BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 28 January 2014

Jangan Dihina Mereka

Jangan hina mereka
Jika saya mempunyai tanah untuk berladang, sudah pasti ibu-ibu di Baitus Solehah saya ajak bertani sambil dapat menjaga anak sendiri. Bina pondok tepi ladang, berjagung atau berhuma.

Orang-orang yang beriman dan bertakwa tidak akan ada masa untuk mengata dan mengumpat tentang status bayi mereka. Bayi-bayi mereka ada hak penyusuan.

Benar kita kasihan, tetapi lebih kasihan jika hak penyusuan mereka dinapikan. Biarlah ibu mereka pelihara sendri untuk kebaikkan dunia akhirat, penuh kasih sayang, ini juga menjaga agar ibu mereka belajar bertanggungjawap, menyesali perbuatan lalu. Panggilan anak zina, anak haram, anak tak sah taraf tu hak orang ramai, jika nak ke syurga, masih ada masa ke nak menyibuk memanggil mereka ni anak haram, anak zina?

Jika masyarakat tahu makna suci disisi Allah, takwa di sisi Allah, takde siapa yang tergamak nak panggil mereka ni anak haram atau anak zina. Jadi apa salahnya ibu mereka yang pelihara sendiri anak mereka. Anak ini hak mereka. Keluarga angkat yang sebuk nak menuntut penjagaan kenapa? Benar saya pernah menulis kewajaran bayi diserahkan kepada keluarga angkat, namun saya juga tidak mampu menapikan hak bayi dan hak ibu dan wajib memberikan sokongan kepada mereka yang mahu memelihara sendiri anak mereka.

Jika nak bantu, janganlah ambik anak mereka, mereka mahu mengasuh sendiri anak mereka, kita sewajarnya beri sokongan dan beri perlindungan.

Bukan mereka tak mahu bekerja, siapa yang mahu tinggal selamanya dalam tempat begini yang tidak bebas kemana-mana. Untuk memulakan hidup baru bersama anak, mereka perlu mencari pengasuh, mencari tempat tinggal , perlu pengangkutan dan perlu wang untuk kelangsungan hidup sehingga mendapat gaji bulanan yang selalunya dibayar dihujung bulan.

Ada ke sesiapa yang sudi membantu memberikan peluang bekerja dan turut memikirkan kebajikan mereka? Jangan singkap kisah lalu, mereka sudah kembali ke jalan Allah, mereka mahu berjalan di jalan yang lurus, mahu menutup aurat dengan sempurna, mahu menjaga iktilat dan mentaati Allah dan RasulNYA. Mereka mahu mengambil Islam sebagai cara sepenuhnya bukan sebahagian atau sesuku.


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: