BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 18 June 2013

Rezeki Kita Dalam Jaminan Allah


Usah risau hal rezeki
Saya tidak pernah risau hati terhadap apa yang dijamin oleh Allah s.w.t. dalam urusan rezeki.

Memang rezeki kita Allah yang menentukan. Hari ni, bila dapat saja panggilan telefon dari Pusat Kesihatan, terus saya capai beg sandang yang mengandungi fail dokumen anak-anak BS dan beg tangan. Saya tak de pernah periksa berapa duit yang ada dalam beg tangan tu.

Last saya berbelanja membeli barang keperluan harian minggu lepas. Stok susu ibu hamil, horlick, coklat, bijirin sentiasa cukup untuk anak-anak BS. Pemakanan mereka memang saya jaga, dan memastikan mereka mengambil makanan berkhasiat setiap hari. Jika saya tak keluar rumah bermakna, saya tak perlu keluarkan duit. Makan makanan stok yang sedia ada di dalam rumah. Alhamdullilah, rezeki Allah sentiasa ada.

Pagi Jumaat lepas, jiran rumah anak yatim hantar nasi ayam penyet dan pizza lebihan majlis tahlil malam tu. Hari Sabtu masak soto. Hari Ahad pergi kursus, petang ziarah jiran buat aqiqah. Jiran tu bekalkan lauk dan nasi. Hari Isnin, makan nasi berlauk ayam dan daging yang jiran bekalkan. Apa saya makan, semua anak-anak BS dan ahli keluarga makan. Tak ada yang memilih milih.

Hari ni, masa saya nak bayar pendaftaran masuk wad, baru terkebil-kebil selongkar beg tangan dan dompet. Cuma jumpa RM 2 saja. Syiling pun cuma ada 70 sen. Hahaha...camana nak bayar deposit RM 15 ni. Melihat saya nak mencari mesin ATM, staf pendaftaran kata tak apalah, nanti nak waktu discaj aja bayar.

Rupanya beg tangan saya ni cuma berat dengan buku, cermin mata dan dompet. Duit takde. Namun tetap Allah mempermudahkan urusan. Ketika saat lapar, ada orang lain tolong bayarkan masa di cafe JAIJ tadi tu.

Ketika di wad, saya nak turun beli keperluan, anak BS hulur duit RM 100, katanya, "hari tu, kakak WM datang ziarah, dia berikan duit ni untuk beli keperluan diri. Ummi gunakan lah duit ni beli apa-apa yang perlu." Macam dia tahu pulak, yang saya sedang tak ada duit, padahal saya tak beritahu apa-apa pun. Itulah rezeki namanya.

Saya yakin setiap sumbangan ikhlas penyumbang kepada BS sentiasa dirahmati Allah, selalu digunakan waktu yang benar-benar diperlukan. Moga sumbangan itu menjadi bekalan ketika di barzakh nanti.


Terungkap kata-kata seorang sahabat , " Muna Liza hang dah masuk golongan Tajrid.."

Oleh kerana ada kawan tulis perkataan tajrid, saya pun dah lama tak buka kitab, saya lupa maksud tajrid. Sebagai perkongsian, sapa-sapa yang nak tahu apa maksud tajrid, disini saya kongsikan ilmu.

Tajrid secara bahasa adalah mengosongkan sesuatu daripada yang lain. Maksud tajrid dalam pemahaman tasawuf bahwa jika kita sedang menghadap Allah, maka penuhkanlah perhatian hanya kepada Allah dan kosongkan perhatian daripada yang lain.

Demikianlah juga jika kita sedang mengerjakan sesuatu maka penuhkanlah perhatian kepada pekerjaan tersebut dengan niat kepada Allah dan kosongkan daripada yang lain. Kosongkan daripada yang lain dan hanya menghadapkan diri kepada Allah.

Ayat ke 5, surah Al-fatihah, bermaksud, " hanya ENGKAU yang kami sembah dan kepada ENGKAU kami mohon pertolongan." Patutnya masa baca ayat ni, kita kena fokus betul-betul. Begitu juga di saat kita sangat memerlukan pertolongan, kena fokus doa ni. Itu maksud mengosongkan hati selain hanya meminta pertolongan dari Allah Ta'ala.

Huraian detail tidak perlu dinyatakan di sini, cukup paling mudah nak faham maksud mengosongkan hati dari perkara lain melainkan kebergantungan kepada Allah semata-mata. Walau bagaimana pun asbab dan ikhtiar tetap ada dalam kita melakukan sesuatu pekerjaan. Harap jangan tafsir mudah dan salah, ilmu mesti ada supaya syaitan tak ambik kesempatan membolak balik hati.


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: