BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 31 May 2013

Kemana Mereka Mahu Pergi?


Bantulah mereka
Beberapa kes untuk kita renungkan dan akan dipertanggungjawapkan.

Kes 1

Seorang gadis bersekedudukan dengan teman lelaki. Bila tahu diri hamil, sedar telah buat salah, nak bertaubat. Jika masih duduk srumah dengan teman lelaki, sampai bila pun akan bergelumang dengan dosa.

Nak balik ke rumah, pasti dimarahi, tak ada ruang untuk bertaubat kerana mak ayah pun tidak pernah solat dan tidak ambil peduli tentang hal agama. Cuma rasa malu dengan jiran tetangga bila anak dah hamil tanpa nkah . Bukan malu kerana anak melakukan dosa besar.

Maka ada orang tunjukkan rumah perlindungan wanita yang boleh membimbing jalan yang lurus. Namun kena bayar. Sebulan RM 300.00. Walaupun rumah perlindungan itu adalah rumah perlindungan di bawah kelolaan Baitul mal.

Agak-agak teman lelaki gadis tu nak tolong bayarkan ke? Agak-agak keluarga nak tolong bayarkan ke?

Daripada perabis duit nak bayar masuk rumah perlindungan, keluarga suruh duduk aja di rumah tanpa ada bimbingan agama untuk taubat. Teman lelaki kata, tak payah la, duduk aja rumah sewa ni sama-sama.

Oleh kerana tak ada sapa nak tolong bayarkan mereka yang telah tersedar akan kesilapan tak mampu nak bertaubat dan diberikan bimbingan.

Kes 2

Seorang gadis kilang, dipulau keluarga sejak ibu meninggal dunia, ayah kahwin semula tinggal dengan ibu tiri seperti ibu tiri bawang putih bawang merah, adik-adik perempuan dah kahwin ikut suami masing-masing. Jadilah dia sebatang kara tidak diambik peduli oleh sapa-sapa.

Oleh kerana terlanjur, kemudian tersedar akan kesalahan, mahu cari rumah perlindungan. Kawan-kawan satu rumah di kilang dah tak suka, masing-masing ego konon kawan tu dah bawa sial. Kawan-kawan suruh keluar dari rumah. Bila dah begitu terpaksa berenti kerja. Kemana nak di tuju?

Cari rumah perlindungan semua kena bayar. Maka bila dalam keadaan binggung beginilah mereka ambik jalan singkat, buang bayi bila dilahirkan.

Kes 3

Seorang pelajar IPT, belajar menggunakan pinjaman PTPTN, duit cukup-cukup untuk sara diri dan bayar yuran penggajian. Sara diri tu pun lebih banyak kepada ikat perut makan maggi.

Supaya tidak dikenakan sebarang tindakan oleh IPT, gadis ambik keputusan mohon tangguh semester, cuti 1 sem dihujung kehamilan. Bila tanggung semester, pinjaman PTPTN tidak diberikan, kerja takde, macamana nak sara diri? Nak masuk rumah perlindungan kena bayar, maka ambik jalan singkat bila beranak buang bayi.


Atas kesedaran contoh-contoh kes di atas, maka Baitus Solehah di asaskan sebagai rumah kebajikan, tidak mengenakan bayaran kepada mana gadis yang terlanjur dan sukarela datang serah diri minta dibimbing.

Itulah permulaan kisah kenapa Baitus Solehah diasaskan sebagai rumah Kebajikan melindungi gadis terlanjur. Mana-mana gadis yang sukarela datang minta perlindungan dan minta bimbingan, memang hati mereka telah dikurniakan 'NUR'.

Mereka mudah dibimbing, mudah menerima ajaran dan pelajaran. Ini kerana pokok asasnya ialah ikhlas kembali ke jalan Allah.

Jadinya Baitus Solehah diasaskan dari taqwa dan ikhlas orang ramai. Sumbangan ikhlas yang menjadikan 'NUR' itu bersinar dan bercahaya. Moga-moga setiap yang menyumbang pembangunan Baitus Solehah dikurniakan kemurahan rezeki yang melimpah ruah , kekayaan harta dan kekayaan jiwa di dalam rahmat Allah Ta'ala. Bumi dan hari waktu kita memberikan sumbangan menjadi saksi diakhirat nanti atas apa yang kita lakukan semasa di dunia ini.


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: