BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 4 February 2014

Surat Akuan Bersumpah bagi Yang Tidak ada buku rekod kehamilan

Berkali-kali saya menasihati jika sahabat bertemu mana-mana gadis terlanjur, hamil, nasihati mereka untuk menjalani pemeriksaan kehamilan. Tidak kiralah samada Klinik Kesihatan Kerjaan atau pun klinik swasta. Yang penting buku rekod rawatan kehamilan tu ada. Ini memudahkan salinan muka hadapan buku, muka surat 32 dan 33 disertakan untuk mendaftarkan sijil kelahiran bayi.

Jika tidak ada, dah sampai JPN, ambik borang untuk akuan bersumpah, kena pergi cari pesuruh jaya sumpah pula. Pejabat pesuruh jaya sumpah ni bukan macam bank, ada banyak dibuat dalam satu kawasan dan masa beroperasinya tetap 8.00 pagi ke 5.00 petang. Pejabat pesuruh jaya sumpah selalunya ada sebuah saja dalam satu daerah tu, waktu beropeasi ikut waktu sendiri sebanya , syarikat sendiri, sendiri boss, sendiri kuli. Maka suka hatilah bila nak buka dan bila nak tutup.

Ini sudah menyebabkan kerja yang mudah jadi rumit. Jadi ambillah peranan menerangkan kepada remaja hamil agar mereka menjalani rawatan kesihatan ketika hamil. Disamping menjaga kesihatan ibu tetapi untuk perkembangan kesihatan anak dalam kandungan itu juga.

Sudah-sudah menakutkan gadis-gadis hamil dengan mengatakan mereka akan di denda atau diserahkan kepada JKM atau didakwa. Tidak ada siapa nak dakwa dan denda mereka. Klinik Kesihatan sedia memberikan tunjuk ajar dan bimbingan ketika hamil untuk menjaga kesihatan ibu dan bayi.

Cukup-cukuplah memberikan gambaran yang salah kepada mereka. Soal hukuman atas perzinaan mereka itu jatuh kepada pemerintah untuk melaksanakan hukuman. Jika mereka bertaubat nasuha, rahmat Allah mengatasi kemurkaanNYA.

Bimbinglah mereka dengan cara yang betul, jalan yang benar.

Ini saya kongsikan ayat-ayat dalam akuan bersumpah jika ada rakan yang memerlukan panduan daftar sijil kelahiran bayi jika ibu tidak ada buku rekod rawatan kehamilan.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

1 comments:

Unknown said...

SELEPAS BUAT AKAUN BERSUMPAH TU TERUS KE JPN KE? NAK BUAT SIJIL KELAHIRAN ADA KENA DENDA X? BERAPA RM KALAU KENA DENDA?