk menyerahkan borang permohonan Nikah yang telah lengkap. Alhamdullilah, kami dapat tiba sebelum jam 12.00 tengahari.

Dibenarkan bernikah pada hari ini juga
Sampai di kaunter serah borang dan masuk ke Bilik Tuan Kadhi. Oleh kerana anak sulong, dan wali tidak dapat menyertakan Sijil Pernikahannya dahulu, maka tuan kadhi menemubual wali dan isteri bagi memastikan anak sulong mereka ini benar-benar anak sah taraf. Ini sangat penting kerana mahu mewalikan pernikahan anaknya.

Sampai di sini semua berjalan lancar. Namun kerenah birokrasi memang tiada siapa dapat mengelakkannya. Akad Nikah tidak dapat dijalankan pada waktunya kerana beberapa procedur borang yang perlu diproses dan pembayaran di kaunter. Semua staf berehat makan tengahari pada jam 12.30. Semua kaunter telah ditutup. Kena tunggu pukul 2.15 petang pulak. Nak kata apa? Kenalah juga tunggu.

Sementara menunggu, saya terus menuju ke musalla yang disediakan untuk menunggu masuknya waktu zohor. Solat berjemaah dengan seorang staf perempuan yang datang awal ke musalla. Selesai solat saya pergi ke bahagian Baitulmal untuk membuat semakan permohonan Bantuan Sara Hidup cik lina. (Cik Lina ialah ibu tunggal yang buta). Menunggu jam 2.15 membuatkan saya sempat lena di kerusi tanpa mempedulikan orang ramai yang ada di situ.

Hati saya berkata, kaunter untuk permohonan bantuan dari Baitulmal cuma ada 2 saja, sedangkan kaunter untuk pungutan zakat, fidyah dan wakaf ada 6. Jelas di sini, Baitulmal cuma meraikan orang mengeluarkan duit (mereka terima duit) tetapi tidak untuk orang ramai yang meminta bantuan. Sebab itu kaunter punggutan selalu lenggan , jarang ada orang, dan kaunter disediakan ada 6 pulak tu. maklumkan kaunter untuk orang kaya.

Berbeza dengan kaunter mohon bantuan yang sempit dan sentiasa ramai orang. Jelas di sini, kaunter yang selalu orang ramai datang, orang yang datang tu miskin, kekurangan cuma ada 2 saja. Mereka tidak diraikan!

Kembali semula kisah borang cik lina, maka terkial-kiallah staf di kaunter nak menuding kepada siapa, borang permohonan belum diproses. Ini adalah kali kedua saya datang buat semakan bagi pihak cik lina. Borang permohonan Bantuan sara hidup ni pun saya yang isi dan lengkapkan dan saya sendiri yang hantar. Maka saya mempunyai nombor rujukan borang telah diterima. Ini bermakna juga, telah 3 kali saya datang ke kaunter bahagian permohonan bantuan. Kali pertama datang bawa cik lina yang buta, dengan susah payah nak pimpin cik lina naik tangga dan berjalan, tetapi mereka takde nak buat siasatan atau temubual bagi mempercepatkan bantuan untuk cik lina. Hari ni pulak mereka boleh tanya, cik lina datang ke?

Apa lagi saya jawap, "hari tu saya datang, kenapa tak nak temubual, suruh balik dulu, ingat senang ke saya nak pimpin cik lina ke sini "

Masih saya ingat, masa pimpin cik lina naik tangga, dengan tak ada pemengang tangga, hampir saya dan cik lina jatuh tergolek. Mujur masa tu ada seorang penghuni Baitus Solehah yang menemankan sempat merangkul kami berdua dari jatuh. Padahal penghuni tu pun sedang hamil, tak kuat juga. Sebenarnya ada pertolongan ALlah di situ menyebabkan kami tidak jatuh.

Agaknya supaya nampak ada tindakan, mereka panggil saya masuk ke kaunter lain disebelah dalam dan buat akujanji, nanti hari Isnin ,20 Mei 2013 akan datang buat ziarah dan siasat ke rumah cik lina.

"Baiklah , saya tunggu."

Selepas selesai urusan di sini, segera saya menuju ke Bilik Tuan Kadhi semula bagi memastikan akad nikah sudah dapat dijalankan. Malangnya tuan kadhi masih sibuk dikunjungi oleh tetamu. Maka bersabarlah kami menunggu. Ini pejabat orang, rumah orang, mana boleh nak mengamuk dan marah-marah akan kelewatan ini.

Dari 2.30 telah berganjak ke 3.30 petang, masih belum berlaku akad nikah. Terus menunggu sampai Naimah naik boring, dia berkata,"opah , apa pasal kenduri kat sini takde air?" Siap naimah mengadu pada atoknya dalam telefon, " kenduri kat sini apa pun tak ada tok, air takde, nasi takde, ayam goreng pun takde."

Saya yang tak sempat makan dan bersarapan, atau makan tengahari lagilah lapar. 3.45 baru nampak muka kadhi dengan staf pengiringnya tiba ke ruangan yang telah disediakan hamparan karpet dan pelamin. Maka berlangsunglah akad nikah yang dimulai dengan bacaan al-fatihah dan khutbah nikah. Istigfar dan al-fatihah sekali lagi.

Ada 3 pasangan yang akan dinikahkan serentak. Pasangan dari Sabah dan pasangan dari Pasir
lafaz cerai taklik oleh suami
Gudang. Sebaik akad nikah selesai, pasanagn pengantin dah boleh bersalam dengan pasangan dan mertua.

Jika nak buat kenangan, boleh bergambar sanding di pelamin tanpa dilihat orang ramai. Seelsai bergambar, jam menunjukkan 4.35 petang, dan kami semua bernasur pulang ke Baitus Solehah.

Begitulah coretan hari ini perihal kisah bernikah di pejabat agama. Lepas ni, tak mahu saya cadangankan pernikahan sesiapa saja dilakukan di pejabat agama kerana tidak dapat memenuhi tuntutan masa dijanjikan . Di Pejabat ada ramai orang yang datang dengan berbagai masalah untuk diadukan kepada tuan kadhi.


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: