BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 18 June 2013

Ambulance oh Ambulance



Bilik Saringan Ibu Bersalin HSAJB
Tak sangka hari ni saya pergi  Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru naik ambulance. Minggu lepas, 2 kali pergi Hospital Sultanah Aminah naik teksi. Jika pergi zauj hantar, baliknya naik teksi. Jika pergi naik teksi, baliknya  zauj yang jemput. Tapi hari ni, pergi naik ambulance, baliknya naik teksi sampai ke rumah.

Rutin harian berjalan seperti biasa. Selepas solat jemaah, ada Ta'alim subuh yang menyentuh kisah orang bertaubat. Tetap pengisian tentang iman. Selesai ta'alim, anak-anak BS bersarapan nasi goreng.

Saya meneruskan operasi mengemas rumah. Hari ni tergerak hati nak mengemas awal tanpa bersarapan terlebih dahulu. Meng'vakum' ruang utama dan mencuci pakaian. Sementara mesin cuci menjalankan tugas, saya keluar membantu zauj mencuci karpet. 2 helai karpet di cuci dan disental bersih.

Jam 8.00 pagi, sempatkan keluar seketika menghantar anak-anak BS ke Pusat Kesihatan untuk menjalani cek up antenatal dwimingguan. Bergilir-gilir. Minggu lepas orang lain,minggu ni orang lain. Jika bukan kes baru, saya tidak menemani mereka. Kebanyakkan staf sudah sedia maklum mereka anak buah BS.

Balik rumah, meneruskan operasi kemas rumah. Tak terasa masa berjalan, jam 10.12 minit dapat panggilan telefon dari salah seorang anak BS di Pusat Kesihatan, staff nurse minta saya datang ke sana, kerana salah seorang kena admit wad.

Kebetulan sebuah kereta pun tak ada di rumah ketika ni. Naza zauj guna untuk pergi kerja, hilux, anak sulong bawa ke KLIA, ada urusan, kancil Baihaqi bawak pi kolej, myvi menantu guna bawa pergi sekolahnya. Telefon jiran, jiran pun perlukan kereta untuk jemput anak yatim balik sekolah sebentar lagi. Telefon kawan pun sama juga, semua kereta sedang digunakan.

Tak ada pilihan, telefon zauj di tempat kerja, minta tolong jemput saya di rumah dan hantar ke Pusat Kesihatan.

Sampai di Pusat Kesihatan, rupanya ambulance dah standby untuk berlepas ke HSAJB. Menunggu saya tiba saja. Tak sangka pulak, saya naik ambulance hari ni ke JB. dalam ambulance cuma saya , pesakit dan seorang jururawat. 10 .53 pagi dah mula berlepas dan tiba di HSAJB jam 11.13 pagi. Terus di bawa ke bilik Saringan Bersalin untuk terima rawatan lanjut sebelum dihantar ke wad.

Selesai urusan pendaftaran wad, jururawat dan ambulance pulang semula ke Pusat Kesihatan TU. Tinggallah saya seorang menunggu di ruang menunggu. Sementara menunggu inilah baru saya rasa lapaar dan mengantuk. Baru teringat yang saya belum bersarapan apa-apa lagi pagi ni.

Doa-doa sampai terlelap. Perut yang lapar berirama minta diisi. SMS seorang anak halaqah, "salam Ti, ummi kat tingkat satu , bangunan wad kelas satu, kebulur ni, jom makan."

"ok, tunggu sana, saya ambik kereta."

Pergi makan kat cafe JAIJ. Kiranya waktu tu 12.25 tengahari. Makan tengahari. Oleh kerana lapar dan

Selesai makan, jam 1.35 tengahari, Ti hantar saya semula ke bangunan wad kelas satu. Pesakit sudah di letakkan di wad kelas 3 Timur bangunan induk.

Menapaklah saya ke Bangunan Induk, naik ke tingkat 3 menuju ke timur. Mencari katil nombor 24. Rupanya masa untuk makan tengahari dah berlalu. Turun semula saya ke tingkat bawah untuk membeli keperluan kebersihan diri. Pesakit juga lapar, menanti makan malam, lambat lagi.

Shower cream, shampoo, ubat gigi dan berus gigi. Air mineral, roti, biskut dan diapers new born. Pakaian lain dah memang ready dalam beg, maka masa saya nak datang ke Pusat kesihatan, saya tinggal capai saja lagi.

Alhamdullilah, dalam beberapa tempoh sebelum ni, saya dah banyak berpesan bagaimana mengerjakan solat di atas katil. Tak perlu jalan jauh ke surau, solat saja atas katil asalkan mengadap kiblat.Solat secara duduk seperti di rumah. Dah sarat ni pun kebanyakan solat dikerjakan secara duduk saja, maka mudahlah solat di atas katil asalkan menghadap kiblat. Sempat juga tadi saya capaikan al-quran terjemahan dan telekung agar selagi belum bersalin, dapat membaca quran.

Moga Allah mempermudahkan segala urusan dan hidayahNYA berterusan hingga hujung nyawa.
Dalam ambulance



dahaga, minum sampai dua gelas teh ais. Sambil minum selepas makan, kedengaran laungan azan. Hati sakit sebab tengok ramai lelaki dalam cafe buat tak dengar laungan azan yang berkemundang dari Masjid Sultan Abu Bakar yang jauhnya cuma sepelaung saja. Dah la tak pergi sahut seruan azan, bersembang gelak ketawa. Inikah imej sebuah jabatan agama? ok tak pe, mungkin orang luar yang datang berurusan, sangka baik, mereka tu musafir, tu yang tak nak solat zohor secara berjemaah. Agaknya kebulur seperti saya jugak.





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: