BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 17 May 2013

Lelaki Prihatin Berhati Mulia.




Majlis akad nikah
Saya bukan nak puji, cuma nak cerita saja. Kisah lampau saya tak tahu tapi dalam kita suka menilai seseorang berdasarkan luaran, sebenarnya tersembunyi sesuatu yang luhur di sanubari.

Ada satu kisah, seorang gadis yang ternoda dengan lelaki lain. Konon diperkosa oleh teman lelaki sekuliah. Lepas tu tinggal begitu saja tanpa mengetahui dia turut meninggalkan benih dalam rahim gadis. Janin kian membesar tetapi tidak disedari oleh gadis itu sehinggalah usia janin mencapai 3 bulan dalam kandungan.

Bila tahu air mata jadi teman. Semangat hidup sirna bagai senja berlabuh. Menunggu matahari tenggelam. Kebetulan bertemu dengan seorang lelaki lain yang agak prihatin. Bertanya kenapa dia jadi begitu. Sigadis pun bercerita perihal diri yang telah ternoda dan sedang membawa janin didalam rahimnya.

Setelah 2 bulan memberi perhatian kepada gadis ini, menimbulkan rasa sayang, dan berhasrat untuk memperisterikannya. Sedia melindungi gadis secara halal dan sah disisi agama.

Namun hasrat hatinya ditolak keluarga gadis, dan gadis dihantar ke rumah perlindungan wanita Baitus Solehah semata-mata untuk menggelakkan malu dan menjauhkan sigadis dari lelaki yang baik itu.

Namun sigadis bertindak protes, mengisytiharkan mogok lapar sehingga diri berada dalam keadaan murung.

Dari maklumat bisu sigadis diberikan satu nombor telefon. Rupanya nombor telefon lelaki prihatin itu. Dari situ saya mendapat pencerahan hujung pangkal cerita kenapa dan mengapa sigadis bertindak sedemikian rupanya. Hasil perbincangan dengan lelaki prihatin inilah yang membawa berlangsungkan akad nikah. Walaupun asalnya terdapat beberapa halangan kecil , alhamdullilah dapat diharungi.

Lelaki prihatin ini berstatus duda kematian isteri. Isteri pertama telah meninggal dunia. Isteri pertama merupakan seorang orang asal Semenanjung yang dia Islamkan terlebih dahulu. Setelah memperolehi seorang seorang anak perempuan, kiranya baru berusia 1 tahun, isteri meninggal dunia kerana lukemia. Sejak itulah lelaki prihatin ini selalu mendermakan darahnya ke Hospital Tengku Afzan.

Dia menjadi penderma tetap setiap 3 bulan. Jika lewat datang derma darah, pihak Bank Darah akan menelefon mengingatkannya. Group darah AB memang group darah yang sukar diperolehi.

Orang lain infak harta, dia infak darah. Darah tidak boleh dibeli atau dijual. Bukan semua orang layak untuk menderma darah. Ada pemurah nak derma darah tetapi tak boleh derma kerana ada masalah lainya. Zauj saya pernah suatu ketika memberi markah 10 % untuk kerja kursus kemasyarakatan kepada mana-mana pelajarnya yang menderma darah.

Dan kini lelaki prihatin sanggup melindungi gadis yang telah terlanjur dengan mengambilnya sebagai
rasmilah mereka sebagai suami isteri
isteri. Betapa mulia hati orang begini. Bila saya melihat sejarah lalunya, saya yakin dia benar-benar berhasrat melindungi gadis ini. Bukan kerana simpati semata-mata, tetapi memilik hati yang luhur seperti mana dia mengambil isteri pertama seorang gadis asal semenanjung untuk dilindungi sebagai seorang muslim. Rupa paras , bentuk tubuh bukan ukuran dan penilaiannya. Di samping sentiasa membantu pihak hospital dengan menginfakkan darahnya demi kehidupan orang lain.

Berapa ramai orang yang bersifat seperti lelaki prihatin ini? Mulia hatinya dalam pandangan Allah, moga-moga dikurniakan nur dan hidayah untuk membimbing anak dan keluarga barunya ini dijalan yang Allah redha.

Marilah ramai-ramai kita mendoakan kebahagiaan untuk dia keluarganya didalam rahmat Allah Ta'ala. Moga-moga isterinya menjadi isteri yang baik, kerana perempuan yang baik untuk lelaki yang baik. Taubat isterinya menjadikan dirinya bersih dan suci, layak dikahwini oleh lelaki yang baik.



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: