BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 1 June 2013

Doktor Lelaki Sambut Bayi


bayi baru lahir
Jam 12.52 pagi saya, zauj dan seorang penghuni BS meredah laluan ke JB, cuma 18 minit saja zauj pandu kereta dah sampai Unit Saringan,HSAJB.


Seorang penghuni BS sakit perut, muntah-muntah. Oleh kerana sudah dalam semester ke dua ,28 minggu, bimbang juga sakit perut yang camana. Dia takde pengalaman sakit nak bersalin ke atau sakit sebab kesan muntah terlalu banyak.


Sampai Unit Saringan jam 1.10 minit pagi. Terus di sorong menggunakan kerusi roda masuk ke ruang rawatan. Tiba-tiba ada seorang-seorang menegur...

"cikgu Muna..."

Saya pandang arah suara, rupanya doktor bertugas menegur saya. MasyaAllah, anak didik saya semasa di SMKTUN dulu. Dah jadi doktor dan bertugas di Bilik Bersalin.

Ketika dalam perjalanan tak putus-putus saya berdoa agar dimudahkan segala urusan dan dikurniakan keselamatan ke atas penghuni BS.

Dan di sini, Allah mempermudahkan, menemukan saya dengan anak didik saya sendiri. Bila dia sudah menegur dan beramah bual dengan saya, maka mudahlah urusan lain-lainnya. Staf di ruang itu pun mudah untk berkomunikasi kerana kes yang saya bawa adalah kes 'unmarried'.

Setelah diperiksa dengan teliti, rupanya ada jangkitan kuman di saluran kencing. Beri ubat, dan boleh balik rumah. 2jam juga saya berada di Unit saringan HSAJB.

Jam 3.08 minit pagi sampai rumah, barulah lena seketika. Terjaga, tengok-tengok anak BS lainnya sudah siap menunggu untuk solat subuh berjemaah.


Saya tak ada ulasan untuk kenyataan artikel ini , "Doktor Lelaki Sambut Bayi" . Namun saya seperti memikirkan sesuatu apabila bertembung dengan doktor yang menyapa saya malam tadi ketika membawa salah seorang penghuni BS menjalani pemeriksaan kerana sakit dibahagian perut.

Memang yang berduit, boleh pergi hospital swasta, booking doktor wanita memeriksa mereka tetapi bagaimana yang takde duit dan terpaksa pergi hospital kerajaan?

Yang bertugas malam tadi di Unit Dewan Bersalin, dua-dua doktor lelaki. Sudah pasti jika ada kes, bidan wanita yang menguruskan kelahiran bayi akan memanggil mereka untuk menangani kes-kes kecemasan. Jika tidak ada kes kecemasan, memang bidan wanita akan menyambut kelahiran bayi tanpa bantuan doktor.

Sudahkah doktor wanita di Jabatan Obstetrics & Gynecology di Malaysia mencukupi untuk bertugas ikut shif dan oncall? Mungkin Jabatan lain tak perlu ada oncall malam-malam, boleh tunggu hari siang, tetapi berbeza keadaannya di jabatan Obstetrics & Gynecology. orang nak beranak mana pernah ikut masa. Sakit nak beranak bukan boleh diaturkan jadualnya.



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: