BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 17 October 2014

Jiran di Alam Barzakh


Seorang wanita bermimpi, dia telah meninggal dunia. Sewaktu mahu digali kubur, almarhum telah menunjukkan tempat dimana kuburnya. Almarhumah memilih untuk berjiran dengan kubur ibu mertuanya. Ini kerana ibu mertuanya seorang yang waraq, sentiasa berzikir ketika didunia. Almarhum mahu kehidupan yang tenang di alam barzakh bersama-sama ahli keluarga yang lain.

Setelah almarhum menunjukkan tempat mahu digali kubur, anak-anaknya datang membawa cangkul. Almarhum melihat, anak sulungnya membersihkan dulu kawasan persekitaran sebelum tanah digali.Turut bersama disekitar tanah yang mahu digali untuk dijadikan perkuburan ialah zaujnya, anak-anak dan menantu lainnya.

Ketika jenazah sedang diuruskan di dalam rumah pula, ada orang lain ingin masuk ke dalam rumah untuk menziarahi, tetapi anak-anak tidak membenarkan masuk kerana demi menjaga aurat dan maruah ibu mereka.

Wanita ini melihat pengurusan jenazah yang dilakukan oleh anak menantu ke atas jasadnya. Begitu tertib dan lemah lembut. MasyaAllah...

Allah sudah memperlihatkan bagaimana jenazahnya diurus oleh anak-anaknya di dalam mimpi. Semoga keadaan ini benar-benar terjadi dengan kehendak dan rahmat Allah jua.

Agaknya ya, jika kita mati begitulah yang terjadi. Yang diurus oleh anak-anak cuma jasad, rohnya telah pun berpisah dan berpeluang untuk melihat keadaan bagaimana kerabat menguruskan jenazah.

Berbahagialah memperolehi anak-anak yang soleh hasil asuhan tangannya yang sentiasa memohon pertolongan dan rahmat Allah Ta'ala.



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: