BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 19 May 2013

Kesilapan Masa Lalu Sempadan untuk Berhijrah

Luahan rasa
Alhamdullilah, Baitus Solehah mula dibantu oleh sukarelawan yang datang hujung minggu untuk bersama-sama penghuni Baitus Solehah.

Mereka mengadakan beberapa aktiviti bersama, seperti menghadiri majlis ilmu di luar Baitus Solehah, riadah, qiamulail, motivasi santai, kerjatangan seperti mengait dan luahan rasa.

Perlunya ada sessi luahan rasa untuk mereka mengeluarkan apa yang tersirat dan tersimpan dalam sanubari mereka dari kisah lalu dan harapan akan datang. Ini memberikan mereka satu mission bahawa hidup ini perlu diteruskan dijalan positif. (jalan Allah redha).

Mana-mana yang merasa telah gelap masa depan, kita bimbing agar mereka redha dengan takdir yang sedang mereka jalani sekarang ini,.

Di setiap musibah ada hikmah tersembunyi. Seperti kata seorang penghuni, dengan kesilapan ini, saya mendapat 'nur' untuk berubah. Jika sebelum ini saya hidup dalam keadaan lagha, hanya mengejar dunia menyebabkan saya terpedaya.

'Nur' yang menyinggah di sini, membuatkan saya kenal Allah, belajar bersolat dengan istiqomah, memperbaiki bacaan al-quran dan menutup aurat. Dengan musibah yang saya terima, saya mencari orang untuk membimbing saya ke jalan yang benar. Sangat-sangat bersyukur dengan peluang taubat yang Allah berikan.

Moga-moga taubat mereka diterima, dosa-dosa mereka diampunkan Allah Ta'ala. Kita yang suci mutlak ni belum tentu lagi jika tidak pernah bertaubat atas segala dosa harian yang dilakukan samada disedari atau tidak diketahui.


Antara Aktiviti Yang dijalankan Di Baitus Solehah:

1. Solat berjemaah
2. Bimbingan Rohani
3. Menghadiri majlis ilmu
4. Mengutip dan mencuci telekong yang dikutip dari surau-surau
5. Bimbingan akademik bagi yang menduduki SPM
6. Riadah

Jika sesiapa yang ingin menjadi sukarelwan, dipersilakan.


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: