BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 20 June 2013

Kelapa muda oh kelapa muda


Air Kelapa muda
Suatu kisah ketika hamil anak pertama, usia kandungan hampir 7 bulan, saya dan zauj pergi ke belakang rumah mertua untuk mengait kelapa muda. Belakang rumah mertua memang ada banyak pokok kelapa. Zauj berusaha mengait buah kelapa yang sedang-sedang lembut isinya. Zauj memang dah mahir  mengenal mana buah kelapa yang isinya masih lembut atau yang sudah keras.

Oleh kerana tersangat nak minum air kelapa ni, selepas zauj berjaya menebuk buah kelapa tanpa sabar di tuang ke dalam jag, saya ambik dan minum terus tonggak dari buah kelapanya. Perlakuan ini mungkin biasa bagi orang lain termasuklah saya juga apabila sudah terlalu teringin sangat-sangat.

Zauj tegur kerana merasakan perlakuan begitu kurang sopan. Terdiam saya, saya jawap, kerana terlalu ingin sangat nak minum jadi tak sabar menunggu tuang ke jag dan cawan.

Terus air mata saya mengalir bila zauj nasihat secara lembut akan menjaga adap ketika hamil dan bersabar. Walaupun cuma depan dia saja, tak ada orang lain, adap dan sopan tetap kena jaga, kena pelihara kerana Allah melihat perlakuan kita. Ia bukan haram tetap kehalusan akhlak yang kena jaga ketika hamil. Sabar akan menjadi pakaian taqwa dalam kehidupan kita menuju syurga Allah.

"abang tahu, muna memang sangat mengidamkan air kelapa muda ni, dah lama nak, walau bagaimana pun, kehalusan akhlak dalam adab sopan tetap kena jaga tak kira ada orang atau tidak kerana apa yang kita lakukan adalah semata kerana Allah maka Allah melihat apa yang kita lakukan, jadi jaga adap dan akhlak kita walau dimana pun" zauj menyambung nasihatnya dengan air mata juga. Rupanya zauj saya menangis melihat saya menangis namun ilmu tetap disampaikan agar saya menjadi muslimah terdidik. Dan itulah pertama kali saya melihat air mata zauj saya menangis menasihati saya, bukan marah atau kasar bahasa. Kami sama-sama menangis dalam menghadam kata-kata peringatan zauj tadi.

Maha suci Allah, saya dapat pelajaran tentang IHSAN di kebun kelapa oleh zauj saya sendiri. Sebab itu tiap kali saya nampak buah kelapa muda, pasti saya ingat peristiwa di kebun kelapa 29 tahun lalu. Saat manisnya bulan madu dan menanti kelahiran anak sulong.

Petua untuk semuanya...

Amalan minum air kelapa ketika kandungan memasuki trimester ketiga amatlah digalakkan. Amalkan minum air kelapa seminggu sekali. Air kelapa berkhasiat untuk membersihkan kulit bayi. Dengan itu apabila bayi dilahirkan, dia akan memiliki kulit bersih. InsyaAllah sepanjang usia bayinya, anak jarang menghadapi masalah berkaitan kulit.

Ilmu untuk dikongsi bersama.

 Ihsan itu ialah bahawa "kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, tetapi jika kamu tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia melihat kamu." (Pengertian berdasarkan hadith riwayat Muslim daripada Umar bin Khattab) Yakni, mengabdikan diri kepada Allah hendaklah dengan perasaan seolah-olah anda melihat-Nya dan jika anda tiada perasaan melihat kepada-Nya, maka hendaklah anda merasa bahawa Allah melihatmu. Maksudnya: ikhlas dalam beribadah atau ikhlas melaksanakan Islam dan Iman.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: