BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 18 May 2013

Pendidikan Di Baitus Solehah



Masukkan telekung dalam mesin cuci
Telekung di sidai
Hari ni penghuni Baitus Solehah buat kerja amal, dibawa pergi kutip telekung kotor di Surau shopping kompleks AEON dan menggantikan dengan telekung yang bersih untuk kegunaan pengunjung shopping kompleks mengerjakan solat.


Projek Cuci Telekung

Sampai rumah, mereka terus masukkan dalam mesin cuci. Dicuci menggunakan mesin cuci saja, tapi itupun sukar untuk ramai orang melakukan. Inilah salah satu kaedah pendidikan di Baitus Solehah, mendidik mereka agar suka melakukan kerja-kerja kebajikan.

Masa perlu dijihad untuk keluar melakukan kerja-kerja kebajikan, dan jihad membuang rasa malu untuk buat kebaikkan. Perkara asas ini pun perlu dididik bagi mereka yang belum biasa melakukanya.


Aktiviti ini perlu supaya penghuni tidak merasa tertekan dengan takdir yang dilalui. Nasi sudah menjadi bubur, tidak boleh kembali menjadi beras.

Biar air mata darah yang mengalir sekali pun perkara sudah berlalu tidak mungkin kembali.

Kaki perlu terus melangkah, ibarat perahu sudah di tengah sungai yang alirannya deras, terasa sangat kejam apabila kita terpaksa menempuh sungai yang aliranya deras. Tapi apa nak buat lagi. Supaya tidak tenggelam, kita kena kayuh perahu tu agar mudik di muara dengan selamat.

Baitus Solehah mendidik mereka melakukan kerja kebajikan agar apabila mereka keluar nanti mereka bukan
saja telah mendapat suntikann jiwa, santapan rohani sebaliknya tetap meneruskan kerja-kerja kebajikan sebagai bekalan di barzakh. Selagi ada peluang bertaubat, mereka akan rebut peluang tu. Kesilapan masa lalu menjadi satu mimpi ngeri yang memang bukan mudah nak delete seperti kita menaip di laptop.

Persediaan menghadapi SPM

Baitus Solehah bukan saja melindungi mereka sekadar menyediakan makan dan minum sehingga melahirkan anak, tetapi turut juga memberikan pendidikan rohani, melaksanakan ibadah secara berjemaah , menguruskan kerja rumahtangga tetapi turut membimbing dalam akademik.

Hidup perlu diteruskan. Sekiranya mereka ada peluang untuk melanjutkan pelajaran ke pringkat yang lebih baik, mengapa tidak diberikan peluang itu?



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

1 comments:

Hanya Tinggal Kenangan said...

Ummi, disini ad gambar yg tidak mnutup aurat..