BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 28 May 2013

Pemeriksaan Kesihatan Ibu Hamil


Menjalani Pemeriksaan Kesihatan
Seawal jam 2.47 pagi saya mendapat panggilan telefon dari seorang gadis minta dijemput di Larkin Sentral. Gadis dari Shah Alam hamil 6 bulan.

Zauj menemani saya menjemput gadis tersebut. Say pesan gadis tu supaya cari lokasi ramai orang sementara tunggu saya tiba. Pulai Utama ke Larkin Sentral hampir 30 km, ambik masa 25 minit di waktu dinihari yang kenderaan lengan di jalan raya.

Yang bertemu cuma kereta peronda polis sedang menahan sekumpulan remaja. Mungkin remaja merempit.

Tiba di Larkin Sentral terus saya menuju ke Kedai Makan tempat di mana gadis itu menunggu. Katanya, sebelum saya tiba, ada seorang mamat menghampiri, mujur ada pemandu teksi yang sedang berkumpul berhampiran di situ yang menyuruh pemuda itu beredar. Rupanya mamat itu jual pil khayal yang jika gadis-gadis cuai , mereka akan campak pil dalam minuman. Mereka akan ajak berbual-buaal , konon seseolah beri perhatian pada gadis-gadis bermasalah. Bila gadis tu nampak lalok, mereka konon nak tolong hantar mana tempat gadis tu nak tuju. Itulah tektik memperdaya.

Alhamdullilah gadis ini terselamat dari diperdaya, dan saya bawa pulang ke rumah. Kesilapan lalu masih ada peluang bertaubat jika menemui jalan yang lurus. Jika sedang bermasalah, terpedaya lagi, akan menambahkan rumit laluan kehidupan, silap-silap dijadikan pelacur oleh mereka yang ambik kesempatan. Nauzubillah....mohon dijauhkan jalan itu dari kita semua.

Siang nanti 2 gadis penghuni baru Baitus Solehah akan dibawa ke Pusat Kesihatan untuk buka buku merah, pemeriksaan ibu hamil.









 Sebaik penghuni baru tiba di Baitus Solehah, perkara pertama ialah melakukan mandi taubat. Dan diajar solat taubat. Ia bergantung kepada tahap ilmu individu.

Seterusnya dari segi teknikal kesihatan, segera di bawa ke Pusat Kesihatan berdekatan pada hari klinik di buka untuk pemeriksaan kesihatan ibu dan bayi dalam kandungan.

Hari ni bawa ke PKTU 2 orang penghuni baru, dan seorang penghuni yang tiba minggu lepas memerlukan pemeriksaan ulangan ujian darah.

Oleh kerana terlalu ramai orang, seorang yang perlu bertemu doktor terpaksa bertemu diwaktu petang. Rupanya waktu petang pun ramai orang. Dari 2.33 petang hingga 5.33 baru balik ke rumah.

Satu hari suntuk berada di PKTU menemankan mereka. Alangkah bagusnya jika ada Ipad, boleh menulis dan membuat kerja-kerja pengurusan walau dimana jua berada.


Semoga semua mereka di Baitus Solehah mendapat ampunan Allah dan taubat mereka diterima di dalam rahmatNYA.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: