BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 30 May 2013

Menyakini Perkara Ghaib


Bertemu Janji Allah
Kuliah zohor hari ini disampaikan sendiri oleh saya melalui kupasan buku TG Nik Aziz bin Nik Mat bab 31, "Sabar ketika Ditimpa Bala dapat Pahala Tanpa Hisab".

Amal yang banyak tidak semestinya berat dalam timbangan di akhirat kelak, kerana amal yang mempunyai nilai ialah amal yang ikhlas.

Berdasarkan nas Al-Quran dan hadith Rasullulah SAW bahawa 'mizan' (timbangan amal) adalah perkara yang haq, ia pasti terjadi di akhirat kelak dan ia adalah salah satu perkara yang wajib diyakini, sebagaimana wajibnya menyakini adanya 'sirat' atau jambatan yang merentangi neraka menuju ke syurga, perhimpunan di Padang Mahsyar dan sebagainya.

Menyakini hal berkaitan 'mizan', 'sirat', 'syurga', 'neraka', 'dosa' dan 'pahala' adalah termasuk dalam perkara perkara ghaib yang ada dalam rukun iman. Bab ini adalah kesinambungan dengan kupasan Rukun Iman yang disampaikan disetiap Tazkirah Subuh setiap hari di Baitus Solehah.

Di Baitus Solehah penekanan santapan rohani, makanan jiwa lebih utama dari lain-lainnya. Ini supaya walau dimana mereka pergi selepas keluar dari Baitus Solehah adalah keyakinan yang benar tentang keESAan Allah ta'ala.

Dengan keyakinan yang mantap terhadap keESAan ALlah akan membantu menunjukkan jalan yang lurus. InsyaAllah...


 
Kuliah Zuhor


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: